Gå til innhold

dual oppstart windows linux

Anbefalte innlegg

jeg har ubuntu 7 installert på en harddisk og windows 2k på en annen. når jeg kobler desse på ilag som primary master og slave får jeg ingen spørsmål om hvilket operativsustem jeg skal kjøre, windows starter automatisk. og den andre harddisken er ikke synlig som partisjon i windows utforsker engang. hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har ubuntu 7 installert på en harddisk og windows 2k på en annen. når jeg kobler desse på ilag som primary master og slave får jeg ingen spørsmål om hvilket operativsustem jeg skal kjøre, windows starter automatisk. og den andre harddisken er ikke synlig som partisjon i windows utforsker engang. hvorfor?

8460153[/snapback]

Kommer an på hvilken disk du setter som boot-disk. Hvis du har Windows og GNU/Linux på forskjellige disker, og windows-disken er satt som boot-disk, vil windows boote automatisk. Det du må gjøre, er å sette linux-disken som boot-disk og spesifisere i boot-loaderen hvilken disk windows-installasjonen ligger på. Det vil nok løse ditt problem, for da kan du bruke Ubuntu sin boot-loader til å velge hva slags operativsystem du vil starte.

Lenke til kommentar
ok.

denne "boot-loaderen" er et program som er lett tilgjengelig i ubuntu? er ikke videre kjent med det enno siden jeg akkurat har installert det..

8460327[/snapback]

Ubuntu bruker by default boot-loaderen GRUB. Den setter opp en menyliste over hvilke os du kan starte, og denne menyen defineres i /boot/grub/menu.lst Der setter du opp hvilke os som skal startes, og hvor de ligger (hvilken disk).

K

Lenke til kommentar

har prøvd den kommandoen nå og alt jeg får er "permission denied". selv om jeg er innlogget som "administrator"

likevel, med linuxdisken koblet som master får jeg opp en meny i oppstarten. men valgene den gir er bare å starte ubuntu normalt eller i safe mode. grr

Lenke til kommentar
har prøvd den kommandoen nå og alt jeg får er "permission denied". selv om jeg er innlogget som "administrator"

likevel, med linuxdisken koblet som master får jeg opp en meny i oppstarten. men valgene den gir er bare å starte ubuntu normalt eller i safe mode. grr

8460986[/snapback]

sudo pico /boot/grub/menu.lst , så editerer du lista, lagrer, og rebooter.

Lenke til kommentar

åja. no kom jeg på hvorfor linux har så god markedsandel. :D

makan til latterlig "meny" (kan man kalle det det?) har jeg tidligere bare sett i linux sammenheng... for her var det god veiledning. etter å ha lest begge de totalt uoversiktelige sidene står man igjen mindre klok enn man var når man startet...

selv valgende nederst på siden er umulig å få utført.

nei windows 3.1 er mer fremtidsrettet enn dette tøvet her.

Lenke til kommentar
åja. no kom jeg på hvorfor linux har så god markedsandel. :D

makan til latterlig "meny" (kan man kalle det det?) har jeg tidligere bare sett i linux sammenheng... for her var det god veiledning. etter å ha lest begge de totalt uoversiktelige sidene står man igjen mindre klok enn man var når man startet...

selv valgende nederst på siden er umulig å få utført.

nei windows 3.1 er mer fremtidsrettet enn dette tøvet her.

8461681[/snapback]

Selv om ting gjøres litt annerledes i GNU/Linux enn i Windows, betyr det ikke at det er latterlig. Se litt på ubuntuforums.org, så får du mange tips og triks på hvordan ting kan gjøres i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...