Gå til innhold

dual boot win linux

Anbefalte innlegg

jeg har ubuntu 7 installert på en harddisk og windows 2k på en annen. når jeg kobler desse på ilag som primary master og slave får jeg ingen spørsmål om hvilket operativsustem jeg skal kjøre, windows starter automatisk. og den andre harddisken er ikke synlig som partisjon i windows utforsker engang. hvorfor?

hvordan kan jeg få valg om å starten enten ubuntu eller windows under oppstart av maskinen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker meg Windows disken står som master? Da booter du fra den først, og siden det finns noe og boote der så tar den det.

Grunne til at du ikke finner Ubuntu harddisken er forde den er i EXT3 format noe windows ikke skjønner og derfor ikke oppfatter...

Kan ikke svare deg på hvordan du får opp boot meny nå, men hvis du innstalerer XP først og så Ubuntu, vil du få en boot meny...

Lenke til kommentar

BIOS kan ikke finne ut hvor mange operativsystem du har installert.

Måten dette fungerer på, er at når maskinen skal boote,laster BIOS den første sektoren på disken (512 byte)

Dette er kalt bootsectoren.

Deretter kaller disse 512 bytes bootloaderen, det er denne som evt kan velge operativsystem, men hvis bootloaderen ble installert først, og ikke er klar over at det er fler OS, så vil den heller ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...