RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Så du tror aldrig en slik ide ville funket? 8461688[/snapback] Nei. Med mindre du mener dette skal innføres om 20-30 år, kanskje mer. Har ikke planlagt å inføre noe jeg, dette er kun en diskusjon. Jeg laget den for å få høre andre sine meninger, men selfølgelig håper jeg på at en slik lov vil bli tatt i bruk, men jeg har IKKE planlagt hele loven. Kun ideen. For en stund siden så var det jo helt makabert at kvinner skal ha rettigheter... Systemet ville vært satt opp slik at folk ikke ville være redde for at de ikke ville bestå tesen eller noe slikt, men være trygge på at de vil få ordentelig veiledning! 8461688[/snapback] Nå syns jeg det blir litt feil å sammenligne kvinners rettigheter og rettigheten til å få barn. Det kvinnelige kjønn har færre "rettigheter" i mange andre samfunn, samt hos en del dyr, men retten til å få barn har alle. 8461728[/snapback] Hvorfor det? Kvinner har fortsatt noen mindre rettigheter, det bør endres på. Når noen sier at det å inføre licens for å få barn høres ut som noe som kom ut fra Hitlers våte drøm, så bruker jeg det som et eksempel. Ikke at noen har sagt det enda, men jeg forventer at noen kommer med noe slikt. Som jeg sa i den første tråden din, så har miljøet du er i og vennene dine utrolig mye å si på hvordan du utvikler deg og hvordan du oppfører deg. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men dette er noe jeg vet av egen erfaring. 8461678[/snapback] Uenig, har du allerede lært av foreldrene oppigjenom årene så vil INGEN venner klare å påvirke deg til å ta dumme valg, som narkotika! Kanksje venner vil klare å påvirke deg til å ta noen valg, men ingen store valg som kan føre til veldig negative konsekvenser. Det vet jeg og av erfaring! 8461715[/snapback] Da er vi uenige. Det kommer kanskje ann på deg selv, men i de fleste tilfeller så kan venner påvirke deg til å gjøre utrolig mye (dumt). Nå kan det også hende du oppholder deg i et annet miljø enn jeg 8461739[/snapback] Uansett hva så vil du ikke bli like mye påvirket av venner hvis du har lært det riktige siden du ble født. HVIS du sku bli pressa til å gjøre noe utrolig dumt så vil uansett foreldrene dine hjelpe deg på banen igjen hvis de er ordentelige foreldre. Er de ikke det så vil presset fra venner kanskje fortsette, og kan få fatale følger. Dobbeltpost slått sammen. Bruker knappen merket "Rediger" neste gang. -Marley Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvorfor det? Kvinner har fortsatt noen mindre rettigheter, det bør endres på. Når noen sier at det å inføre licens for å få barn høres ut som noe som kom ut fra Hitlers våte drøm, så bruker jeg det som et eksempel. Ikke at noen har sagt det enda, men jeg forventer at noen kommer med noe slikt. 8461769[/snapback] Du vil øke kvinners rettigheter men samtidig ta fra folk rettigheten til å bli få barn når og hvor det måtte passe dem? Det kunne faktisk vært en av Hitlers ideer. Hva hadde du forventet at vi skulle si? PS: Lisens. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hvorfor det? Kvinner har fortsatt noen mindre rettigheter, det bør endres på. Når noen sier at det å inføre licens for å få barn høres ut som noe som kom ut fra Hitlers våte drøm, så bruker jeg det som et eksempel. Ikke at noen har sagt det enda, men jeg forventer at noen kommer med noe slikt. 8461769[/snapback] Du vil øke kvinners rettigheter men samtidig ta fra folk rettigheten til å bli få barn når og hvor det måtte passe dem? Det kunne faktisk vært en av Hitlers ideer. Hva hadde du forventet at vi skulle si? PS: Lisens. 8461803[/snapback] Jeg har ikke planer om noen av delene, men dere må alle være enig i at kvinner bør få samme rettigheter som menn? Bare så det er sagt, ikke det jeg vil diskutere. Jeg hadde forventet at noen ville kommet med en post: Høres ut som et forslag Hitler kunne funnet på. Det virker veldig negativt, men for å se det på en annen side så kunne Hitler kommet med et slikt forslag. Han klarte tross alt å gjøre mye possitivt, som å få hele tyskland ut av rennestenen og ut i arbeid! Han var for all den en dyktig president, det skal han ha. Synd han brukte makten feil bare. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ja, jeg syns kvinner og menn skal ha like rettigheter, men den diskusjonen hører ikke hjemme her (som du sa). Hitler kan ha fått mye av det forferdelige han gjorde til å virke positivt, men det betyr ikke at alt som han kunne ha foreslått vil bli positivt med tiden. Det er negativt, og kan ikke sammenlignes med å gi kvinner rettigheter. Du tar jo bort en av de eldste, naturligste og viktigste rettigheten vi har. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Mener du at barn blir påvirket av skolen til å bli gode mennesker? Holde seg unna narkotika og slikt? Tilfelle for et barn med dårlig oppdragelse er jo at barnet ikke vil sammarbeide på skolen engang. Hvordan i all verden skal skolen lære barnet hvordan man skal oppføre seg da? 8461643[/snapback] Nei. Man skal vel kanskje passe seg for å preke for mye moral i skolen, sånn rent utover det mest grunnleggende iallefall. Som du sier så er det ofte at barn som kommer fra problematiske forhold hjemme gjerne vil være ekstremt utagerende eller innadvendte og ha problemer med å konsentrere seg om hva som skjer rundt ham/henne. I slike tilfeller bør man vel yte noe ekstra for dem. Eventuellt koble inn barnevernet. Såvidt jeg kan se, så ville det være et bra tiltak om elever kunne lære seg fag som gjør dem bedre forberedt på å klare seg selv som et selvstendig individ. Jeg er ikke noen pedagog, så jeg har ikke den optimale løsningen på hva pensum burde være, men f.eks. så kan det jo lønne seg å lære om personlig økonomi, hvordan man skal ta seg av barn, psykologi og sånne ting. Rett og slett ting som kan gjøre deg i stand til ikke å gå i alle de fellene som man kan falle i når man blir voksen. Personlig kunne jeg godt like å se at barn for eksempel var utstyrt med bedre evne til kritisk tenkning. Det trenger man med den mediasituasjonen vi har i dagens samfunn. Jeg mener ikke at man skal snu skoleverket på hodet, men at det må være like viktig at folk er trent på å takle de andre sidene av livet som ikke krever rene akademiske kunnskaper. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Ja, jeg syns kvinner og menn skal ha like rettigheter, men den diskusjonen hører ikke hjemme her (som du sa). Hitler kan ha fått mye av det forferdelige han gjorde til å virke positivt, men det betyr ikke at alt som han kunne ha foreslått vil bli positivt med tiden. Det er negativt, og kan ikke sammenlignes med å gi kvinner rettigheter. Du tar jo bort en av de eldste, naturligste og viktigste rettigheten vi har. 8461881[/snapback] Virker som om du ikke har lest når jeg har prøvd å rette meg her: Mener ikke at vi skal ta bort rettigheten fra folk for å bli foreldre( I værste fall jo, men det er urealistisk så jeg akter ikke å diskutere det), mener altså enkelt og greit at alle som blir foreldre blir påtvunget til å ta kurs etc for å bli ordentelig forberedt på ansvaret de får! Du tar jo bort en av de eldste, naturligste og viktigste rettigheten vi har. Så fordi det er en av de eldste, vil det si at de passer inn i dagens sammfun? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Virker som om du ikke har lest når jeg har prøvd å rette meg her: Mener ikke at vi skal ta bort rettigheten fra folk for å bli foreldre( I værste fall jo, men det er urealistisk så jeg akter ikke å diskutere det), mener altså enkelt og greit at alle som blir foreldre blir påtvunget til å ta kurs etc for å bli ordentelig forberedt på ansvaret de får! 8461920[/snapback] Da beklager jeg. Da er jeg jo faktisk ikke så uenig med det, hvis du mener nøyaktig det du skrev i der. Du tar jo bort en av de eldste, naturligste og viktigste rettigheten vi har. Så fordi det er en av de eldste, vil det si at de passer inn i dagens sammfun? 8461920[/snapback] Jeg sa ikke at det ikke passet inn i dagens samfunn, men vil du påstå at forplantningen og det å få barn ikke passer inn? Edit: Fiksa sitatet. Endret 24. april 2007 av Runar Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Mener du at barn blir påvirket av skolen til å bli gode mennesker? Holde seg unna narkotika og slikt? Tilfelle for et barn med dårlig oppdragelse er jo at barnet ikke vil sammarbeide på skolen engang. Hvordan i all verden skal skolen lære barnet hvordan man skal oppføre seg da? 8461643[/snapback] Nei. Man skal vel kanskje passe seg for å preke for mye moral i skolen, sånn rent utover det mest grunnleggende iallefall. Som du sier så er det ofte at barn som kommer fra problematiske forhold hjemme gjerne vil være ekstremt utagerende eller innadvendte og ha problemer med å konsentrere seg om hva som skjer rundt ham/henne. I slike tilfeller bør man vel yte noe ekstra for dem. Eventuellt koble inn barnevernet. Såvidt jeg kan se, så ville det være et bra tiltak om elever kunne lære seg fag som gjør dem bedre forberedt på å klare seg selv som et selvstendig individ. Jeg er ikke noen pedagog, så jeg har ikke den optimale løsningen på hva pensum burde være, men f.eks. så kan det jo lønne seg å lære om personlig økonomi, hvordan man skal ta seg av barn, psykologi og sånne ting. Rett og slett ting som kan gjøre deg i stand til ikke å gå i alle de fellene som man kan falle i når man blir voksen. Personlig kunne jeg godt like å se at barn for eksempel var utstyrt med bedre evne til kritisk tenkning. Det trenger man med den mediasituasjonen vi har i dagens samfunn. Jeg mener ikke at man skal snu skoleverket på hodet, men at det må være like viktig at folk er trent på å takle de andre sidene av livet som ikke krever rene akademiske kunnskaper. 8461909[/snapback] Du sier noe rimelig der. Kritisk tenkink er bra. Jeg er heller ikke noe pedagog sånn sett, men jeg vet alikavell hva jeg snakker om i denne diskusjonen. Nei. Man skal vel kanskje passe seg for å preke for mye moral i skolen, sånn rent utover det mest grunnleggende iallefall. Som du sier så er det ofte at barn som kommer fra problematiske forhold hjemme gjerne vil være ekstremt utagerende eller innadvendte og ha problemer med å konsentrere seg om hva som skjer rundt ham/henne. I slike tilfeller bør man vel yte noe ekstra for dem. Eventuellt koble inn barnevernet. Ja, de bør få spesial hjelp, men samtidig så vil og spesial hjelp gjøre de sinte, få de til å tro at de ikke er selvstendig nok til å følge vanelig undervisning. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Mente det jeg sa der. [quote name=Runar' date='24/04-2007 : 19:00 Jeg sa ikke at det ikke passet inn i dagens samfunn, men vil du påstå at forplantningen og det å få barn ikke passer inn?[/quote] Snakker ikke om det pysiske, men det psykiske! Det pysiske er som det er, men det psykiske endrer seg med sammfunnet. Det er det psykiske som feiler når en mor ikke klarer å oppdra barnet sitt ordentelig. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hva mener du med pysisk? Fysisk? Jeg forstår fortsatt ikke på hvilken måte verdenssamfunnet kan ha endret seg så drastisk at det å få barn når man vil ikke passer inn lenger. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hva mener du med pysisk? Fysisk? Jeg forstår fortsatt ikke på hvilken måte verdenssamfunnet kan ha endret seg så drastisk at det å få barn når man vil ikke passer inn lenger. 