Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Å innføre lisens på å få barn er noe av det teiteste jeg har hørt på lenge. Ren fascisme, praktisk ugjennomførbart, og med ingen tenkelige positive effekter. Hvem i helvete skal bestemme hvem som skal få lov til å få barn? Staten? De har vist seg gang på gang å være komplett inkapabel til å ta vare på de barna de "tar vare på" gjennom barnevernet og andre institusjoner. Så staten, en bevist dårlig forelder selv, skal bestemme hvem som har korrekte nok meninger til å få barn? Sykt kvalmende idè. Hva blir det neste? Abortering av barn som ikke "passer" inn i samfunnet? Gapestokk for pøbelunger? Hjernevasking av dissidenter og folk med andre meninger? Har en hatt en god oppvekst så vil man holde seg unna røky, drikking og narkotika! Det at venner presser en mener jeg er bare TULL, har en lært at man skal holde seg unna narkotiske stoffer av FORELDRENE så vil ikke venner ha mulighet til å påvirke en. INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! Så om denne makten blir missbrukt så vil det få alvolige konsekvenser for barnet. Jeg har gode foreldre. Jeg røyker, drikker, og bruker narkotika. Fordi jeg liker å gjøre det. Hvem faen er du til å si at foreldrene mine var dårlige? Lenke til kommentar
araziel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg synes lisens for å få barn er en idiotisk ide. Dette grunnet flere forhold. Allerede nå tror jeg ikke vi produserer nok barn for å øke befolkningstallet i noe særlig grad. Rent praktisk sett må hver kvinne føde 2 barn for bare å beholde befolkningstallet stabilt. Dette må igjen økes litt for å veie opp for de som ikke vil/kan få barn og de som dauer før de rekker å få barn.Etterhvert som vi globaliseres mer og mer, får man arbeidskraft fra all over the place. Vi har mer enn nok mennesker på jorden som det er, selv om Norge ikke øker sitt befolkningstall.Etisk sett er det også utrolig tvilsomt. Det er ikke en perfekt sammenheng mellom foreldres IQ og deres evne til å oppdra barn skikkelig. Selv barn fra en "god" familie med smarte, høyt utdannede, foreldre kan havne på skråplanet. Hvilke andre kriterier er det man i så fall kan sette som har en perfekt sammenheng med om barn blir "skikkelige" folk når de blir stor.Var vel heller ingen her som antydet at man skulle gi folk en IQtest og bruke den som grunnlag for noe som helst. IQ har tilnærmet null med dette å gjøre, noen timer hos familierådgiver/psykolog kan dog fort belyse om paret har noen problemer som må takles før de er klare for barn, eller om de i det hele tatt burde få barn.Et annet spørmål er hvem som skal bestemme hvilke foreldre som skal få lov å få barn. Det er ingen som har rett å bestemme om jeg kan får lov å få barn, og jeg har ingen rett å bestemme om andre kan få barn.Din mening er at ingen har rett til å si om folk får få barn eller ikke, andre kan ha andre meninger. Kina har jo tydelig vist at staten kan regulere barnefødsler, så jo, man kan fint skape lover omkring det.Greit at man kan ha en mening om andre burde ha barn eller ikke, men man har overhodet ingen rett å ta avgjørelsen for dem. Man kan uansett ikke gjøre seg opp en mening før etter at de har fått barn og vist hvordan de behersker det.Igjen, du mener. Det er ingenting "intrinsic"(jeg kan ikke norsk ) som gjør at det er mer galt enn andre ting vi har lover mot. Og jo, man kan med ganske stor sikkerhet avgjøre hvem som blir gode foreldre, og hvem som er uegnede. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Etterhvert som vi globaliseres mer og mer, får man arbeidskraft fra all over the place. Vi har mer enn nok mennesker på jorden som det er, selv om Norge ikke øker sitt befolkningstall. Jeg vil gjerne at de norske gener eksisterer i fremtiden. Hvorfor skal vi redusere vårt eget folketall ved å innføre lisens på å få barn, for deretter å importere befolkning fra utlandet? Da kan vi jo bare selge Norge til Afrika eller Asia med en gang. Var vel heller ingen her som antydet at man skulle gi folk en IQtest og bruke den som grunnlag for noe som helst. IQ har tilnærmet null med dette å gjøre, noen timer hos familierådgiver/psykolog kan dog fort belyse om paret har noen problemer som må takles før de er klare for barn, eller om de i det hele tatt burde få barn. Jo. Det var noen lenger fram i tråden som antydet IQ test. Jeg er helt uenig i at en familierådgiver/psykolog er i stand til å vurdere om folk er i stand til å ta vare på et barn ut fra en samtale. De kan danne seg en mening, men de har ingen fasit som stemmer 100% av tiden og derfor er det en tåpelig ide. Selv personer man antar skal kunne ta vare på barn kan vise seg å være komplett udugelig. Din mening er at ingen har rett til å si om folk får få barn eller ikke, andre kan ha andre meninger. Kina har jo tydelig vist at staten kan regulere barnefødsler, så jo, man kan fint skape lover omkring det. Ja det er min mening. Kina har vist at staten kan regulere barnefødsler men så vidt jeg vet vurderer de ikke personers evne til å oppdra barn. De ser at alle kan få ett barn. Spørmsålet er ikke om man kan skape lover omkring dette, for man kan lage lover omkring hvor ofte du kan gå på butikken å kjøpe sjokolade også. Spøsmålet er om det er etisk forsvarlig. Igjen, du mener. Det er ingenting "intrinsic"(jeg kan ikke norsk ) som gjør at det er mer galt enn andre ting vi har lover mot. Og jo, man kan med ganske stor sikkerhet avgjøre hvem som blir gode foreldre, og hvem som er uegnede. 8463478[/snapback] Du sier "med ganske stor sikkerhet" og det er rett og slett ikke godt nok. Du kan "med ganske stor sikkerhet" si at en som tar lappen kommer til å bryte fartsgrensen, eller at en som bruker narkotika kommer til å stjele men du kan ikke gi noen straffereaksjon på dette før etter at handlingen er gjennomført. Om man kunne sagt med 100% sikkerhet, uten noen form for tvil om resultatet, kunne dette kanskje vært greit nok, men den situasjonen kommer vi aldri til å få. Det er bestandig et lite snev av usikkerhet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Et annet spørmål er hvem som skal bestemme hvilke foreldre som skal få lov å få barn. Det er ingen som har rett å bestemme om jeg kan får lov å få barn, og jeg har ingen rett å bestemme om andre kan få barn. Din mening er at ingen har rett til å si om folk får få barn eller ikke, andre kan ha andre meninger. Kina har jo tydelig vist at staten kan regulere barnefødsler, så jo, man kan fint skape lover omkring det. 8463478[/snapback] Men nå lever vi i et helt annet samfunn en Kina. Samfunnet vårt er bygget opp på en helt annen måte, samt at de er 1 312 318 866 flere enn oss. Greit at man kan ha en mening om andre burde ha barn eller ikke, men man har overhodet ingen rett å ta avgjørelsen for dem. Man kan uansett ikke gjøre seg opp en mening før etter at de har fått barn og vist hvordan de behersker det. Igjen, du mener. Det er ingenting "intrinsic"(jeg kan ikke norsk ) som gjør at det er mer galt enn andre ting vi har lover mot. Og jo, man kan med ganske stor sikkerhet avgjøre hvem som blir gode foreldre, og hvem som er uegnede. 8463478[/snapback] Barnevernet avgjør jo på en måte hvem som er gode nok foreldre til å ha ansvaret for sine egne barn, men de avgjør ikke OM de SKAL få ha barn i utgangspunktet. Dette skal ingen ha rett til å avgjøre. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Dere bør kanskje lese litt nøyere, men jeg gjentar meg selv: Det med lisens for å få barn er et bevis på at man har gjennomgått "opplæring" og "kursing" i hvordan man skal oppdra barn. Dette kan selføgelig gjøres på flere måter, men i prinsippet så går det på det samme; å lære barna de riktige holdningene osv. Det at du røyker og drikker er ikke så ille, selv ikke for ungdom. Hvis du da bruker narkotika så er det et direkte brudd på loven. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er ideen med en "lisens" for å få barn idiotisk. Vi har vel forklart hvorfor vi syns dette, selv om du mener vi har misforstått? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Dere bør kanskje lese litt nøyere, men jeg gjentar meg selv: Det med lisens for å få barn er et bevis på at man har gjennomgått "opplæring" og "kursing" i hvordan man skal oppdra barn. Dette kan selføgelig gjøres på flere måter, men i prinsippet så går det på det samme; å lære barna de riktige holdningene osv. Det at du røyker og drikker er ikke så ille, selv ikke for ungdom. Hvis du da bruker narkotika så er det et direkte brudd på loven. 