Gå til innhold

Hvorfor blir noen kriminelle?

Anbefalte innlegg

Jeg tror barn og ungdom med foreldre som tjener dårlig eller er gjerrige, og ikke hjelper de økonomisk har en større sjangs for å prøve nasking og tyveri. Jeg tror også at hvis ungdom for vite av foreldre at det ikke er så farlig å prøve narkotika at det er lettere for dem å gjøre det.

8461583[/snapback]

Du har rett, men det er ikke bare foreldrene det kommer ann på. Miljøet du befinner deg i, samt venner, har nesten like mye å si som foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror barn og ungdom med foreldre som tjener dårlig eller er gjerrige, og ikke hjelper de økonomisk har en større sjangs for å prøve nasking og tyveri. Jeg tror også at hvis ungdom for vite av foreldre at det ikke er så farlig å prøve narkotika at det er lettere for dem å gjøre det.

8461583[/snapback]

Du har rett, men det er ikke bare foreldrene det kommer ann på. Miljøet du befinner deg i, samt venner, har nesten like mye å si som foreldrene dine.

8461596[/snapback]

Enig. Så det å forhindre enkel førstegangs-kriminalitet er så å si umulig.

Lenke til kommentar
Enig. Så det å forhindre enkel førstegangs-kriminalitet er så å si umulig.

8461602[/snapback]

Akkurat, bare se på klassa vår (50-lapper?).

Selv om noen sikkert ville kalle meg kriminell, så føler jeg ikke for å rane en bank eller en gammel dame. Jeg kunne aldri skadet en uskyldig person :) Men jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
ADHD er en helt naturlig tilstand som ikke er skadelig og kan være en ekstremt god ressurs. Problemet med ADHD er når man tvinger folk til å sitte i ro hele dagen. En skoledag for et barn uten ADHD kan være kjedelig eller verre, men for folk med ADHD er det mer eller mindre ren tortur. Ergo så på grunn av at man tvinger ellers friske barn til å gjøre noe komplett unaturlig for dem, og i essens torturerer dem, for så å straffe dem når de reagerer naturlig, så lager man godt grunnlag for fremtidige kriminelle.

Å være hyperaktiv hvis man har ADHD er helt naturlig, men selve ADHD er en sykdom og det er unaturlig å være syk. De som har ADHD må bli tilbudt behandling, enten i form av medisinering, psykoterapi og/eller annet skoleopplegg.

Diagnose: http://www.who.int/classifications/apps/ic...e/?gf90.htm+f90

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Å være hyperaktiv hvis man har ADHD er helt naturlig, men selve ADHD er en sykdom og det er unaturlig å være syk. De som har ADHD må bli tilbudt behandling, enten i form av medisinering, psykoterapi og/eller annet skoleopplegg.

Diagnose: http://www.who.int/classifications/apps/ic...e/?gf90.htm+f90

8462564[/snapback]

Hvorvidt ADHD og ADD er sykdommer er sterkt omdiskutert, blant annet på grunn av alle de med ADHD som har greid å snu det om til å bli en ressurs uten medisinering, eller de som slutter med medisinering fordi de føler det er kjemisk lobotomoring.

ADHD og ADD er hjerneaktivitet utover de normalt godkjente grensene, og grensene er satt fordi samfunnet i stor grad krever at alle skal ha evnen til å sitte i ro og konsentrere seg i lange stunder i strekk, noe som er vanskeligere for folk med ADHD og ADD.

En del psykologer og psykiatere mener at medisineringen av ADHD og ADD egentlig er overgrep mot personene og svært skadelig i det lange løp.

Gjør et enkelt søk på google under "ADHD debate" for å få noen tusen linker med noen av de forskjellige synspunktene.

Lenke til kommentar
Men seriøst, folk blir kriminelle fordi de gjør noe som er ulovlig i det eller det landet.

I Norge er du kriminell om du røyker hasj, i Nederland er du ikke.

I Norge er du kriminell om ikke bruker hjelm på motorsykkel, i USA er du ikke.

8463086[/snapback]

Sykle uten hjelm er ikke kriminelt, men det er ulovlig.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet trådstarter stilte, så vil jeg tro det er flere årsaker til at folk blir kriminelle:

- Noen er kanskje nysgjerrige, som meg. De vil prøve ut ting de ikke regner som seriøst kriminelle, og med mindre de blir tatt for det, så har det ikke så mye å si for resten av deres liv.

- Andre blir vel "tvunget" til å f.eks. naske i en butikk, eller stjele en bil, fordi de trenger penger, er avhengige av alkohol, narkotika eller lignende, eller av andre grunner.

Lenke til kommentar
Men seriøst, folk blir kriminelle fordi de gjør noe som er ulovlig i det eller det landet.

I Norge er du kriminell om du røyker hasj, i Nederland er du ikke.

I Norge er du kriminell om ikke bruker hjelm på motorsykkel, i USA er du ikke.

8463086[/snapback]

Sykle uten hjelm er ikke kriminelt, men det er ulovlig.

8463331[/snapback]

Det er vel kriminelt om det er ulovlig?

Lenke til kommentar
Hva regnes som alvorlige forbrytelser av loven?

8464043[/snapback]

Det der må du spørre noen andre enn meg om, for jeg er ingen lovekspert. Men jeg har blitt korrigert nok ganger av folk som kan lovene over mitt bruk av ordet "kriminell" til å forstå at kriminell tilsier en viss grad av lovbrudd.

Lenke til kommentar
Hvorvidt ADHD og ADD er sykdommer er sterkt omdiskutert, blant annet på grunn av alle de med ADHD som har greid å snu det om til å bli en ressurs uten medisinering, eller de som slutter med medisinering fordi de føler det er kjemisk lobotomoring.

ADHD og ADD er hjerneaktivitet utover de normalt godkjente grensene, og grensene er satt fordi samfunnet i stor grad krever at alle skal ha evnen til å sitte i ro og konsentrere seg i lange stunder i strekk, noe som er vanskeligere for folk med ADHD og ADD.

En del psykologer og psykiatere mener at medisineringen av ADHD og ADD egentlig er overgrep mot personene og svært skadelig i det lange løp.

Gjør et enkelt søk på google under "ADHD debate" for å få noen tusen linker med noen av de forskjellige synspunktene.

8462653[/snapback]

Dette var faktisk en veldig interessant og kritisk vinkling, takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...