Gå til innhold

Ok, en gang for alle: Timings

Fredrik-

Anbefalte innlegg

Hvis du en gang har tenkt til å klokke, så kjøp Crucial PC5300 667Mhz CL5 2x1GB settet som koster 849kr hos komplett. Mest sansynlig får du D9GMH Chipper som som regel klarer 1200Mhz 5-5-5-15 på 2.3-2.4v

Jeg har Crucial 10th Anniversary selv og jeg har kjørt de på 1066Mhz 4.3.3.6 2.45v. De har samme chippene som du mest sansynlig vil få på de billige brikkene.

De på 10th Anniversary brikkene er nok sortert litt bedre ut, og mest sansynlig litt mere OC vennlige enn de billige, men det er ikke så mye at det gjør noe.

Hadde jeg kjøpt minne i dag hadde det blitt de til 849kr, og kjørt de på 800Mhz 4.4.4.12 tenker jeg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Da hiver jeg meg på...

Jeg sitter på sokkel 939(se i siggen). Er langt over middels interessert i klokking og benching... Finnes det noen "regler"/"oppskrift" for å sette timings? Jeg har klokket mye i det siste, men jeg gidder aldri røre timings... Skjønner rett og slett ikke bæret...

Hvis det rett og slett er prøv og feil som gjelder, med uendelige timer med stresstesting og diverse tror jeg at jeg er for utålmodig :!:  :!:

Edit: leif kom inom :ph34r:

Edit2: jeg vet jeg ikke har super ram.... men den klarer da 500mhz effektiv :!:

8482297[/snapback]

Her er enda en som ikke gidder å lese de postene som faktisk setter ting litt i perspektiv. Hvis du ikke skjønner bæret, hvorfor er du da intr i å endre timingsene dine? Det er selvfølgelig intr å ha riktige timings i forhold til klokking, siden det mest sannsynlig bidrar til å få et stabilt system.

Men jeg foreslår google til hjelp, og da søker du på "house of help" og deretter klikker på en av de øverste linkene. Under her finner du veien til Corsair sine brukerfora. Du vil også måtte gjøre deg kjent med RamGAY som hjelper deg med det meste av timings til dine minnebrikker. Corsair har også egne tester av brikker til de fleste systemer slik at du får litt drahjelp.

Lenke til kommentar

Vel.. En plass må man starte. Som jeg sa, er jeg over middels interessert i klokking og benching, så da er det vel naturlig å ville lære meg det jeg har mulighet til om timings. Da tenkte jeg at dette var en bra plass å starte. Og fikk jeg tips?? Jepp :yes:

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar
Folkens, vær så snill å slutt å bekymre dere om timings. Så lenge dere ikke tilhører brukergruppen "hardcore overklokkere med stor interesse for benchmarks", har timings/MHz null å si når det kommer til spill og andre vanlige ting i Windows. Vi snakker om 1-2fps forskjell mellom beste og dårligste RAM i spill, og det med en fps over 100...så hvorfor henge seg sånn opp i det?

8464951[/snapback]

Vi snakker om 5-15 FPS i veldig mange spill. Er ikke så mye, men har litt effekt. De fleste klarer seg uansett med PC5300 med 5-5-5-15 timings, som etter min mening er det man finner i de fleste Value/billigbrikker.

Lenke til kommentar
Folkens, vær så snill å slutt å bekymre dere om timings. Så lenge dere ikke tilhører brukergruppen "hardcore overklokkere med stor interesse for benchmarks", har timings/MHz null å si når det kommer til spill og andre vanlige ting i Windows. Vi snakker om 1-2fps forskjell mellom beste og dårligste RAM i spill, og det med en fps over 100...så hvorfor henge seg sånn opp i det?

8464951[/snapback]

Vi snakker om 5-15 FPS i veldig mange spill. Er ikke så mye, men har litt effekt.

8484563[/snapback]

Om det er 100 eller 115fps så vil du ikke merke det uansett. Og når man kommer under 100 så er det CPU eller skjermkort som bukker under, ikke RAM.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Trenger hjelp til å sette timings'a på mitt HK.

Ram'en min skal kunne kjøre på 2-3-3-6 med 2,75v i følge corsair

Minne typen og data fra Corsair

HK : A8N32-Sli Deluxe

Bios : ver 1303

Minne er : Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

Mener jeg har finni frem til minne instilingen som jeg mener har noe med latencie innstilinger å gjøre. Menyen heter MCT Timing Mode (Auto/Manual) under her finner jeg : Cas latency (cl), TRAS, TRP, TRCD, TRRD, TRC, TRFC, TRFC, TRWT.

Så hvem av disse skal jeg stille på og det noe tool og lese av timings'a som brukes i dag ??

Endret av MirMic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...