Gå til innhold

Hvordan fungerer et UV filter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer et UV filter og egner dette seg?

Er dette filteret ok for mitt Sony HDR-HC3.

Tenker og kunne filme natur og blomster under sterkt sollys og få litt bedre bilder.

8460807[/snapback]

I praktisk bruk har UV filter liten betydning for bildet ved digitale kameraer. Eneste effekt er at det blir mer utsatt for flare i motlys. UV filter er rett og slett en overlevning fra de gode gamle analoge dager. Kan hende noen er sterkt uenig med meg i dette. Fyr i så fall løs, jeg har asbestdrakta på ;-)

Grunnen til at de fortsatt er i bruk er nok at mange bruker de til å beskytte objektivet mot støt og smuss. Jeg sverger til motlysblender til dette bruk. En motlysblender beskytter ofte minst like godt, samtidig som den motvirker flare.

Hva mener du med bedre bilder? Sliter du med flare, så er motlysblender den beste løsningen.

Edit: Jeg sjekka lenka di etter at jeg svarte. Jeg ser at dette filteret blir markedsført med at det og virker som motlysblender. Forsåvidt greit nok, men jeg vil tro at det er alt for grunt til å ha noen reell effekt. En motlysblender virker ved at den skygger for frontlinsa, slik at du ikke får sol direkte inn på den. Det sier seg selv at en så grunn konstruksjon gir minimalt med skyggevirkningt.

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Om man finner et nøytralt filter, kan man like gjerne bruke dette. Det er dog like utsatt for flare som UV-filter. Men kjøp et godt filter, for å unngå risikoen for lysreflekser (flare). UV filtre fjernet UV lys før det traff filmen, da den kunne skape en litt disig effekt på bildene, spesielt om man kom over 1000 meter over havet. Digitale sensorer har ikke denne effekten i samme grad.

Hoya Super HMC er regnet som et av de mest proffe og beste UV filtrene. Her har man minimal risiko for mer flare, ettersom de har en meget god coating som det heter (godt norsk ord?). Den største grunnen til at mange bruker filtre, er for å beskytte mot støv, slitasje på frontelementet ved f.eks pussing av objektivet (man pusser filteret i stedet) og generelt smuss og riper. En motlysblender har noe av samme virkningen, bortsett fra at man fortsatt må pusse frontelementet, og at det blir noe større å dra med seg selv om man kan snu det, så det ligger innover mot kameraet. Objektivet ser riktignok mer profft ut med dette påmontert, men også større og mer skremmende. Store motlysblendere kan også skygge for blitsen om man tar relativt nære bilder.

Hoya Super HCM og motlysblendere koster stort sett det samme. Så hva man ønsker, er opp til den enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...