RoaldA Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Så det var en diskusjon her om hvorfor folk blir kriminelle, noen påstå at 40% av de kriminelle var i fengsel fordi de har ADHD, muligens, men hva med de resisterende 60%? Og er ADHD i seg selv en grunn til at de ender opp i fengsel? Det er vell ikke flesteparten av folk med ADHD som ender i fengsel? Nå spekulerer jeg for det meste, jeg har verken bevis eller utdanning til å vite dette. En ting jeg mener at grunnen til at folk ender i fengsel er på grunn av foreldrene deres og hvilken oppvekst de har hatt. Har en voksen person hatt en dårlig oppvekst med mye kjefting, men ingen disiplin? Om de aldrig har lært ordentelig forsklelden på rett og galt, og andre slike sosiale antenner? Da er sjangsen for at de klarer seg like bra som andre i livet dårligere, og kan dermed ende opp i fengsel. Har en hatt en god oppvekst så vil man holde seg unna røky, drikking og narkotika! Det at venner presser en mener jeg er bare TULL, har en lært at man skal holde seg unna narkotiske stoffer av FORELDRENE så vil ikke venner ha mulighet til å påvirke en. INGEN i hele værden har så stor påvirkningskraft som foreldrene til et barn! Så om denne makten blir missbrukt så vil det få alvolige konsekvenser for barnet. Når man blir lært de samme vanene i 16-20 år så vil det påvikre veldig, spesielt i de yngre årene når barna er som en svamp, blir påvirket av alt! Idag kan enhver idiot få barn, og dette mener jeg er idioti! Hvorfor skal det være en selvfølge at alle har rett til å få barn, når det kan gå helt galt? Jeg syns iallefall at man måtte gjennomgå en test for å finne ut hvem som er egnet til å få barn, og hvem som ikke er det. Er det noen som ikke er egnet til å få barn så kan de altids lære det, ordne et kurs eller noe slikt for disse. Er det noen som uventet får barn så har de altids 9 måneder å sjekke om de vil klare det, og få licens for det, men det bør ikke være så enkelt at man bare får barn og ferdig med det. Kan i værste fall ende med at barnet deres dør i en skyte episode 19 år senere og slike ting. Foreldre har en utrolig stor makt over barna sine, de burde være klar for ansvaret da og! Endret 24. april 2007 av RoaldAndre Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Lisens for å få barn? Dette må være en av de dummeste ideene jeg har hørt på lenge. Du har rett i at foreldre har stor innflytelse på sine barn, men det blir likevel for dumt. Du husker kanskje saken om Svanhild (eller hva hun het) som ble fradømt retten til å ha sine egne barn fordi hun visstnok hadde en IQ under 70? Et siste tips: Bruk flere avsnitt så vil nok flere lese posten din Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Lisens for å få barn? Dette må være en av de dummeste ideene jeg har hørt på lenge. Du har rett i at foreldre har stor innflytelse på sine barn, men det blir likevel for dumt. Du husker kanskje saken om Svanhild (eller hva hun het) som ble fradømt retten til å ha sine egne barn fordi hun visstnok hadde en IQ under 70? Et siste tips: Bruk flere avsnitt så vil nok flere lese posten din 8461197[/snapback] Har du ikke noe bedre å komme med? Hvis hun ikke egnet seg til å ta vare på barn så er jeg helt enig i den dommen, men til en viss grad! Lenke til kommentar
araziel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Å få barn burde ikke være en menneskerett. Jeg er ikke for IQtesting eller noe annet smør, men et par intervjuer og noen sessions hos psykolog e.l hadde vært et genitrekk med tanke på bedre oppvekstvilkår for mange. Selvsagt er dette langt fra gjennomførbart, men i teorien hadde det vært fabelaktig. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Noe bedre å komme med? Jeg skrev akkurat det jeg mente, og hvis det ikke er bra nok for deg, så beklager. Selv om du ble kjempefornøyd med innlegget ditt, betyr det ikke at du kan klage på alle andre Uansett, hvordan mener du den testen skal foregå? Hva skal testes, hvem skal testes og når skal de testes? Det å få barn er naturlig, det er hele poenget med menneskeheten. Hvem skal bestemme hvem som skal få barn eller ikke? Stortinget? Og du kan ikke legge skylden på foreldrene hvis barnet deres blir skutt etter 19 år. Du mener vel at seriemorderes oppførsel skyldes foreldrene? Hva med de som er psykisk syke, er det foreldrenes feil også? Alle er forskjellige, takk og lov. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvis moren min skulle ta en IQ-test så hadde hun glatt fått svært dårlige resultater, men det betyr ikke at hun er en dårlig mor. Det blir alt for mye tull med en eller flere IQ-tester, enig med araziel om at et par timer med en psykolog hadde vært bedre. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Lisens for å få barn? Dette må være en av de dummeste ideene jeg har hørt på lenge Kina har hatt den politikken lenge Dog grunnet overbefolkning. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Lisens for å få barn? Dette må være en av de dummeste ideene jeg har hørt på lenge Kina har hatt den politikken lenge 8461309[/snapback] Men så er de over en milliard, og har liten plass. Er det liten plass i Norge? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tja, har ikke vi en mangel på barnehageplasser? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tja, har ikke vi en mangel på barnehageplasser? 8461319[/snapback] Det er da streng tatt ikke foreldrenes feil, men for lite penger fra Staten. Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Lisens for å få barn? Dette må være en av de dummeste ideene jeg har hørt på lenge Kina har hatt den politikken lenge 8461309[/snapback] Men så er de over en milliard, og har liten plass. Er det liten plass i Norge? 