Gå til innhold

Støv inne i objektivet?

Anbefalte innlegg

Hei ..

Kjøpte D70 med tilhørende standard objektiv brukt forleden - etter å ha tatt en nøyere titt på objektivet så ligger det 3 støvpartikler/korn på innsiden. Forstår ikke hvordan det kan ha hendt men må jo gjøre noe med det.

Fikk alt sammen veldig billig så det å krangle med selger angående dette er egentlig ikke et alternativ.

Er dette noe jeg bør levere inn til rens (i så fall hvor og hvor mye kommer det til å koste meg?) eller er dette noe man kan åpne og rense selv med komprimert luft? Er det i så fall slik at objektivet kommer til å dette fra hverandre i 1000 biter uten at jeg vet hvordan jeg skal sette det sammen igjen? (for det vet jeg nemlig ikke :)

Bor forresten i Oslo - men om noen vet om noen plasser i Kongsberg så hjelper det også?

Takk

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du må spørre om råd så er det ikke et alternativ å åpne objektivet.

Hvis det var rusk i objektivet når det var nytt så går det på garantien. Er det ikke nytt så vil det koste en betydelig sum å få det fikset hvis det ikke er klart at det var sånn fra fabrikken.

En annen sak er at rusk ofte ikke har noen innvirkning på bildene. Så ta noen testbilder først.

Lenke til kommentar

Du finner støv inne i nærmest alle zoomobjektiv som har blitt brukt en stund. Det skjer rett og slett fordi zooming suger og blåser luft inn og ut. Så om du renser det nå, så vil det nok dukke opp nytt støv ganske raskt etterpå.

Er det mye støv så kan det gi kontrastap, men som regel er det så lite tap at det knapt er målbart. At slike støvkorn er direkte synlige slik du beskriver, hører nok virkelig til sjeldenhetene.

Er du 100% sikker på at du virkelig ser de, og at du ikke"ser" de fordi du forventer å se de? Plasser f.eks. en knappenål rett framfor objektivet og forsøk å ta bilde. Du vil sannsynligvis ha problemer med å si hvor du holdt nåla etterpå. Spesielt hvis du bruker stor blenderåpning. Dette eksperimentet burde illustrere poenget mitt.

Jeg foreslår ikke dette for å være vrang, bare i et forsøk på å hjelpe ;-)

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Det dukker faktisk opp på bilder - det ligger 3 ganske "store" kort på innsiden av linsen. Dukker gjerne opp  ved bilder som involverer dunkel himmel.

Må innrømme at jeg har veldig lyst til å åpne det selv - men hva mener du med en betydelig sum?

8461783[/snapback]

Kan du ta et bildet av objektivet? Det høres mer ut som sopp en bare støv; hvis det er sopp, bør du kaste objektivet så fort som mulig.

Er det bare støv, og det dukker opp på bilder, er det like greit å kjøpe nytt objektiv. Reparasjonen vil sikkert bli dyr.

Lenke til kommentar

Vel ..

Kanskje jeg lager storm for ingenting her - men hva annet skal vi gjøre en tirsdag kveld :)

Er ganske sikker på at dette ikke ligger utenfor objektivet - kjenner igjen mønsteret på bildene med mønsteret av korn som ligger klistret fast på innsiden. Et par er klistret fast, også er det vel endel partikler som fester seg sporadisk når jeg zoomer.

Legger ved 2 vedlegg her - skal være ganske tydelig på begge.

post-59077-1177442439_thumb.jpg

post-59077-1177442454_thumb.jpg

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
Vel ..

Kanskje jeg lager storm for ingenting her - men hva annet skal vi gjøre en tirsdag kveld :)

Er ganske sikker på at dette ikke ligger utenfor objektivet - kjenner igjen mønsteret på bildene med mønsteret av korn som ligger klistret fast på innsiden. Et par er klistret fast, også er det vel endel partikler som fester seg sporadisk når jeg zoomer.

8463339[/snapback]

Sikker på det ikke er støv på sensor? Kan du teste med et annet objektiv og se om forekommer da også?

Lenke til kommentar
Vel ..

8463339[/snapback]

Hva med billedbrikka? Støv er ofte synlig.

Jeg har ikke så mye tro på den teorien, siden det ser ut som om det flytter seg rundt. Men det kan være verdt å sjekke det og.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Kan være bildebrikken også selvfølgelig - får teste litt mer i morgen. Dersom det har landet noe på bildebrikken, er det da lurt å blåse komprimert luft inn dit? "Luft på boks"?

Kan legge til at kornene aldri dukker opp ved bruk av auto/blits - kun når jeg leker med lengre eksponeringstider, men det er vel logisk.

Jaja - får leke litt mer med dette problemet i morgen. Tusen takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Kan være bildebrikken også selvfølgelig - får teste litt mer i morgen. Dersom det har landet noe på bildebrikken, er det da lurt å blåse komprimert luft inn dit? "Luft på boks"?

Kan legge til at kornene aldri dukker opp ved bruk av auto/blits - kun når jeg leker med lengre eksponeringstider, men det er vel logisk.

Jaja - får leke litt mer med dette problemet i morgen. Tusen takk for hjelpen så langt :)

8463692[/snapback]

Nei det er ikke lurt med luft på boks. Det finnes 'hånddreven' gummiblåsere som du kan prøve (fås på apoteket f.eks.). Hvis det ikke løsner da må du rense det med noe annet. Det finnes diverse sett som man kan kjøpe for å gjøre det selv. Eller du må levere det inn til rens på en fotobutikk. Bor du i Oslo så er vel InterFoto et alternativ (jeg fikk det gjort der), de har også en service som går over kameraet og sjekker at fungerer som det skal, se på web-siden deres.

Håkon

Lenke til kommentar

De flekkene jeg har ringet inn er ganske typisk for objektivproblemer, de andre flekkene er typiske for støv på filteret foran bildebrikken.

De utydelige flekkene kan også oppstå på bildebrikken, spesielt hvis noen har prøvd å rense den på en uvøren måte.

post-13911-1177511750_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...