Raspeball Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Takk takk for all hjelp så langt. Jeg skal ikke bruke Ubuntu-delen til annet enn Internett, musikk, chat osv. Helt ordinær bruk. Xecuter88: Ja, hvis du har noen skjermbilder, så tar jeg i mot de med takk . Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Hvordan installere Ubuntu 7.04: http://linux1.no/install_feisty 8470127[/snapback] "Jeg anbefaler egentlig at du partisjonerer disken før du begynner å installere. Du trenger to ledige partisjoner, eventuelt en stor partisjon bakerst på disken. Det jeg pleier å anbefale folk som skal dual-boote (ha Windows og Linux på samme maskin) er å sette av 100 Mbyte først på disken til /boot, holde av plass til Windows og så legg Linux og swap bakerst. Swap er plass på disken som kan brukes som minne i tilfelle man går tom for vanlig minne. Man bør sette av 8 Gb til / og 512 Mb til SWAP. Partisjonene kan være uformaterte." Hmm. Skjønte deg ikke helt (skyt meg om dere synes jeg er dum). Om jeg har forstått det rett: Jeg skal "dele" harddisken i to, der den delen som skal kjøre Ubuntu er på ca. 30 GB. Av disse skal 100 MB være til ett eller annet "boot"-opplegg. 2 GB ca til SWAP, 15 GB til /home og resten til /resten? . Endret 25. april 2007 av Ladern Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Hmm. Skjønte deg ikke helt (skyt meg om dere synes jeg er dum). Om jeg har forstått det rett: Jeg skal "dele" harddisken i to, der den delen som skal kjøre Ubuntu er på ca. 30 GB. Av disse skal 100 MB være til ett eller annet "boot"-opplegg. 2 GB ca til SWAP, 15 GB til /home og resten til /resten? . 8473965[/snapback] Holder du av 30 GB og skal ha 2 GB til SWAP kan du bruke resten til / /home ligger da under / Men hvis du vil kan du lage en egen /home partisjon, da må du dele opp de 30 GB noe, jeg vet derimot ikke hvordan dette burde deles opp siden de fleste programmene installeres på rootnivå, men egentlig er ikke dette nødvendig. Enkleste er å kun lage 2GB SWAP og resten til / De 100MB han snakker om til boot kan vel være kjekt å ha, men ikke nødvendig. Denne legger seg også under / hvis du velger å droppe bootpartisjonen. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Må nesten protestere litt på SWAP partisjonen din. Joda, har du 512MB burde du ha en SWAP på 1024, men tviler sterkt på at du trenger mer enn maks 1.5-2GB totalt. Tipper 1.5 holder i massevis så lenge du ikke driver med filmstreaming og ressurskrevende grafiske programmer mm. Har selv 2GB fysisk minne og har pr. dags dato ikke brukt SWAP partisjonen min i det hele tatt, denne er på 1.3GB. Men se litt på hva du bruker maskina til, skal du surfe, lese mail, se på film og andre "vanlige" gjøremål trenger du nok ikke mer enn 1.5GB totalt. 8469397[/snapback] Joda er enig at det kan bli i det meste laget. Har 2GB selv, bruker sjeldent mer enn 500MB. Men det er vel opp til brukeren selv. Kan jo være kjekt å ha... Fordelen med å ha /home/ og / på to forskjellige partisjoner er at hvis du må reinstallere, får kræsj eller liknende så berger du hjemmefiler. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 GParted, hvor på Live-CD-en finner jeg det? Jeg trodde først det inngikk som et av valgene under oppstarten, men det gjør det tydeligvis ikke... Må jeg starte opp helt, eller? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 GParted, hvor på Live-CD-en finner jeg det? Jeg trodde først det inngikk som et av valgene under oppstarten, men det gjør det tydeligvis ikke...Må jeg starte opp helt, eller? 8478490[/snapback] Ja, du må starte opp livecd'en. Da ligger det under system--->administration---->GParted Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Slik. Der var partisjonen unnagjort, slik at jeg har ca 35 GB til Ubuntu og resten til Windows. Jeg vet ikke om det skal være slik, men det vises ingen endringer på "Min Datamaskin", annet enn at harddisken har "krympet" fra 100 GB til ca 65 GB. Men, når jeg brukte det programmet i Ubuntu for å partisjonere, vises det nå en harddisk som er den jeg har Windows på, og en som det står noe "unallocated" (something?) på. Noen som gidder å forklare meg neste steg i prosessen? På forhånd tusen hjertelig takk for all hjelp! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Den unallocated diskspace er det du har fjernet fra windowspartisjonen din. Der er det nå absolutt ingenting, ikke engang ett filsystem. Det du nå må gjøre er følgende: Del opp unallocated diskspace i partisjoner. 