8463769[/snapback] Hva i all verden er "riktige holdninger"? Hvem skal bestemme de "riktige holdninger"? Hvem i all verden skal bestemme hva som er den "riktige" måten å oppdra barn på? Hva med enkelt og greit å bare ha gratis frivillig kursing for foreldre som søker det? Og jeg driter langt i om mitt narkotikabruk er i mot loven, jeg hadde gode nok foreldre til å lære meg at lover kun er verdt å følge dersom lovene er rett. Narkotikalovene er ikke rett. Ergo ser jeg ingen grunn til å følge dem. Mitt rusbruk skader ingen, og er ingen andres business enn min egen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Mitt rusbruk skader ingen, og er ingen andres business enn min egen. 8463863[/snapback] Akkurat der vil jeg påstå at du tar feil, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted. Finnes det ikke allerede nok av frivillige opplegg/møter for par som venter barn? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Mitt rusbruk skader ingen, og er ingen andres business enn min egen. 8463863[/snapback] Akkurat der vil jeg påstå at du tar feil, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted. Finnes det ikke allerede nok av frivillige opplegg/møter for par som venter barn? 8463890[/snapback] Du vet ingenting om min situasjon som gir deg noensomhelst innsikt i hvorvidt mitt rusbruk skader noensomhelst annet, så det du sier der er bare en ren fordom. Men du har rett i at det er en annen diskusjon. Og jeg aner ikke hvilken kurs som finnes gratis for foreldre. Finnes sikkert noen. Endret 24. april 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei, folk puler, så får de barn, sånn er det bare, ingen som kan stoppe driftene der. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei, folk puler, så får de barn, sånn er det bare, ingen som kan stoppe driftene der. 8463951[/snapback] Heh, du oppsummerte alt vi har diskutert i en setning. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 En lisens på å få ha barn er vel litt drøyt. Det man derimot kunne gjort var å innføre en teoretisk test i barneoppdragelse alle foreldre må gjennom da barnet blir født. Hvis man stryker på denne MÅ man gjennom kursing før man kan ta en ny test. På denne måten kunne vi i allefall sikret at alle foreldre hadde en hvis grunnleggende kunnskap i det å oppdra barn. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Mitt rusbruk skader ingen, og er ingen andres business enn min egen. 8463863[/snapback] Akkurat der vil jeg påstå at du tar feil, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted. Finnes det ikke allerede nok av frivillige opplegg/møter for par som venter barn? 8463890[/snapback] Du vet ingenting om min situasjon som gir deg noensomhelst innsikt i hvorvidt mitt rusbruk skader noensomhelst annet, så det du sier der er bare en ren fordom. Men du har rett i at det er en annen diskusjon. Og jeg aner ikke hvilken kurs som finnes gratis for foreldre. Finnes sikkert noen. 8463923[/snapback] Nei du vet ikke ikke om noen gratis foreldre kurs. Tror heller ikke det er mange som benytter seg av denne muligheten. Derfor syns jeg det bør være en lov at alle som venter barn blir påtvunget et slikt "kurs" eller hva man skal kalle det. Slik at foreldre kan lære iallefall det grunnlegende. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Er det helt slutt med tvangsterilisering eller forekommer det fortsatt? Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Å innføre lisens på å få barn er noe av det teiteste jeg har hørt på lenge. Ren fascisme, praktisk ugjennomførbart, og med ingen tenkelige positive effekter. Hvem i helvete skal bestemme hvem som skal få lov til å få barn? Staten? De har vist seg gang på gang å være komplett inkapabel til å ta vare på de barna de "tar vare på" gjennom barnevernet og andre institusjoner. Så staten, en bevist dårlig forelder selv, skal bestemme hvem som har korrekte nok meninger til å få barn? Sykt kvalmende idè. Hva blir det neste? Abortering av barn som ikke "passer" inn i samfunnet? Gapestokk for pøbelunger? Hjernevasking av dissidenter og folk med andre meninger? Har en hatt en god oppvekst så vil man holde seg unna røky, drikking og narkotika! Det at venner presser en mener jeg er bare TULL, har en lært at man skal holde seg unna narkotiske stoffer av FORELDRENE så vil ikke venner ha mulighet til å påvirke en. INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! Så om denne makten blir missbrukt så vil det få alvolige konsekvenser for barnet. Jeg har gode foreldre. Jeg røyker, drikker, og bruker narkotika. Fordi jeg liker å gjøre det. Hvem faen er du til å si at foreldrene mine var dårlige? 8463436[/snapback] Hvorfor begynte du med narkotika da? Du trenger for all del ikke svare hvis du ikke vil. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Nei du vet ikke ikke om noen gratis foreldre kurs. Tror heller ikke det er mange som benytter seg av denne muligheten. Derfor syns jeg det bør være en lov at alle som venter barn blir påtvunget et slikt "kurs" eller hva man skal kalle det. Slik at foreldre kan lære iallefall det grunnlegende. 8464256[/snapback] Det er nok flere enn du tror, min venn. Tror du de fleste par som venter barn bare .. får barnet, helt uten å være forberedt? Og i de fleste tilfeller så får de vel godt med tips fra sine egne foreldre. Husk at selv om samtlige foreldre blir påtvunget et slikt kurs, så betyr det ikke at de kommer til å huske det etter 17 år. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvorfor begynte du med narkotika da? Du trenger for all del ikke svare hvis du ikke vil. 8464297[/snapback] Jeg begynte med narkotika fordi jeg hadde lyst til å prøve det. Jeg har alltid ment at nysgjerrighet er en god ting, og at den bør tilfredstilles så lenge det ikke skader andre. Har prøvd så godt som alle typer rusmidler i boken, men fant ut at hasj var det eneste som jeg kunne tenke meg å ha noe forhold til. En av grunnene til at jeg fortsetter å røyke hasj er at jeg har ADD, og det fungerer godt for å renske opp i hodet mitt som er alt for fullt av tanker. Jeg har prøvd speed og ritalin, altså det leger sier jeg skal gå på, men føler at jeg mister personligheten og tankene mine av det. En annen av grunnene til at jeg i det hele tatt tiltrekkes til rusmidler generelt er at jeg synes samfunnet er et ubehagelig sted, og det føles godt å unne seg ferier en gang i blant. Heldigvis har jeg hatt god nok oppdragelse til at jeg ikke har fått noen av de typiske problemene som er assosiert med de hardere stoffene jeg har prøvd. Ville ikke anbefalt dem til noen med mindre man er sikker på seg selv. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Vi kan jo opprette et eget departement som skal ta seg av disse kursene og prøvene som skal sjekke at foreldre har korrekte holdninger. "Ministry of Love" kan vi kalle det. Også kan alle barn måtte være med på diverse begivenheter organisert av dette departementet hvor de kan få trening i å oppdage dårlige holdninger i foreldrene, slik at de kan bli reddet fra en uønsket oppdragelse. Litt mer omfattende enn det originale forslaget i tråden, men dette ville vel vært enda mer effektivt til å rote ut uønsket oppdragelse av den kommende generasjonen? (Jeg mener selvsagt ikke dette seriøst). Lenke til kommentar
araziel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg vil gjerne at de norske gener eksisterer i fremtiden. Hvorfor skal vi redusere vårt eget folketall ved å innføre lisens på å få barn, for deretter å importere befolkning fra utlandet? Da kan vi jo bare selge Norge til Afrika eller Asia med en gang. Jeg mener ikke noe spesielt om dette i Norge eller et annet sted. Dette er teoretisk synsing fra min side. Noe jeg tror ville vært flott om vi kunne innført på verdensbasis, uten hensyn til befolkningstall eller noe annet. Likevel tar du det litt vel langt her. Jeg snakker ikke om noen lisens som slipper gjennom 10% av foreldre, heller 99%. Som andre har sagt har foreldrene langt fra alt å si, bare mye, og de alle fleste klarer fint å ha barn, likevel kunne det å være nødt til å gjennomgå kurs/prøver før man får barn både øke standarden, og luke ut de få som virkelig ikke burde ha barn. Men jeg må også få si at jeg gir en lang f i om vi 4 generasjoner fra nå er innvadrede litauere hele gjengen. Og norske gener? Tror du har et noe forskrudd syn på hva gener er. Du finner folk som er mer genmessig Norske enn deg selv i Afrika hvis du leter litt. Jo. Det var noen lenger fram i tråden som antydet IQ test. Jeg er helt uenig i at en familierådgiver/psykolog er i stand til å vurdere om folk er i stand til å ta vare på et barn ut fra en samtale. De kan danne seg en mening, men de har ingen fasit som stemmer 100% av tiden og derfor er det en tåpelig ide. Selv personer man antar skal kunne ta vare på barn kan vise seg å være komplett udugelig.Og du mener rettssystemet ellers fungerer helt svart/hvitt? Alt er basert på meninger og synsing, likevel vil jeg si vi får det til ganske bra alt i alt. Har aldri sagt at vi på en persons ord skal sette foten ned, og at det ikke skal være duket for både gjentagelser, klaging og anking.Du kan aldri si at noen er helt uegnede now and forever, men hvis de som ønsker barn feiler de tester man finner det for godt å gi, og ikke viser