8462052[/snapback] Mente fysisk, beklager den. Jeg quoter meg selv: Mener ikke at det å få barn ikke passer inn lengere, men samfunnet har utviklet seg så det passer ikke å få uoppdragene barn, det problemet var vell ikke så ille for 50 år siden? Men slik som utviklingen går så virker det som at, iallefall norske barn blir mer og mer uoppdragene. Hvor ender det? Norge er vell nest værst i EU eller verden når det gjelder bråk i klasserommet, selv om dette kanksje hanlder mer om disiplin på skolen. Men utenom skolen så virker det som at barn blir mer og mer uoppdragene. Eller rett og slett kriminelle! Det passer for all del å få barn, ellers så hadde ikke mye skjedd videre. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Forøvrig blir vel det å kun la godkjente folk få barn noe som ville ta oss tilbake til visse elitistiske ideer som rådet i nazi-tyskland. 8461356[/snapback] Utrolig sen offtopic dette, men norke kastrerte sigøynere på begynnelsen av 60tallet Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hva mener du med pysisk? Fysisk? Jeg forstår fortsatt ikke på hvilken måte verdenssamfunnet kan ha endret seg så drastisk at det å få barn når man vil ikke passer inn lenger. 8462052[/snapback] Mente fysisk, beklager den. Jeg quoter meg selv: Mener ikke at det å få barn ikke passer inn lengere, men samfunnet har utviklet seg så det passer ikke å få uoppdragene barn, det problemet var vell ikke så ille for 50 år siden? Men slik som utviklingen går så virker det som at, iallefall norske barn blir mer og mer uoppdragene. Hvor ender det? Norge er vell nest værst i EU eller verden når det gjelder bråk i klasserommet, selv om dette kanksje hanlder mer om disiplin på skolen. Men utenom skolen så virker det som at barn blir mer og mer uoppdragene. Eller rett og slett kriminelle! Det passer for all del å få barn, ellers så hadde ikke mye skjedd videre. 8462160[/snapback] Det å få uoppdragne barn har vel aldri "passet inn" i samfunnet. Nå vet ikke jeg hvordan dette var for 50 år siden, men jeg tviler på at det var et mindre problem enn nå. Noen barn er bare vanskelige, det må ikke ha noe med foreldrene å gjøre. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Forøvrig blir vel det å kun la godkjente folk få barn noe som ville ta oss tilbake til visse elitistiske ideer som rådet i nazi-tyskland. 8461356[/snapback] Utrolig sen offtopic dette, men norke kastrerte sigøynere på begynnelsen av 60tallet 8462172[/snapback] "Forøvrig blir vel det å kun la godkjente folk få barn noe som ville ta oss tilbake til for eksempel visse elitistiske ideer som rådet i nazi-tyskland." Fixed Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hva mener du med pysisk? Fysisk? Jeg forstår fortsatt ikke på hvilken måte verdenssamfunnet kan ha endret seg så drastisk at det å få barn når man vil ikke passer inn lenger. 8462052[/snapback] Mente fysisk, beklager den. Jeg quoter meg selv: Mener ikke at det å få barn ikke passer inn lengere, men samfunnet har utviklet seg så det passer ikke å få uoppdragene barn, det problemet var vell ikke så ille for 50 år siden? Men slik som utviklingen går så virker det som at, iallefall norske barn blir mer og mer uoppdragene. Hvor ender det? Norge er vell nest værst i EU eller verden når det gjelder bråk i klasserommet, selv om dette kanksje hanlder mer om disiplin på skolen. Men utenom skolen så virker det som at barn blir mer og mer uoppdragene. Eller rett og slett kriminelle! Det passer for all del å få barn, ellers så hadde ikke mye skjedd videre. 8462160[/snapback] Det å få uoppdragne barn har vel aldri "passet inn" i samfunnet. Nå vet ikke jeg hvordan dette var for 50 år siden, men jeg tviler på at det var et mindre problem enn nå. Noen barn er bare vanskelige, det må ikke ha noe med foreldrene å gjøre. 8462260[/snapback] Foreldrene sin skyld at barna er uopdragene jo, se på "Nanny" på Tv3 eller barnevakten på Tvnorge eller noe sånt. At barna er uopdragene har ALT med foreldrene å gjøre. Eneste som kan være untaket er hvis barna har en diagnose eller en sykdom. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 I de fleste av tilfellene som blir vist på TV, så har vel foreldrene størsteparten av skylden. Men husk: Det er TV! Underholdning! Dessuten er de barna for unge til å skjønne det vi diskuterer her. At en 15-17 åring ikke hører på foreldrene, drikker, røyker, stjeler og det som verre er, er ikke bare foreldrenes skyld. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 (endret) I de fleste av tilfellene som blir vist på TV, så har vel foreldrene størsteparten av skylden. Men husk: Det er TV! Underholdning! Dessuten er de barna for unge til å skjønne det vi diskuterer her. At en 15-17 åring ikke hører på foreldrene, drikker, røyker, stjeler og det som verre er, er ikke bare foreldrenes skyld. 8462460[/snapback] Jo for det meste. Så er ikke røyking og drikking det værste, er veldig vanelig nesten men ikke helt bra. Det at de gjør det er foreldrene sin feil, det er foreldrene ansvar å lære barna at de skal holde seg unna slik. Endret 24. april 2007 av RoaldAndre Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 I de fleste av tilfellene som blir vist på TV, så har vel foreldrene størsteparten av skylden. Men husk: Det er TV! Underholdning! Dessuten er de barna for unge til å skjønne det vi diskuterer her. At en 15-17 åring ikke hører på foreldrene, drikker, røyker, stjeler og det som verre er, er ikke bare foreldrenes skyld. 8462460[/snapback] Jo for det meste. Så er ikke røyking og drikking det værste, er veldig vanelig nesten men ikke helt bra. Det at de gjør det er foreldrene sin feil, det er foreldrene ansvar å lære barna at de skal holde seg unna slik. 8462602[/snapback] så får de noen venner som har dårlig innflytelse på de... Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 I de fleste av tilfellene som blir vist på TV, så har vel foreldrene størsteparten av skylden. Men husk: Det er TV! Underholdning! Dessuten er de barna for unge til å skjønne det vi diskuterer her. At en 15-17 åring ikke hører på foreldrene, drikker, røyker, stjeler og det som verre er, er ikke bare foreldrenes skyld. 8462460[/snapback] Jo for det meste. Så er ikke røyking og drikking det værste, er veldig vanelig nesten men ikke helt bra. Det at de gjør det er foreldrene sin feil, det er foreldrene ansvar å lære barna at de skal holde seg unna slik. 8462602[/snapback] så får de noen venner som har dårlig innflytelse på de... 8463095[/snapback] Har de hatt en ordentelig opdragelse så vil de vite at de ikke skal høre på de. Er disse vennene virkelig ille så vil vedkomene ikke henge med slike folk. Og hvordan ble disse vennene med dårlig inflytelse blitt slik? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Jeg synes lisens for å få barn er en idiotisk ide. Dette grunnet flere forhold. Allerede nå tror jeg ikke vi produserer nok barn for å øke befolkningstallet i noe særlig grad. Rent praktisk sett må hver kvinne føde 2 barn for bare å beholde befolkningstallet stabilt. Dette må igjen økes litt for å veie opp for de som ikke vil/kan få barn og de som dauer før de rekker å få barn. Etisk sett er det også utrolig tvilsomt. Det er ikke en perfekt sammenheng mellom foreldres IQ og deres evne til å oppdra barn skikkelig. Selv barn fra en "god" familie med smarte, høyt utdannede, foreldre kan havne på skråplanet. Hvilke andre kriterier er det man i så fall kan sette som har en perfekt sammenheng med om barn blir "skikkelige" folk når de blir stor. Et annet spørmål er hvem som skal bestemme hvilke foreldre som skal få lov å få barn. Det er ingen som har rett å bestemme om jeg kan får lov å få barn, og jeg har ingen rett å bestemme om andre kan få barn. Greit at man kan ha en mening om andre burde ha barn eller ikke, men man har overhodet ingen rett å ta avgjørelsen for dem. Man kan uansett ikke gjøre seg opp en mening før etter at de har fått barn og vist hvordan de behersker det. Endret 24. april 2007 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå