Gå til innhold

Dele XP og Ubuntu på samme maskin.

Anbefalte innlegg

Ok. Saken er den at jeg etter mange år med Windows søker nye jaktmarker, nærmere sagt et Linux-basert OS. I går prøvde jeg Ubuntu 7.04 (?) fra LiveCD, og har prøvd tidligere versjoner av Ubunt før, så det blir nok det jeg kommer til å gå for, om det skulle bli aktuelt.

Problemet er at jeg er ”avhengig” av Windows til diverse oppgaver, som for eksempel spilling osv ;). Men, det skal jo gå fint å kjøre både Windows XP og Ubuntu på samme maskin, skal det ikke? Man må bare ”dele” (partisjonere?) harddisken, etter det jeg har forstått? Så reiser seg det atter et problem. Jeg har ingen anelse hvordan man gjør slikt? Om jeg finner ut hvordan jeg skal partisjonere harddisken, vil alt som er på den bli slettet når jeg gjør det?

Går det an å installere OS-et på en ekstern harddisk, og kjøre det derfra? Vil man da få opp et valg når man starter maskinen?

Når jeg switcher mellom OS-ene, vil alle innstillinger til de forskjellige komponentene beholdes, eller?

Som dere ser, kryr jeg over av spørsmål, og jeg nevner det bare, jeg er sikkert under middels komfortabel med litt mer avanserte oppgaver på datamaskinen.

Det jeg egentlig er ute etter er en liten grei forklaring på ganske mange av de overnevne spørsmål – en slags liten ”guide” på en måte, bare sånn at jeg vet hva det er jeg egentlig tenker på.

Merk: Jeg fant det logisk å poste emnet her, og kjenner jeg meg selv rett kryr det sikkert over av slike emner fra før av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er fullt mulig.

Du har xp nå. Partisjoner harddisken i en til xp, og en eller 2 til linux, avhengig av om du trenger endel plass i linux, da denne bruker xc3(right?) som filtype eller hva jeg skal si.

Så booter du live cd, klikker på innstall knappen, og legger ubuntu på den partisjonen du lagde for linux. :)

Lenke til kommentar
Ja, det er fullt mulig.

Du har xp nå. Partisjoner harddisken i en til xp, og en eller 2 til linux, avhengig av om du trenger endel plass i linux, da denne bruker xc3(right?) som filtype eller hva jeg skal si.

Så booter du live cd, klikker på innstall knappen, og legger ubuntu på den partisjonen du lagde for linux. :)

8460656[/snapback]

Problemet er at jeg ikke er helt fortrolig med denne partisjoneringsbiten. Leste den guiden som nylig kom på hw.no, men jeg er som sagt ikke den store til å skjønne slikt. Må nok kanskje lese den en gang til. Men, når du partisjonerer blir ikke alt som er på harddisken fra før slettet, nei?

Jeg har en bærbar med 100 GB HDD. Ca 50 GB ledig plass, men regner ikke med å bruke særlig mer. Det meste av plassen går til nedlasting, og jeg har en ekstern en til det.

Men det holder med ca 40 GB partisjon? Kommer selvfølgelig an på hva jeg skal gjøre, forståelig nok, men det blir nok mest musikk, internett, chat osv.

Så, det går altså ikke an å feks installere OS-et på en ekstern harddisk, i og med at det er et helt annet filsystem?

Så, det går

Lenke til kommentar
Ja, det er fullt mulig.

8460656[/snapback]

Problemet er at jeg ikke er helt fortrolig med denne partisjoneringsbiten. Leste den guiden som nylig kom på hw.no, men jeg er som sagt ikke den store til å skjønne slikt. Må nok kanskje lese den en gang til. Men, når du partisjonerer blir ikke alt som er på harddisken fra før slettet, nei?

Jeg har en bærbar med 100 GB HDD. Ca 50 GB ledig plass, men regner ikke med å bruke særlig mer. Det meste av plassen går til nedlasting, og jeg har en ekstern en til det.

Men det holder med ca 40 GB partisjon? Kommer selvfølgelig an på hva jeg skal gjøre, forståelig nok, men det blir nok mest musikk, internett, chat osv.

Så, det går altså ikke an å feks installere OS-et på en ekstern harddisk, i og med at det er et helt annet filsystem?

Så, det går

8460774[/snapback]

Det går å installere på en ekstern disk, men jeg har aldri gjordt det før.

Her har du en bra guide for installasjon og partisjonering ++ :)

Lenke til kommentar

Innstaller xp på nytt. Da kan du opprette partisjoner enkelt som bare det. Kun å skrive inn størrelsen på partisjonen og trykke enter, og fortsette slik- til du er fornøyd.

Du har 100gb. Jeg ville hatt det slik da:

c:/ 15gb til windows

d:/ 35gb til lagring i windows

e:/5gb til lagring av ubuntu

f:/ 45gbi ex3 format, som kan brukes av begge.

Lenke til kommentar
Huff. Vil jo helst slippe å installere XP på nytt da, men ;).

8461856[/snapback]

Det er den enkleste måten..

Eller last ned partionmagic, veldig lett. Der kan utvide partisjoner, opprette partisjoner, you name it. alt som har med harddisken og gjøre( og til og med legge til et OS i det programmet) Prøv det=)

Lenke til kommentar

8461856[/snapback]

Eller last ned partionmagic, veldig lett. Der kan utvide partisjoner, opprette partisjoner, you name it. alt som har med harddisken og gjøre( og til og med legge til et OS i det programmet) Prøv det=)

8461888[/snapback]

Er dette et gratis program?

Finner så mang ved søk på google.

Lin til det du mener? ;)

Lenke til kommentar

8461856[/snapback]

8461888[/snapback]

Er dette et gratis program?

Finner så mang ved søk på google.

Lin til det du mener? ;)

8462015[/snapback]

GParted er iallefall gratis.

Bare laste ned ISO og brenne på en CD.

Lykke til,

S

(PS! Du kan også kjøre den fra USB-stick! )

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så har (K)Ubuntu et eget partisjons progg i instalasjonen. Men som altid så MÅ du ta backup av ting du skal ha.

Når det er gjort så er det bare å velge riktig

Det er en fin guide hvordan man innstalerer kubuntu 7.04 på http://www.kubuntu.org

Skal se om det finnes en til ubuntu.

Vent på edit

EDIT:

Hmm

finner ingen ting

men du kan jo se på http://www.ubuntu.com

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Skal du bruke ubuntu er det ingen vits i å laste ned GParted. GParted er med på ubuntu live cd'en. Brukes blant annet under innstallasjonen. Ellers ligger den under System--> administrasion---> GParted

8466487[/snapback]

Det har du rett i! Glemte det i farten, jeg. Ubuntu/Linux er flotte saker! :)

Da er det jo bare å opprette partisjonen din fra LiveCDen, og så klikke install ikonet.

Jeg har hatt litt problemer med å bruke partisjoneringsverktøyet til installasjonen. Jeg har derfor opptettet / (root) og swap i LiveCDen (GParted) før jeg har begynt å installere. Du kan jo ha det i bakhodet hvis du opplever problemer.

S

Lenke til kommentar

8461856[/snapback]

Det skal du slippe. ;)

8461856[/snapback]

8461888[/snapback]

Nåja, tror ikke du har helt peiling, no offence.

Ladern:

1. GParted ligger på Live-CD-en.

2. Du mister ikke noe fra Windows annet enn diskplass. Har du stor harddisk?

Det du trenger å gjøre er å starte Live-CD-en, og så starte GParted. Der ser du en oversikt over harddisken din. Derifra velger du resize på Windows-disken din, glør slik at du får 30GB (min anbefaling) ledig, hvorav du har det dobbelte av det du har i RAM på SWAP, 15 GB til /home og resten til /.

Det hele er enkelt og smertefritt. Jeg har gjort det flere ganger. Hvis du starter Live-CD-en så kan jeg hjelpe deg med noe skjermbilder o.l. :D

Edit: Leste ikke hele tråden, men de fleste har svart det samme som meg.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Det du trenger å gjøre er å starte Live-CD-en, og så starte GParted. Der ser du en oversikt over harddisken din. Derifra velger du resize på Windows-disken din, glør slik at du får 30GB (min anbefaling) ledig, hvorav du har det dobbelte av det du har i RAM på SWAP, 15 GB til /home og resten til /.

8468631[/snapback]

Må nesten protestere litt på SWAP partisjonen din. Joda, har du 512MB burde du ha en SWAP på 1024, men tviler sterkt på at du trenger mer enn maks 1.5-2GB totalt. Tipper 1.5 holder i massevis så lenge du ikke driver med filmstreaming og ressurskrevende grafiske programmer mm. Har selv 2GB fysisk minne og har pr. dags dato ikke brukt SWAP partisjonen min i det hele tatt, denne er på 1.3GB.

Men se litt på hva du bruker maskina til, skal du surfe, lese mail, se på film og andre "vanlige" gjøremål trenger du nok ikke mer enn 1.5GB totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...