Gå til innhold

Hva skjer hvis Wii/Nintendo vinner?


-iL-

Anbefalte innlegg

Starfox: Adventures Gamer.no omtale.

 

Et av de første spillene jeg kjøpte til Cuben. Grafikken ligger klart blant de beste spillene i forrige gen.

8463235[/snapback]

Helt enig med deg her. GameCube var vel den konsollen som leverte best grafikk generelt etter min mening, både Starfox Adventures, The Legend of Zelda: The Wind Waker, Resident Evil 4 og Metroid Prime 1 og 2 er alle fantastiske på grafikkbiten. Sistnevnte påstår jeg også at overgår Halo 2 i grafikk på Xbox. Nye tester viser vel også at GameCube var kraftigere på en rekke områder.

 

For min del er ikke grafikken så viktig lenger (at jeg har blitt eldre er nok en vesentlig faktor, det er jo ganske kjent hvor opptatt enkelte i en viss alder er opptatt av polygonene) men denne posten er for å motbevise påstanden om at GameCube skuffet grafikkmessig. For det gjorde den slett ikke. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glemte helt resident evil :blush: Det spillet kunne godt vært utgikk på 360 og hadde grafikk som holder i lange baner, faktisk var det eneste som gjorde at resident evil så mindre bra ut var oppløsningen. Husker alle de flotte "detaljene" der, som de patronene som beveget seg nedover huden til han siste bossen )ser kuler innenfor huden).

Lenke til kommentar

Overhode ikke enig i at GC stakk av med best grafikk forrige gen.

Ja, den hadde sine titler med grafikk som var på topp, men overall så var vel Xbox en god del over GC. At Capcom gjorde det umulige med grafikken til RE4 på GC hjelper ikke så mye, når så og si alle de andre spillene er langt under hva Xbox klarte.

Lenke til kommentar
Overhode ikke enig i at GC stakk av med best grafikk forrige gen.

Ja, den hadde sine titler med grafikk som var på topp, men overall så var vel Xbox en god del over GC. At Capcom gjorde det umulige med grafikken til RE4 på GC hjelper ikke så mye, når så og si alle de andre spillene er langt under hva Xbox klarte.

8464620[/snapback]

 

selv om jeg liker xbox mest så hadde resident evil den beste grafikken. Kanskje helt generelt så gjorde xbox det bedre med f. eks dead or alive 3. og halo.

 

edit: den setningen bel kanskje litt rar, er usikker nå hvem som var best siden jeg ikke spilte så mye gamecube

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Overhode ikke enig i at GC stakk av med best grafikk forrige gen.

Ja, den hadde sine titler med grafikk som var på topp, men overall så var vel Xbox en god del over GC. At Capcom gjorde det umulige med grafikken til RE4 på GC hjelper ikke så mye, når så og si alle de andre spillene er langt under hva Xbox klarte.

8464620[/snapback]

Det var vel ikke noen som sa best? Uansett var det jo snakk om hva konsollene var i stand til å yte, og ikke hva utviklerne soset seg frem til. ;)
Lenke til kommentar

Hva definerer folk som next gen grafikk? Jeg tror det blir med det utrykket som det blir med alt annet, opp til envær persons egene meninger. Mange klassifiserer next-gen grafikk i hvor mange milliarder polygoner du klarer å blø ut av konsollen, jeg definerer det som hvor gjennomført grafikken er. Jeg f.eks anser Twilight Princess som et bedre grafisk spill enn Oblivion, ikke fordi Oblivion er dårlig grafisk, men fordi jeg synes grafikken i TP er mer gjennomført i henhold til stemningen i spillet og oppbygningen. Altså, min mening.

 

Og da blir det vel og feil synes jeg å si at Wii ikke har next gen grafikk.

Lenke til kommentar

Tror nok at pr definisjon at next gen grafikk blir nok hvor mange polygoner og snasne effekter maskinen klarer å tyne ut av seg.

 

Hvis man skal definere next gen grafikk ut i fra hvor artistisk , pent eller "gjennomført" det er så blir nå det veldig subjektivt. Da vil jeg påstå at Monkey Island 1 og Fallout 1 er next gen grafikk pga at jeg synes de ser fantastiske ut.

Endret av savitri
Lenke til kommentar
Tror nok at pr definisjon at next gen grafikk blir nok hvor mange polygoner og snasne effekter maskinen klarer å tyne ut av seg.

 

Hvis man skal definere next gen grafikk ut i fra hvor artistisk , pent eller "gjennomført" det er så blir nå det veldig subjektivt. Da vil jeg påstå at Monkey Island 1 og Fallout 1 er next gen grafikk pga at jeg synes de ser fantastiske ut.

8464841[/snapback]

 

Nettopp. Siden hva som er grafisk pent blir en delt mening og forskjellig fra person til person, synes jeg og det blir feil å sette 1 felles betegnelse hva som er next-gen grafikk, ettersom det blir en delt mening fra person til person.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvilket firma som dropper ut fra konsollkrigen:

Jeg tror ikke Nintendo dropper ut først iallefall.

Med all den støtten de får fra Japanske spillere så tror jeg Nintendo holder ut lengst.

 

Edit: og Nintendo, Sony og Microsoft har forskjellig fokus..

Sony og Microsoft fokuserer på grafikk og kraftig hardware.

Nintendo fokuserer på funksjonalitet, underholdning, å skape noe nytt...

 

I mine øyne er det Sony og Microsoft som er konkurentene her..

Nintendo fortsetter med sitt uansett..

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Når det gjelder hvilket firma som dropper ut fra konsollkrigen:

Jeg tror ikke Nintendo dropper ut først iallefall.

Med all den støtten de får fra Japanske spillere så tror jeg Nintendo holder ut lengst.

 

Edit: og Nintendo, Sony og Microsoft har forskjellig fokus..

Sony og Microsoft fokuserer på grafikk og kraftig hardware.

Nintendo fokuserer på funksjonalitet, underholdning, å skape noe nytt...

 

I mine øyne er det Sony og Microsoft som er konkurentene her..

Nintendo fortsetter med sitt uansett..

8464984[/snapback]

 

det er jeg enig i wii er på en måte i en litt annen klasse så den blir på en måte ikke en direkte konkurent til ps3 og 360

Lenke til kommentar

Spørsmålet burde heller vært omvendt: Hva skjer hvis Nintendo IKKE vinner?

 

Sony og Microsoft har begge gjort det klart at de ikke er interressert i spillkonsoller, de vil ha en multimediaboks og erobre stuen din. Hvis de vinner så vil vi kanskje ikke lenger ha de tradisjonelle konsollene, og spilldelen kan stå i fare for å bli dyttet lenger og lenger ut i periferien.

 

Hvis derimot Nintendo vinner vet alle hva som vil skje: Nintendo kommer til å bli like arrogante som på 80tallet, og alle third-partyene vil hate dem igjen. :p

Lenke til kommentar
Tror nok at pr definisjon at next gen grafikk blir nok hvor mange polygoner og snasne effekter maskinen klarer å tyne ut av seg.

 

Hvis man skal definere next gen grafikk ut i fra hvor artistisk , pent eller "gjennomført" det er så blir nå det veldig subjektivt. Da vil jeg påstå at Monkey Island 1 og Fallout 1 er next gen grafikk pga at jeg synes de ser fantastiske ut.

8464841[/snapback]

 

Nettopp. Siden hva som er grafisk pent blir en delt mening og forskjellig fra person til person, synes jeg og det blir feil å sette 1 felles betegnelse hva som er next-gen grafikk, ettersom det blir en delt mening fra person til person.

8464866[/snapback]

 

Ser forsåvidt hvor du vil, men tror nok det blir litt søkt. Next-gen er vel det beste man klarer å lage av grafikk med den beste teknologien man har tilgjengelig, og på det punktet kommer ikke Wii til å nå helt opp. Det var vel heller aldri meningen. La oss måle grafikk i graden av "eye candy" og hvorvidt det gir oss slike ansiktsuttrykk :dribble: Du kan sikkert argumentere for at Zelda TP har bedre grafikk enn GeOW ut ifra et artistisk standpunkt som du sier, men jeg tror nok de fleste er enig i at GeOW er et par hakk høyere opp på :dribble: skalaen.

Lenke til kommentar

Ka skjer viss Wii vinner?

 

Personlig trur eg ikkje Wii treng å vinne, den har gjort nok allerede. Så neste generasjon blir nok ganske interessant. Viss ein av dei tre skulle forsvinne trur eg det må vere Sony, ikkje pga. noko hat mot PS3 (har ikkje prøvd den, men reknar med det er ein herleg konsoll), men pga. dei økonomiske problema til Sony. Men trur likevel at alle tre vil vere med oss også neste krig.

 

Sony og MS kjeme til å kopiere Wii på nokre områder, det kan det nesten ikkje vere tvil om. Det som er spørsmålet er i kor stor grad dette vil skje? Folk som er bekymra for å ikkje sjå Halo 4 eller Final Fantasy i tilnærma fororealistisk kvalitet trur eg ikkje skal bekymre seg så veldg.. grafikkracet vil nok fortsette!

 

Når det gjeld neste Nintendokonsoll vil eg tru dei satsar meir på HW. Eg håpar og trur at Wii har, med sin enkle grafikk, bevist at ein ikkje må ha heftig HD for å lage bra og underhaldande spel. At ein neste generasjon faktisk kan stå med to spel i handa, eit med enkel grafikk og eit med avansert grafikk, og tenke "Hmm.. kva for eit skal eg velge?" I dag ville nok dei fleste tatt spelet med den avanserte grafikken, men eg håpar at Wii kan endre på dette. Så neste generasjon vil Nintendo tilby begge deler, både enkel og avansert grafikk!

 

Det er jo bare å ta en titt på Xbox Live Arcade. De spillene som ligger der er veldig populære, og man kan ikke akkurat si at de er noen tungvektere grafisk sett.

8462017[/snapback]

 

Ja, trur faktisk eg har spelt meir Doom enn Gears på min 360. Litt nostalgi inne i bildet kanskje, men likevel!

Lenke til kommentar

Men så kan man og stille seg spørsmålet, hva er next-gen?

 

I følge andre jeg har diskutert med er next gen den neste generasjonen. Dvs at PS3 f.eks var next-gen til den kom ut, Wii var next-gen til den kom ut og X360 var next-gen til den kom ut. Når de kom ut, ble de current-gen.

 

Så om man da følger det med grafikk, er grafikken til PS3 og X360 current-gen grafikk, og vi har fremdeles ikke stiftet bekjentskap med next-gen grafikk. Og siden vi klassifiserer Wii som next-gen (eller current-gen for denne generasjonen) konsoll, hvorfor skal vi ikke klassifisere grafikken som "current-gen" (eller igjen next-gen, fanden jeg blir forvrirra snart)?

 

Så da kan man igjen spørre seg, hvordan skal man definere denne generasjons grafikk, ettersom leirene er såpass delt som de er? Blir ikke det litt feil å utrope PS3 og X360 som konsollene som viser denne generasjons grafikk og Wii som "taperen", når de er så forskjellig? Blir ikke det som å gå inn på et kunstmuseum og se på 2 bilder av 2 forskjellige malere, og si at det ene er dårligere enn det andre, fordi de ene er malet i en annen stil enn det andre?

 

Og da koker alt ned på basis nivå. Hva defineres som "bra grafikk"? Hvem er den rette til å bestemme hvilket "bilde" som inneholder den "korrekte" stil? For grafikk er jo en form for kunst stil, noen bruker akryl andre bruker vann farger, mens andre bruker olje. Med konsoller blir det noen bruker HDR, andre ikke. Noen bruker masse polygoner, andre færre. Hvorfor er den ene stilarten mer "fremtreden" enn den andre?

 

Blei forferdelig mye rarerier her, den bøtta med maling kombinert med gymsokker fra gymnaset (sluttet gymnaset i 2003) var ikke godt for planeten kanskje. Men jeg føler likevell det er essentsiell for diskusjonen, selv om den spør om hva som skjer om Wii/Nintendo vinner. Man "mister" en stil type i kunstens verden om Nintendo forsvinner, på lik linje som man mister en stil type om Nintendo ikke går videre.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

hehe :) Nå drar du det langt her, går over i litt artsie fartsie, avant garde, løsemiddelskada, LCD rus, Odd Nærdrum liknende kriterier for å definere den beste grafikken som et kunstverk og noe så estetisk og subjektivt at etthvert makkverk kan sies å ha "god grafikk" ;) Nei, så høye tanker har jeg ikke for spill og grafikk, kunst er det på ingen måte. La oss kalle en spade for en hammer og si at smaken er som baken, men gull er edlere materiale enn gråstein. So long and thanks for all the fish.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...