noe tegn til å kunne ta vare på et barn, så får de beskjed om å lese ditt, gjøre datt, også prøve igjen. Vi har ingen fasit som stemmer 100% på noe som helst her i verden, men vi kan da vitterlig lage lover som tar høyde for dette. Ja det er min mening. Kina har vist at staten kan regulere barnefødsler men så vidt jeg vet vurderer de ikke personers evne til å oppdra barn. De ser at alle kan få ett barn. Spørmsålet er ikke om man kan skape lover omkring dette, for man kan lage lover omkring hvor ofte du kan gå på butikken å kjøpe sjokolade også. Spøsmålet er om det er etisk forsvarlig.Hva er etisk uforsvarlig? Å hindre mentalt forstyrrende mennesker å få barn? Jeg vil si det motsatte kjære deg. Det vi gjør i dag er etisk uforsvarlig.Og du stilte spørsmål om hvorvidt staten kunne regulere dette, jeg gav deg et eksempel. Det er likegyldig hvorfor eller hvordan. Det viser bare at barnefødsler ikke står i noen særstilling (som en menneskerett), men kan underlegges kontroll som alt annet her i verden, ja akkurat som sjokolade. Om det er etisk forsvarlig er et meningsspørsmål, jeg mener vi er uetiske som ikke ilegger alle vordende foreldre kursing, testing og kunnskap om dette. Du sier "med ganske stor sikkerhet" og det er rett og slett ikke godt nok. Du kan "med ganske stor sikkerhet" si at en som tar lappen kommer til å bryte fartsgrensen, eller at en som bruker narkotika kommer til å stjele men du kan ikke gi noen straffereaksjon på dette før etter at handlingen er gjennomført. Om man kunne sagt med 100% sikkerhet, uten noen form for tvil om resultatet, kunne dette kanskje vært greit nok, men den situasjonen kommer vi aldri til å få. Det er bestandig et lite snev av usikkerhet.Selvsagt vil det være et snev av usikkerhet, men igjen, jeg snakker ikke om noen totalitær überkustus her. Det er snakk om et kurs, undervisning, testing og en endelig konklusjon som kan klages på, eller repeteres. Ved å gjennomføre slik testing vil jeg tro man kan si hvem som ikke egner seg med bedre sikkerhet enn vi kan noe av det ovenfornevnte. For ikke å snakke om at med slike tester vil man kunne si hva som er galt, og ta skritt for å utbedre det, før du for alltid ødelegger et nytt liv.Men nå lever vi i et helt annet samfunn en Kina. Samfunnet vårt er bygget opp på en helt annen måte, samt at de er 1 312 318 866 flere enn oss.For det første snakker jeg ideologi, ikke noe innførbart i dag, ei heller nødvendigvis i Norge. For det andre er det ingen forskjeller i Kina/andre land som tilsier at vi ikke kan innføre regler på barnefødsler. Det eneste hinderet er denne ideen som florerer mange steder om at det er en menneskerett, og som jeg har vist kan den endres.Barnevernet avgjør jo på en måte hvem som er gode nok foreldre til å ha ansvaret for sine egne barn, men de avgjør ikke OM de SKAL få ha barn i utgangspunktet. Dette skal ingen ha rett til å avgjøre.Du har en mening, og du skal få ha den, men å si at du mener at ingen skal ha rett til å si at noen ikke skal få barn er ikke noe særlig til argument. Og hadde du vært borti barnevernet hadde du kanskje vært litt mer forsiktig med å si dette. Jeg kjenner to personer som iallefall ofte ønsket at de ikke var født pga foreldre, og i disse tilfellene var barnevernet involvert i lang tid før det ble tatt affære. Hadde vi kunne screena foreldrene til disse to hadde to skjebner vært averget uten de enorme kostnadene, både menneskelige og økonomiske, som har blitt brukt i sakene nå.Og hadde noen her møtt foreldrene til de nevnte personene hadde hvem som helst kunne sagt at de ikke burde hatt unger slik ståa var. For ikke å snakke om en utdannet ekspert på området. Da kunne de muligens ha fått den undervisningen og forståelsen de trengte før de fikk barn. Den potensielle vinningen er enorm. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er nok flere enn du tror, min venn. Tror du de fleste par som venter barn bare .. får barnet, helt uten å være forberedt? Og i de fleste tilfeller så får de vel godt med tips fra sine egne foreldre. 8464309[/snapback] Tror de færreste tror eller mener de fleste er uegnede, eller får barn uforberedte, men tro meg, de finnes. Kanskje flere enn du liker å tenke på. Og angående deres foreldre. Har du hørt om den evige sirkelen? Den stemmer faktisk særdeles godt, så å forvente at foreldrene til et defunkt par skal hjelpe til noe særlig blir å strekke seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå