Gå til innhold

Hvor er det råe mediacenteret til PS3?

EssspeN

Anbefalte innlegg

Hei,

Hos meg er det XBOX1 som brukes til mediacenter.

Alle som har 360 vet at løsningen der med divx/xvid er utrolig klønete.

Krever mediacenter og må konverteres.

jeg leste så mye her på forumet om det råe mediacenteret til PS3, dette var en av grunnene til at jeg kjøpte min PS3.

Så hvor er dette mediacenteret med støtte for divx/xvid?

Eller, når kommer det?

Hadde Sony vært litt lure nå, så hadde de støttet divx/xvid codecen.

Jeg er særdeles misfornøyd med min PS3 akkurat nå! Dårlig ports, og ingen ny funksjonalitet! Jeg gleder meg veldig til Heavenly Sword og Ratchet! Men de kommer jo ikke før om mange måneder.

Har jeg gått glipp av noe? Hvordan før jeg divx/xvid støtte på min ps3 UTEN å installere linux og VLC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har gjort det jeg utsatte å gjøre :D

Fant ut før PS3 kom til Norge at mediacenter-funksjonaliteten enda er langt under pari sammenliknet med f.eks XBMC på Xbox1.

Så inntil noen lager noe morro for linux eller Sony gjør noe drastisk med XMB så må du nok bare vente til noen gidder ta tak i dette.

Potensialet til PS3 er der men er laaaaaangt ifra å utnyttes enda når det gjelder mediafunksjonalitet ala XBMC.

Lenke til kommentar
Dårlig med xvid/divx støtte uten linux ja.. men du kan alltids konvertere filmene til mp4.. det er boring as hell though

8459078[/snapback]

Konvertere utgår.

Men, kan jeg streame fra PC i det minste med linux og VLC?

Eller lagre divx/xvid på PS3 hardisken i det minste?

Kan strekke meg til å boote linux hvis dette er mulig.

Utrolig dumt når mulighetene er så store at de ikke utnyttes!!

På XBMC trenger jeg ikke engang å pakke ut filene, spiller RAR filene rett over nettverket! Det er saker det!

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar
På XBMC trenger jeg ikke engang å pakke ut filene, spiller RAR filene rett over nettverket! Det er saker det!

8459138[/snapback]

XBMC er rett og slett ett mesterverk og ett premieeksempel på programvare laget uten innblanding av komersielle interesser.

Så vidt jeg har fått med meg kan du spille av de fleste filformater på PS3 i linux og så lenge du har samba installert så burde det være mulig med streaming. Det som er ankepunktet for min del er at maskinen ikke takler x.264-filer i full-skjerm enda og derfor er det uinteressant. Xbox1/XBMC gjør en bedre jobb på alle områder enda spør du meg. Ikke forvent at PS3 yter like bra som XBMC med det første. XBMC er tross alt blitt utviklet i 4-5(?)år nå og er tilnærmet ferdig. Det som taler for PS3 er at XBMC er basert på mplayer som igjen er linuxbasert så en tilnærmet port av XBMC til PS3 bør være mulig, men ikke på ett par uker eller måneder vil jeg tro. Ellers er det jo flere mediacenter-løsninger for linux som kanskje blir skreddersydd for PS3 etter hvert også.. Mye spennende som kan skje pga linux-støtten i PS3. Er bare å vente å se. Det gjør i hvert fall jeg :D

Lenke til kommentar
Nå tok det faktisk ganske lang tid før XBMC ble bra.

8459284[/snapback]

Mja.. Kan ikke si meg helt enig der. XBMP fungerte veldig bra synes jeg til musikk og film-avpilling allerede i 2003 før det ble erstattet av XBMC. Programmet har bare utviklet seg med små og riktige steg hele veien synes jeg.

Selvsagt er dagens XBMC milevis foran gamle XBMP, men på den tiden XBMP fantes så var det kongen på haugen det også.

Men man kan som sagt ikke regne med at noen tryller frem ett perfekt mediacenter-opplegg for PS3 sånn helt uten videre heller, vi må nok gi det tid.

Lenke til kommentar
Vil dei i det heile tatt kunne 'trylle' fram eit brukande opplegg til PS3, med tanke på Hypervisior saken?

8459393[/snapback]

Hvis du tenker på mangelen på GPU-kontroll så tror jeg personlig at det ikke er noe problem så lenge CELL fungerer som lovet. CELL alene skal vel kunne vise "12313"mpeg-filmer samtidig så den bør passe perfekt for media-centere.

IBM jobber visst med en kompilator for CELL/Linux som vil gjøre PS3 mye bedre på linux-biten. Dette sammen med nok nerder så vil jeg tro at PS3 kan bli ett monster her. gcc-kompilatorene som vel brukes nå for de fleste linux-distroer er håpløst lite egnet for CELL og det viser vel det meste av linux på PS3 til nå. Det går treeeegt så vidt jeg har lest meg til.

Håpet er i hvert fall at denne kompilatoren til IBM skal være starten på mye morro.

Lenke til kommentar

PS3 er mer enn kraftig nok, men det tar jo litt tid dette her da, i hvert fall om det er meningen at folk skal ordne dette på frivillig basis.

Dessuten EssspeN, du må ikke tro alt du leser på forum. Dersom du trodde PS3 skulle bli et rått mediesenter rett ut av pakken, forregnet du deg nok en smule.

Lenke til kommentar
PS3 er mer enn kraftig nok, men det tar jo litt tid dette her da, i hvert fall om det er meningen at folk skal ordne dette på frivillig basis.

Dessuten EssspeN, du må ikke tro alt du leser på forum. Dersom du trodde PS3 skulle bli et rått mediesenter rett ut av pakken, forregnet du deg nok en smule.

8459521[/snapback]

:yes:

Egentlig akkurat det jeg tenker.

Lenke til kommentar

Hmm, grunnen til at jeg kjøper PS3, når jeg kjøper det er uten tvil multimedia/media center funksjonalitet?

Hvis dette ikke finnes på en ordentlig måte (dvs. mulighet til å se på film uten å måtte konvertere alt) så holder jeg meg like godt til Xboxen.

Lenke til kommentar
Hmm, grunnen til at jeg kjøper PS3, når jeg kjøper det er uten tvil multimedia/media center funksjonalitet?

Hvis dette ikke finnes på en ordentlig måte (dvs. mulighet til å se på film uten å måtte konvertere alt) så holder jeg meg like godt til Xboxen.

8463843[/snapback]

Nettopp. Du hadde også inntrykk at dette skulle være det?

Det er faktisk absolutt ingenting!! Kun en blu ray spiller!

Like ubrukelig som xbox360! :)

Nei, blir vel brukene xbox1 inntill videre!

Lenke til kommentar
Nettopp. Du hadde også inntrykk at dette skulle være det?

Det er faktisk absolutt ingenting!! Kun en blu ray spiller!

Like ubrukelig som xbox360! :)

Nei, blir vel brukene xbox1 inntill videre!

8463988[/snapback]

Hadde det inntrykket jeg og ja. Ble imponert over fotoalbumet til PS3en da, men når det gjelder Video skuffer den hvis det er sånn som det sies her.

Har verken HDTV eller behov for Blu-ray.

Lenke til kommentar

Har 3 xbox 1 med mediacenter instalert.

1 i kjeller stua, 1 i vanlige stua og en på soveromet , er helt utrolig bra det programmet.

Har brukt det i 3 år nå og det blir stadig bedre , digger script funksjonen også så jeg får kikka på nyhetene på nrk når det passer meg.

Og som noen sier over her, helt sjeft at man ikke en gang behøver og pakke opp rar filene det spiller bare filmen rett av samenhengende over nettverket.

Ja til xbmc til 360 sier jeg , så vi får streamet 720P filmer snart.

Da kommer det til å bli saker.

Endret av redflame
Lenke til kommentar

8464257[/snapback]

Det får du allerede gjort med Xbox1 og XBMC..

Q: Does XBMC and Xbox support HDTV (High Definition TV) resolutions?, and HDTV media?

A: Yes and no, but the answer is a little more complicated than that, you see: Xbox/XBMC can output 480p/720p/1080i (if you have a High Definition AV Pack/component cable) and upscale all low-resolution videos (like retail DVD-Video/Movies) to 720p (1280x720 pixel progressive) or 1080i (1920x1080 pixel interlaced) in hardware (linear upscale/upconvert). So XBMC have no problems with upscaling example DVD-video (720x480 NTSC/720x756 PAL) movies to HDTV 480p/720p/1080i. XBMC is even capable of playing native HD video (video/movies with native resolutions higher than 720x576) like 720p (1280x720) and 1080i (1920x1080), however there is here a big snag/limitation and that is that a standard Xbox only has a 733Mhz Intel Pentium-III CPU (processor) and that does not have the processing power to decode those native HD video resolutions, and that means you would only get maybe 10fps (frames per seconds) displayed which would appear so jerky because of all dropped frames that it will be un-viewable. The only solution if you want to play videos with native HD resolutions on Xbox is to buy or upgrade to a non-standard Xbox with a much faster CPU (processor), (like example the DreamX-1400 from FriendTech which has a 1480Mhz Pentium-III that is at least capable of decoding native HD videos that are have up to 720p in native HDTV video resolution. FriendTech do offers trade-in). Note! XBMC does not yet have DVD-menu support so note you only get video on DVD-Videos. Note! You must enable/setup your HDTV settings in Microsoft dashboard, (on NTSC Xboxes).

To make this even clearer XBMC capability on a standard Xbox (with Intel 733Mhz PIII CPU):

- 720x480 pixel video output to 480p HDTV (720x480 progressive) = OK! (eg not upscaled).

- 720x480 pixel video output to 720p HDTV (1280x720 progressive) = OK! (eg upscaled).

- 720x480 pixel video output to 1080i HDTV (1920x1080 interlaced) = OK! (eg upscaled).

- 1280x720 pixel progressive video output to 720p HDTV (native 1280x720 progressive) = FAIL!

- 1920x1080 interlaced video output to 1080i HDTV (native 1920x1080 interlaced) = FAIL!

Note! All above that state FAIL don't actually fail to play, it's just that the Xbox CPU is to slow to decode/render the high resolution so it will drop so may frames that is will be un-viewable.

PS! There are not many standalone DVD-players out there that can even upscale normal DVD-movies to 720p or 1080i and those that can are much more expensive than a modded Xbox ;-P

FYI; Microsoft® & DivX® recommend 2.4 Ghz PC + 384MB RAM for 720p MPEG-4 playback!

Kilde http://www.xboxmediacenter.com/info_faq.htm

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

8464257[/snapback]

Det får du allerede gjort med Xbox1 og XBMC..

- 1280x720 pixel progressive video output to 720p HDTV (native 1280x720 progressive) = FAIL!

Kilde http://www.xboxmediacenter.com/info_faq.htm

8464346[/snapback]

Gjer du det...?

Min xbox med XBMC hakker som f vist eg prøver meg på 720P filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...