1 swap og 1 / (root). Eventuelt 1 /home. Det du vil ha som swap-partisjon formaterer du med filsystemet "linux-swap", / og eventuelt /home, formaterer du med filsystemet ext3 (Hvertfall det som er mest vanlig å bruke, pluss det er enkelt å gjøre så du kan se ext3partisjoner i windows). Deretter lar du programmet gjøre jobben sin. Når de så er formaterte setter du den partisjonen du bruke "linux-swap" på som swap partisjon, og den du skal bruke som rootpartisjon legger du / på, mens den eventuelt siste legger du /home på. Hvis du ikke skjønner det jeg skrev her forstår du det da du kommer så langt, håper jeg;) Kan hende dette ble en litt rotete og kronglete forklaring, men håper du forstår det. Ellers er det sikkert noen som klarer å ordlegge seg bedre. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Tror jeg skjønte det meste, men: Skal jeg gjøre alt dette FØR jeg installerer selve Ubuntu, MENS jeg installerer Ubuntu, eller ETTER jeg har installert det? Skjønte liksom ikke helt gangen i dette. Jeg mener, jeg har jo bare brukt LiveCD-en til å partisjonere, har ikke installert noe. Endret 26. april 2007 av Ladern Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Dette gjør du som en del av installasjonen. Du får ett valg angående partisjonering. Hvor den kan gjøre det automatisk. Du får da en 2*(mengden fysisk ram) stor swap-partisjon og ingen /home partisjon. Er derfor best å gjøre det manuelt. Og gjør du det manuelt får du disse valgene jeg skrev opp. Så er en del av installasjonsprosedyren. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Yay! Nå er det hele installert, og jeg sitter faktisk og skrver dette inne i Ubuntu. Flotte saker. Nå gjenstår det bare å få diverse programmer og instillinger oppe å gå. Min andre skjerm feks, nettverkskortet osv. Takk takk, alle sammen, for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Nice. Grattulerer Bare spør om det er noe du trenger hjelp til. Husker selv hvordan det var første gangen jeg la inn ubuntu. Forumet og ubuntuguide.org ble brukt flittig Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Bra du klarte det etterhvert Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Yes yes . Og nå funker også skjermen min og greier. Noen som har noen gode tips til hva jeg bør gjøre/installere/skaffe meg? . Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 java, flash, , skjermkortdrivere (hvis du mangler det), vlc, m3p-støtte. tja, hvertfall det første jeg fikser. pluss litt utviklingsverktøy hvis du trenger det. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 OK. Har hatt Ubuntu en stund nå, og funnet ut at jeg ikke har bruk for det uansett. 90% av tiden kjører jeg Windows, og kommer til å fortsette å gjøre det. Derfor kunne det ha vært kjekt å få tilbake all diskplassen jeg har brukt på Ubuntu, så jeg kunne trenge litt hjelp til å få forklart hvordan jeg avinstallerer Ubuntu og får tilbake alle diskplassen i Windows, evt får tilbake mine partisjoner i "en disk", slik det opprinnelig var, om dere skjønner. Det er sikkert uhyre enkelt, men som dere sikkert har skjønt er mine datakunnskaper begrensede. Lager ikke et nytt emne, men får se om jeg får svar her først. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Først må du fjerne GRUB, ellers vil du få problemer med å starte etterpå. Du må laste ned et fixmbr-program og brenne den på CD for så å kjøre den når maskinen starter. Søk på google etter fixmbr download, eller noe sånt. Så starter du opp en Live-CD, kjøre GParted, fjern alt av linux-partisjoner og resize Windows-partisjonen. Voila! Veldig kjapt. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du har en windows cd, kan du enkelt og greit formatere Ubuntu partisjonen(e), deretter må du boote windows cd'en og tappe f8, tror jeg (ikke helt sikker på hva du skal skrive, så håper noen andre kan si dette), og skrive fixmbr. Da overskriver den GRUB med den "vanlige" windows bootloaderen slik at du kun booter windows igjen. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Ingen som har link til det programmet jeg trenger? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 -For å installere Windows sin bootloader i MBR og dermed få bort GRUB kan du enten boote fra Windows (XP) installsjons-CD om du har det, trykke på tasten så du kommer i "recovery console", og på kommandolinja skriver du: "FIXMBR". Alternativt, om du kan boote Windows eller har en annen Windows-bootdisk med fdisk kan du skrive: "fdisk /mbr" -For formatering av Linux-partisjoner kan du bruke Gparted som ligger på Live-CDen du installerte Ubuntu ifra. Sannsynligvis har du alt du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå