Gå til innhold

Budsjett og pris på fotooppdrag?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en forespørsel om jeg kan påta meg et fotooppdrag, og jeg er veldig i tvil hva jeg kan/vil ta for det.

Oppdraget involverer tre forskjellige portretter av hver av åtte personer, i studio, samt en del aktivitetsbilder av ti ulike personer utendørs/"on location".

Innbakt i budsjettet er da leie av studio og utstyr, transport, min tid, forberedelser og etterarbeid. Jeg bør nok også leie inn en assistent.

Jeg vil nok trenge en eller to hele dager på dette. Klienten ønsker full bruksrett på bildene, og det ligger i oppdragets natur at bildene ikke vil være av interesse for andre kjøpere.

Jeg har lovet dem en god pris, så ikke ta for hardt i, men det skal jo helst være noe igjen til meg også.

Hva synes dere jeg kan ta?

Jeg tenker noe slikt som dette:

Studioleie, 1 dag: kr 2000,-

Transport av utstyr: kr 500,- (jeg har ikke sertifikat og må ta taxi)

Studiofotografering, 1 dag: kr 2000,-

Locationfotografering, 1 dag: kr 2000,-

Assistent, 2 dager: 1000,-

Etterarbeid: kr 1000,-

Til sammen kr 8500,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er at posten for "etterarbeid" er ALTFOR liten, det beløpet dekker vel ca 2 timers arbeid? Er det noe jeg vet så er det at dette fort kan bli en tidssluk. Kanskje burde du kreve timesbetaling på dette punktet alt etter mengden med arbeid og ønsker fra kunden.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er egentlig enig, men dette er en klient som jeg synes skal få en svært god pris, samtidig som jeg ikke vil tape penger på det - jeg må jo tross alt ta meg fri fra Akam-jobben for å gjøre dette, mest sannsynlig.

En annen ting jeg ikke tenkte på er å ta høyde for MVA, pluss at jeg nok må skatte av dette i tillegg.

Lenke til kommentar
Og skatt, selvfølgelig, det er jo opplagt. Det må selvfølgelig legges med i prisen.. :D

8476097[/snapback]

Det er ikke sikkert beløpet er skattepliktig. Dersom man er hobbyfotograf, kan man tjene inntil 50.000 på hobbyen uten at det er skattepliktig. Det er ikke så lett å vurdere, så en telefon til det lokale ligningskontoret kan være en idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...