8461317[/snapback] Tja, leste et par dager siden at flere mest folkerike nasjoner måtte gå den samme veien innen noen titals år. Dog har vi mer plass i Norge Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Noe bedre å komme med? Jeg skrev akkurat det jeg mente, og hvis det ikke er bra nok for deg, så beklager. Selv om du ble kjempefornøyd med innlegget ditt, betyr det ikke at du kan klage på alle andre Mener altså da at du bør begrunne at det er det dummeste du har hørt på lenge, greit nok jeg respekterer at du har meninger, men vi vil vell holde en viss standard på diskusjonen? Jeg har ikke nevnt noe om IQ test, er ikke sikkert dette henger sammen med det å klare å opppdra barn i det hele tatt. Hvis den retten's begrunnelse for at hu Svanhild ikke sku få beholde barna fordi hu hadde for lav IQ så er jeg uenig i dommen, men hvis det lå noe mer bak dette og hun ikke klarte ansvaret som kreves for å være en foreldre så er jeg enig i dommen. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Forøvrig blir vel det å kun la godkjente folk få barn noe som ville ta oss tilbake til visse elitistiske ideer som rådet i nazi-tyskland. Jeg kan forstå frustrasjonen, men løsningen blir feil. Det man burde jobbe for er å redusere kulturen man har nå, med foreldre som er lite tilstedeværende i sine barns liv, på grunn av jobb og den generelle idé-trenden om at man skal bruke så mye tid på å skjemme bort seg selv som mulig. Barneoppdragelse og kunnskap om selvstendighet er ikke noe man kan ta for gitt at foreldre er i stand til å lære sine barn. Derfor bør kunnskapen man tilegner seg på skolen være tilpasset den virkelige verden som barn kommer til å vokse opp i, istedenfor det uttdaterte rælet som er gjeldende i dag. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tja, leste et par dager siden at flere mest folkerike nasjoner måtte gå den samme veien innen noen titals år.Dog har vi mer plass i Norge 8461331[/snapback] Det er likevel noe annet. Er det ikke sånn at folk i Kina kun kan få ett barn? Det er vel ingen "test" for å avgjøre hvem som kan få så mange barn de vil. Jeg har ikke nevnt noe om IQ test, er ikke sikkert dette henger sammen med det å klare å opppdra barn i det hele tatt. Hvis den retten's begrunnelse for at hu Svanhild ikke sku få beholde barna fordi hu hadde for lav IQ så er jeg uenig i dommen, men hvis det lå noe mer bak dette og hun ikke klarte ansvaret som kreves for å være en foreldre så er jeg enig i dommen. 8461355[/snapback] Jeg sa heller ikke at dette bør løses med IQ-tester, men det var det som skjedde i Svanhild-saken. Ihvertfall var det det media blåste opp. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Man gjør ikke det, men barna blir vell registrert at de eksisterer på sykehuset eller noe slik? Når de registrerer barnet så kunne de sjekket om moren og faren hadde licens for å få ha barn og ordnet med det hvis de ikke hadde det. Jeg mener ikke at de skal avlive barnet eller ta det fra moren, bare at moren og faren må ta en test, eventuelt kurs. Iværste fall så stepper barneværnet inn i saken, men går det så langt så ville de gjort det uansett om det hadde eksistert en slik lov eller ikke. Lenke til kommentar
lain Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tja, jeg mener det er feil sånn mange ser på det i dag, med at det er en rett å få barn. Jeg kan nok se nytten av et forbud og en lisens for de som har det rette miljøet for å oppdra et barn. Tviler på at det kommer i nærmeste framtid, men at det kommer, har jeg liten tvil om. Støtter det delvis også, da ikke alle er skikket til å ta seg av barn. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Man gjør ikke det, men barna blir vell registrert at de eksisterer på sykehuset eller noe slik? Når de registrerer barnet så kunne de sjekket om moren og faren hadde licens for å få ha barn og ordnet med det hvis de ikke hadde det. Jeg mener ikke at de skal avlive barnet eller ta det fra moren, bare at moren og faren må ta en test, eventuelt kurs. Iværste fall så stepper barneværnet inn i saken, men går det så langt så ville de gjort det uansett om det hadde eksistert en slik lov eller ikke. 8461407[/snapback] Så da skal Barnevernet bare ta barnet? Da blir det jo enda større mangel på fosterforeldre Det hadde vært mye bedre med en test FØR de for lov til å i det hele tatt planlegge å få barn, selv om det hadde blitt umulig. Barnevernet blir jo koblet inn i en del saker hvor foreldrene ikke klarer å passe på barna sine. Jeg syns den jobben de gjør fungerer bra nok, ihvertfall bedre enn ideen din. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvordan skal man forhindre at folk får barn? Man gjør ikke det, men barna blir vell registrert at de eksisterer på sykehuset eller noe slik? Når de registrerer barnet så kunne de sjekket om moren og faren hadde licens for å få ha barn og ordnet med det hvis de ikke hadde det. Jeg mener ikke at de skal avlive barnet eller ta det fra moren, bare at moren og faren må ta en test, eventuelt kurs. Iværste fall så stepper barneværnet inn i saken, men går det så langt så ville de gjort det uansett om det hadde eksistert en slik lov eller ikke. 8461407[/snapback] Hm, kanskje det hadde vært bedre å sanksjonere dem som ikke kan vise til gode nok kunnskaper om foreldreansvar. Barnevernet har jo allerede mulighet til å ta fra folk foreldreretten. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hm, kanskje det hadde vært bedre å sanksjonere dem som ikke kan vise til gode nok kunnskaper om foreldreansvar. Barnevernet har jo allerede mulighet til å ta fra folk foreldreretten. 8461453[/snapback] Hva slags sanksjoner? Nekte de arbeid, mat, et sted å bo og lignende? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ja, det var det da... Helt ærlig så aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå