Gå til innhold

Hva skjer hvis Wii/Nintendo vinner?


-iL-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid tenkt at det er på tide at spill blir akseptert, at det blir sett på underholding på lik linje med film og TV. Men nå er jeg faktisk litt usikker på om dette vil være en fordel for meg.

8459143[/snapback]

NES gjorde i sin tid spill akseptert for alle, ikke bare nerder. Dette endret seg med blant annet Playstation som markedsførte spill mer mot voksne. Med mer voldelige og sexfokuserte spill.

 

Wii gjør på mange måter slik som NES i sin tid. Noe jeg syns er bra. Dere må så absolutt ikke tro at det er slutten på våre "gamle" spill bare pga. Wii i tilfelle vinner. Wii har allerede endret spill og konsoller, noe som vi vil se på neste generasjons konsoller. At ting forrandre seg betyr ikke at spillene vi kjenner i dag dør ut. De vil bare redefineres og utvikles for de nye platformene. Tror det kan bli et friskt pust i et veldig penge og konkurransestyrt marked.

Lenke til kommentar
Dette var noe som ble tatt opp i forrige ukes podcast fra EGM Live. De var urolige for spillkonsollenes fremtid på grunn av Wii sin suksess.

 

Det var derfor jeg lagde denne tråden også.

 

Hva var konklusjonen dems da?

8459165[/snapback]

 

Podcasten kan du laste ned her. Det er to av de mannlige journalistene der som er noe urlig for fremtiden pga Wii sin suksess.

Lenke til kommentar
Hva skjer? Konkurrentene vil kopiere den i deres neste konsoll. Noe de nok vil gjøre selv om Wii blir taperen. Uansett tviler jeg sterkt på det.

 

Når vi ser på hva disse tre selskapene tjente i fjor:

Tallene er helt til finansåret 2006 (mars).

FY*      Sony**             Nintendo           Microsoft
1998     974,000,000     629,000,000
1999  1,130,000,000    645,000,000
2000     730,000,000     421,000,000
2001    -409,000,000    726,000,000
2002    623,000,000     800,000,000      -750,000,000
2003    939,000,000     560,000,000    -1,191,000,000
2004    650,000,000    316,000,000    -1,215,000,000
2005     404,000,000   777,000,000       -485,000,000
2006        75,000,00    894,000,000    -1,262,000,000
2007   -602,000,000    457,000,000         -95,000,000
Totals  4,514,000,000  6,225,000,000  -4,998,000,000 

 

Ser vi at MS sliter med å tjene noe som helst med Xbox 360. Sony sliter også grunnet tilbakekallingen av alle sine batterier og at spilldivisjonen ikke har tjent så veldig mye penger de siste årene. På mange måter er Nintendo vinneren for lenge siden, da de alltid har gått i pluss på sine konsoller. Markedsandel har lite å gjøre med dette.

 

Uansett tror jeg ikke en som liker god grafikk har noe å frykte. Nintendo sin stratigi går ut på å innovere framfor å gå mot maskinkraft hovedsaklig. De gjorde en råsjangs med DS. Den har lavere tekniske spesifikasjoner enn PSP. Dette er grunnet at de da har mindre å tape om de ikke lykkes. Samme gjelder med Wii. Siden nå Nintendo tjener pr. Wii solgt f.o.m. lanseringen, vil dette gi penger rett i kassen til neste konsoll. "Wii 2" vil helt sikkert ha en flerekjernet CPU, kraftig skjermkort, HD, HDD og alt annet som vil tilfredstille.

 

Skal du ha et godt lesestoff om hvordan Nintendo opererer, ta en titt på denne artiklen som Tycho hos Penny Arcade har skrevet.

http://www.lostgarden.com/2005/09/nintendo...n-strategy.html

 

Liker du ikke "waggle" tror jeg ikke gaming er noe for deg i framtiden. For det har kommet for å bli. Konkurrentene til Nintendo vil ikke våge å ikke fokusere på dette, i frykt for å falle for langt etter til å ta de igjen.

8458840[/snapback]

Ganske enig her :)

Tror ikke Nintendo forsvinner enda, det er jo de som selger flest konsoller i dag.

De har jo allerede bevist med DS at de kan selge og lage kjempe gode spill til en konsoll uten "mega" grafikk.

Ingen som har sett hvor mye DS faktisk selger? Da DS kom ut var vel noen litt skeptiske til systemet, pga. grafikken og ikke minst Touch Screenen. Hva skjedde? Jo da, den selger som bare det og topper salgs rekordene.

Så har vi jo PS2 som også hadde svakest grafikk, men likevell solgt mest.

Tror kanskje det er Nintendo eller Microsoft sin tur denne gangen, eller kanskje Sony :p

Lenke til kommentar

Om Nintendo vinner, altså selger flest konsoller i denne generasjonen har nok ikke det så mye å si. De aller fleste Wii-kjøpere ville aldri kjøpt PS3 eller XBox360 likevel og ville vel aller troligst vært uten konsoll om ikke nintendo hadde satset på Wii..... satt litt på spissen selvsagt.

 

Det jeg vil frem til er at Wii konkurrer ikke i samme marked som Xbox og PS gjør likevel om markedene overlapper hverandre litt.

 

Sukseen til PS3 og XBox360 er mer avhengig av hverandres suksess enn det Nintendo Wii er.

 

Wii er mer avhengig av seg selv og hva de selv får ut av maskinen i fremtiden.....

 

Så er det prisen da.... at Nintendo selger 50% mer konsoller enn Sony betyr ikke at de har tjent mer på den fordi den koster under halvparten :hmm:

 

Så regner vi da vinneren etter antall solgte, omsetning på konsollen eller omsetning på konsollen og alt tilbehør??

Lenke til kommentar
Jeg har alltid tenkt at det er på tide at spill blir akseptert, at det blir sett på underholding på lik linje med film og TV. Men nå er jeg faktisk litt usikker på om dette vil være en fordel for meg.

8459143[/snapback]

NES gjorde i sin tid spill akseptert for alle, ikke bare nerder. Dette endret seg med blant annet Playstation som markedsførte spill mer mot voksne. Med mer voldelige og sexfokuserte spill.

 

Wii gjør på mange måter slik som NES i sin tid. Noe jeg syns er bra. Dere må så absolutt ikke tro at det er slutten på våre "gamle" spill bare pga. Wii i tilfelle vinner. Wii har allerede endret spill og konsoller, noe som vi vil se på neste generasjons konsoller. At ting forrandre seg betyr ikke at spillene vi kjenner i dag dør ut. De vil bare redefineres og utvikles for de nye platformene. Tror det kan bli et friskt pust i et veldig penge og konkurransestyrt marked.

8459215[/snapback]

 

Det jeg skrev var ikke ment som en kritikk mot spillene i Wii. Jeg kan også sette meg ned å spille spill av typen man får på Wii. Men som i mange andre områder så er variasjoner en bra ting, utvalg som dekker flere segmenter og grupper. Det som skjer nå er at Wii og DS i realiteten kjører over all motstand.

 

Du nevner et friskt pust i et penge -og konkurransestyrt marked. Det er jo nettopp det det ikke er. Spillutgivere ser hvor det er penger å hente, og vil derfor konsentrere seg om denne type spill. Dette er jo helt vanlig og ikke noe friskt pust i det hele tatt. På grunn av de "snille" spillene sine blir Nintendo sett på som engel i en eller veldig hardt konkurransestyrt marked, men realiteten er at de er like opptatt av å tjene penger som Sony og MS. Men at Nintendo har gjort mye for spillbransjen og vært mer innovative enn konkurrentene, det skal de ha.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si det at Wii ikke er en "barne konsoll", for det virker som veldig mange mener det er nettopp det.

Du finner Resident Evil 4, WWE SmackDown! vs. RAW, Prince of Persia Rival Swords, Far Cry Vengeance Medal of Honor: Vanguard, Far Cry Vengeance.. osv. til Wii også..

 

Så slutt og si at Wii er en sånn barnslig konsoll!

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si det at Wii ikke er en "barne konsoll", for det virker som veldig mange mener det er nettopp det.

Du finner Resident Evil 4, WWE SmackDown! vs. RAW, Prince of Persia Rival Swords, Far Cry Vengeance Medal of Honor: Vanguard, Far Cry Vengeance.. osv. til Wii også..

 

Så slutt og si at Wii er en sånn barnslig konsoll!

8459936[/snapback]

Tingen er at det er ingen som kjøper Wii hvis det er denne type spill som man er mest interresert i :) Da er både 360 og PS3 mye bedre alternativer. Man kjøper Wii på grunn av spill av typen Mario. Og det er ikke noe galt i Mario-spillene, liker dem selv jeg, men at Mario-spillene er beregnet for barn, det kan man man ikke komme utenom.

Lenke til kommentar
Du nevner et friskt pust i et penge -og konkurransestyrt marked. Det er jo nettopp det det ikke er. Spillutgivere ser hvor det er penger å hente, og vil derfor konsentrere seg om denne type spill. Dette er jo helt vanlig og ikke noe friskt pust i det hele tatt. På grunn av de "snille" spillene sine blir Nintendo sett på som engel i en eller veldig hardt konkurransestyrt marked, men realiteten er at de er like opptatt av å tjene penger som Sony og MS. Men at Nintendo har gjort mye for spillbransjen og vært mer innovative enn konkurrentene, det skal de ha.

8459751[/snapback]

Markedet er styrt av penger og ofte også av konkurranse. Når en utvikler ser hvor det er penger å hente, så er det pengestyrt. HD grafikk og slik er veldig dyrt å utvikle for og derfor satses det ofte på titler som man vet om. Wii endrer på mange måter dette. Ikke det at jeg sier at det er negativt med HD grafikk osv.

 

Selfølgelig er Nintendo ute etter penger slik som alle andre. Folk som sier noe annet er ikke i kontakt med realiteten. Det er ikke det jeg sier heller. Men Nintendo angriper markedet anerledes og har et større fokus på innovativitet. Derfor gjør det at de kan satse mindre penger, men med en større risiko. Hittill har dette vært suksessfullt med DS og Wii.

 

Men det er ennå for tidlig å si at Wii er en skikkelig suksess ennå. De første månedene er veldig imponerende. Nå får vi vente til julehandelen og neste år for å se hvordan det virkelig utvikler seg. Ting kan endre seg straks. Er jo ennå en sjanse for at Wii blir en kortvarig suksess, som ikke kan konkurrere med HD-grafikk o.l. i lengden.

Lenke til kommentar

Prøvde wii hos en venn og må si jeg ikke skjønte det helt. Broren hans hadde kjøpt den og spillte litt Zelda men etter det har den bare stått der. Ingen av de tre guttene i huset bruker den særlig mye. Syntes rett og slett å spille var kjedelig og spillene som kommer passer vell ikke særlig for hverken han eller meg. Supermario som hopper rundt på planeter? Han vegrer seg for å kjøpe spill til wii fordi følelsen ved å kjøpe ett spill som ser seks år gammelt ut er litt lei.

Lenke til kommentar
Tingen er at det er ingen som kjøper Wii hvis det er denne type spill som man er mest interresert i :) Da er både 360 og PS3 mye bedre alternativer. Man kjøper Wii på grunn av spill av typen Mario. Og det er ikke noe galt i Mario-spillene, liker dem selv jeg, men at Mario-spillene er beregnet for barn, det kan man man ikke komme utenom.

8460014[/snapback]

 

Selvom Mario ikke har en Uzi og skyter ned alt han møter betyr det ikke at spillene er bergenet for barn, Mario er bergnet for alle. Tror de aller fleste aldersgrupper skulle klart å finne spilleglede i et mario spill, spesielt Mario Party spillene.

Lenke til kommentar

Hvis Nintendo "vinner" konsollkrigen, tviler jeg på at Sony eller Microsoft slutter å lage konsoller (da må PS3 og X360 selge veeeldig dårlig). Hvis de begge slutter, så tipper jeg en ny aktør vil kome på markedet og utfordre Nintendo.

 

Generelt, så vil alltid aktører i markedet kopiere en suksess. F.eks hvor mange sykehus-serier kom etter Akutten/ER, eller hvor mange mp3-spillere kom etter iPod? Det er en relativt trygg strategi å kopiere noe som allerede har vist seg å være vellykket.

 

Hvis Nintendo skulle vinne vil vi da, i følge tankegangen ovenmfor, se at neste generasjon konsoller vil bli ikke så veldig dyre som nå (dette er særlig sannsynlig skulle PS3 floppe totalt). Det vil ikke bli lagt så stor vekt på grafikk og alternative kontrollmetoder vil bli enda mer utbredt.

 

Nu vel. Dette er bare litt mer enn gjetting fra min side. Det er mange andre faktorer som også spiller inn her og som kan slå ut.

Lenke til kommentar

Wii gjør på mange måter slik som NES i sin tid. Noe jeg syns er bra. Dere må så absolutt ikke tro at det er slutten på våre "gamle" spill bare pga. Wii i tilfelle vinner. Wii har allerede endret spill og konsoller, noe som vi vil se på neste generasjons konsoller. At ting forrandre seg betyr ikke at spillene vi kjenner i dag dør ut. De vil bare redefineres og utvikles for de nye platformene. Tror det kan bli et friskt pust i et veldig penge og konkurransestyrt marked.

8459215[/snapback]

 

Det er vel mildt sagt litt tidlig å påstå at Wii allerede har endret spill og konsoller. Å videre påstå at vi vil se dette på neste generasjons konsoller kommer vel an på hvor populær wii til slutt ender opp med å bli. Denne generasjonen er jo tross alt fremdeles i startfasen.

 

Det blir absolutt spennende å se hvor mye wii vil påvirke konsollmarkedet i fremtiden. En grunn til at det går så bra kan være at den er så forskjellig fra 360 og ps3 at den ikke er i direkte konkurranse med de. Selv om den skulle ende opp med den største markedsandelen er det ikke sikkert at vi spiller med wii type kontroller på Microsoft eller Sonys neste konsoll. Kanskje dette forblir en Nintendo nisje?

Lenke til kommentar

Wii har allerede påvirket konsollene per i dag. Se f.eks PS3 og Sixaxis, eller bevegelses kontroll moddet til X360. Alle vil nå ha "bevegelse" i kontrollen sin, det er selvfølgelig for "barnsligt" å ha en Wii, men den "barnslige" vevingen i rommet er tydeligvis mer "voksent" når den finner sted på X360 eller PS3.

Lenke til kommentar
Wii har allerede påvirket konsollene per i dag. Se f.eks PS3 og Sixaxis, eller bevegelses kontroll moddet til X360. Alle vil nå ha "bevegelse" i kontrollen sin, det er selvfølgelig for "barnsligt" å ha en Wii, men den "barnslige" vevingen i rommet er tydeligvis mer "voksent" når den finner sted på X360 eller PS3.

8460331[/snapback]

 

Det er vel å dra det litt langt. Sixaxis er jo noe helt annet enn wiimoten, den er heller kliss lik den gamle sidewinder kontrollen til Microsoft. Og den kom jo ut lenge før wii var påtenkt. Vet ikke helt om det har noe med kontrollen hvis vi skal snakke om oppfattningen av wii som "barnslig" (det er den jo ikke). Da er det nok heller Mario og Zelda seriene som passer for alle og derfor av noen blir feilaktig oppfattet som barnslig. Men la oss ikke dra igang "barnslig" mot "voksen" debatten, det blir bare "barnslig" :p

 

Anyways, det jeg ville frem til er at jeg mener vi ikke ser noen klar påvirkning fra wii på dagens konsoller per i dag.

Lenke til kommentar
Tingen er at det er ingen som kjøper Wii hvis det er denne type spill som man er mest interresert i :) Da er både 360 og PS3 mye bedre alternativer. Man kjøper Wii på grunn av spill av typen Mario. Og det er ikke noe galt i Mario-spillene, liker dem selv jeg, men at Mario-spillene er beregnet for barn, det kan man man ikke komme utenom.

8460014[/snapback]

 

Selvom Mario ikke har en Uzi og skyter ned alt han møter betyr det ikke at spillene er bergenet for barn, Mario er bergnet for alle. Tror de aller fleste aldersgrupper skulle klart å finne spilleglede i et mario spill, spesielt Mario Party spillene.

8460222[/snapback]

Tja...han har ikke en uzi, men han skyter og hopper på alt han møter :p Men som jeg skrev så liker jeg Mario-spillene selv. Men jeg liker ikke å bare spille Mario. Jeg liker å skyte ned alt jeg møter med en uzi også, evt. med en motorsag. Og spesiellt morro er det hvis de jeg skyter er gode venner av meg :) Og når jeg gjør det så synes jeg også at det ikke gjør noe at spillet ser bra ut også. Og enda bedre er det også hvis spillet samtidig greier fortelle en god historie i enspillerdelen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...