RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Barnevernet har jo allerede mulighet til å ta fra folk foreldreretten. 8461453[/snapback] Nettopp, jeg mener at barneværnet kan ha samme makten, slik at i VÆRSTE tilfelle så måtte de ta barnet, noe de faktisk og gjør idag! Og jeg mener ikke at det ikke skal være en rettighet å få barn, men at foreldrene skal være forbedredt på ansvaret! Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hm, kanskje det hadde vært bedre å sanksjonere dem som ikke kan vise til gode nok kunnskaper om foreldreansvar. Barnevernet har jo allerede mulighet til å ta fra folk foreldreretten. 8461453[/snapback] Hva slags sanksjoner? Nekte de arbeid, mat, et sted å bo og lignende? 8461465[/snapback] Mener du sanksjoner mot dårlige foreldre? Nei, gi de en opplæring slik at de vil klare å bli gode foreldre! Det er fullt mulig! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 De aller fleste er jo forberedt på ansvaret. Rusmisbrukere og lignende er jo mindre, hvis i det hele tatt, forberedt, men Barnevernet holder øye med mange, ihvertfall hvis de allerede har hatt noe å gjøre med de aktuelle foreldrene (jeg snakker av egen erfaring). Lenke til kommentar
araziel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Realistisk sett vil det være umulig, og f.eks kina/india-ideene fører til en hel haug elendighet (bortsatte unger osv). Så jeg mener ikke man bør gjøre noen direkte inngrep for å hindre folk i få barn. Forøvrig blir vel det å kun la godkjente folk få barn noe som ville ta oss tilbake til visse elitistiske ideer som rådet i nazi-tyskland. Jeg er faktisk i den formening at eugenetikk, før nazismen kjørte den på trynet, var, og er, en veldig god ide. Desverre er det slik i dag at enhver henvisning til noe som engang kan høres ut som eugenetikk med en gang blir slått ned på som en trussel mot menneskerettigheter, eller nazisme. Et eksempel på "snill" eugenetikk: Genetisk testing av foreldre for arvelige sykdommer, med følgende mulighet for preimplantasjonsdiagnostikk/fosterdiagnostikk (uten krav om noen av delene, men gitt som en mulighet uten bias), hadde langt på vei hindret en hel del sykdommer vi har. For ikke å snakke om at vi i dag vet at det finnes gener for alt fra fedme til avhengighet, som også kunne blitt, om ikke eliminert, redusert kraftig. Og nei, i seg selv er det ingenting som tilsier at dette hadde blitt et elitist samfunn. Våre sosialistiske tendenser forsvinner ikke ut i lufta helt av seg selv. Jeg kan forstå frustrasjonen, men løsningen blir feil. Det man burde jobbe for er å redusere kulturen man har nå, med foreldre som er lite tilstedeværende i sine barns liv, på grunn av jobb og den generelle idé-trenden om at man skal bruke så mye tid på å skjemme bort seg selv som mulig. Enig.Barneoppdragelse og kunnskap om selvstendighet er ikke noe man kan ta for gitt at foreldre er i stand til å lære sine barn. Derfor bør kunnskapen man tilegner seg på skolen være tilpasset den virkelige verden som barn kommer til å vokse opp i, istedenfor det uttdaterte rælet som er gjeldende i dag. 8461356[/snapback] Enig. Endret 24. april 2007 av araziel Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ser ingen grunn til å nekte folk å få barn, så lenge det ikke er for mange av oss i norge, men da man ser at det snart begynner å bli litt for mange, så kan man begynne som i kina f eks... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ser ingen grunn til å nekte folk å få barn, så lenge det ikke er for mange av oss i norge, men da man ser at det snart begynner å bli litt for mange, så kan man begynne som i kina f eks... 8461541[/snapback] De nekter fortsatt ingen å få barn, bare mer enn ett Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Snakker ikke om å nekte noen å få barn, snakker om å hjelpe folk å bli gode foreldre. Folk som ellers ville vært dårlige foreldre! Tro meg, jeg har sett brutale tilfeller som konsekvens av at noen personer var dårlige foreldre. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Mener du sanksjoner mot dårlige foreldre? Nei, gi de en opplæring slik at de vil klare å bli gode foreldre! Det er fullt mulig! 8461501[/snapback] Det jeg hadde i tankene var å sanksjonere de som f.eks. ikke stiller til et eventuellt foreldre-kurs. Sanksjoner mot dårlige foreldre finnes jo allerede gjennom barnevernet. Om barnevernet er godt nok til å følge opp den biten skikkelig har jeg ikke nok kunnskaper til å kunne uttale meg om. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Snakker ikke om å nekte noen å få barn, snakker om å hjelpe folk å bli gode foreldre. Folk som ellers ville vært dårlige foreldre! Tro meg, jeg har sett brutale tilfeller som konsekvens av at noen personer var dårlige foreldre. 8461597[/snapback] Idag kan enhver idiot få barn, og dette mener jeg er idioti! Hvorfor skal det være en selvfølge at alle har rett til å få barn, når det kan gå helt galt? Jeg syns iallefall at man måtte gjennomgå en test for å finne ut hvem som er egnet til å få barn, og hvem som ikke er det. Er det noen som ikke er egnet til å få barn så kan de altids lære det, ordne et kurs eller noe slikt for disse. Er det noen som uventet får barn så har de altids 9 måneder å sjekke om de vil klare det, og få licens for det, men det bør ikke være så enkelt at man bare får barn og ferdig med det. 8461149[/snapback] Du sier jo at det bør være en test for å se hvem som er egnet til å få barn. Du snakker også om et kurs for de som ikke består testen. Finnes det ikke allerede slike kurs, men som er åpne for alle? Jeg tror ingen andre enn de som allerede er foreldre er helt forberedt på å få et barn selv. Jeg er ikke uenig med det at kommende foreldre bør bli undervist og kurset, men det burde gjelde alle, ikke bare de som ikke består testen din Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! 8461149[/snapback] Feil. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Barneoppdragelse og kunnskap om selvstendighet er ikke noe man kan ta for gitt at foreldre er i stand til å lære sine barn. Derfor bør kunnskapen man tilegner seg på skolen være tilpasset den virkelige verden som barn kommer til å vokse opp i, istedenfor det uttdaterte rælet som er gjeldende i dag. 8461356[/snapback] Mener du at barn blir påvirket av skolen til å bli gode mennesker? Holde seg unna narkotika og slikt? Tilfelle for et barn med dårlig oppdragelse er jo at barnet ikke vil sammarbeide på skolen engang. Hvordan i all verden skal skolen lære barnet hvordan man skal oppføre seg da? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Lisens hadde vært håpløst. Det altfor mye byråkrati, det er ofte ikke helt planlagt, og de som fikk barn "ulovlig" ville holdt dem skjult. Det hadde ført til at ikke de hadde fått sjansen til å utvikle seg som andre barn. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Snakker ikke om å nekte noen å få barn, snakker om å hjelpe folk å bli gode foreldre. Folk som ellers ville vært dårlige foreldre! Tro meg, jeg har sett brutale tilfeller som konsekvens av at noen personer var dårlige foreldre. 8461597[/snapback] Idag kan enhver idiot få barn, og dette mener jeg er idioti! Hvorfor skal det være en selvfølge at alle har rett til å få barn, når det kan gå helt galt? Jeg syns iallefall at man måtte gjennomgå en test for å finne ut hvem som er egnet til å få barn, og hvem som ikke er det. Er det noen som ikke er egnet til å få barn så kan de altids lære det, ordne et kurs eller noe slikt for disse. Er det noen som uventet får barn så har de altids 9 måneder å sjekke om de vil klare det, og få licens for det, men det bør ikke være så enkelt at man bare får barn og ferdig med det. 8461149[/snapback] Du sier jo at det bør være en test for å se hvem som er egnet til å få barn. Du snakker også om et kurs for de som ikke består testen. Finnes det ikke allerede slike kurs, men som er åpne for alle? Jeg tror ingen andre enn de som allerede er foreldre er helt forberedt på å få et barn selv. Jeg er ikke uenig med det at kommende foreldre bør bli undervist og kurset, men det burde gjelde alle, ikke bare de som ikke består testen din 8461624[/snapback] Ja forsovet, alle burde ta kurset, men spesielt de som ikke består tesen. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! 8461149[/snapback] Feil. 8461626[/snapback] Å virkelig? Kan du begrunne det litt bedre ? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! 8461149[/snapback] Feil. 8461626[/snapback] Å virkelig? Kan du begrunne det litt bedre ? 8461659[/snapback] Som jeg sa i den første tråden din, så har miljøet du er i og vennene dine utrolig mye å si på hvordan du utvikler deg og hvordan du oppfører deg. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men dette er noe jeg vet av egen erfaring. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Lisens hadde vært håpløst. Det altfor mye byråkrati, det er ofte ikke helt planlagt, og de som fikk barn "ulovlig" ville holdt dem skjult. Det hadde ført til at ikke de hadde fått sjansen til å utvikle seg som andre barn. 8461646[/snapback] Så du tror aldrig en slik ide ville funket? For en stund siden så var det jo helt makabert at kvinner skal ha rettigheter... Systemet ville vært satt opp slik at folk ikke ville være redde for at de ikke ville bestå tesen eller noe slikt, men være trygge på at de vil få ordentelig veiledning! Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Som jeg sa i den første tråden din, så har miljøet du er i og vennene dine utrolig mye å si på hvordan du utvikler deg og hvordan du oppfører deg. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men dette er noe jeg vet av egen erfaring. 8461678[/snapback] Uenig, har du allerede lært av foreldrene oppigjenom årene så vil INGEN venner klare å påvirke deg til å ta dumme valg, som narkotika! Kanksje venner vil klare å påvirke deg til å ta noen valg, men ingen store valg som kan føre til veldig negative konsekvenser. Det vet jeg og av erfaring! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Så du tror aldrig en slik ide ville funket? 8461688[/snapback] Nei. Med mindre du mener dette skal innføres om 20-30 år, kanskje mer. For en stund siden så var det jo helt makabert at kvinner skal ha rettigheter... Systemet ville vært satt opp slik at folk ikke ville være redde for at de ikke ville bestå tesen eller noe slikt, men være trygge på at de vil få ordentelig veiledning! 8461688[/snapback] Nå syns jeg det blir litt feil å sammenligne kvinners rettigheter og rettigheten til å få barn. Det kvinnelige kjønn har færre "rettigheter" i mange andre samfunn, samt hos en del dyr, men retten til å få barn har alle. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Som jeg sa i den første tråden din, så har miljøet du er i og vennene dine utrolig mye å si på hvordan du utvikler deg og hvordan du oppfører deg. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men dette er noe jeg vet av egen erfaring. 8461678[/snapback] Uenig, har du allerede lært av foreldrene oppigjenom årene så vil INGEN venner klare å påvirke deg til å ta dumme valg, som narkotika! Kanksje venner vil klare å påvirke deg til å ta noen valg, men ingen store valg som kan føre til veldig negative konsekvenser. Det vet jeg og av erfaring! 8461715[/snapback] Da er vi uenige. Det kommer kanskje ann på deg selv, men i de fleste tilfeller så kan venner påvirke deg til å gjøre utrolig mye (dumt). Nå kan det også hende du oppholder deg i et annet miljø enn jeg Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Gruppepress og tanken om å passe inn er svært stor for ungdom, den skal ikke undervurderes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå