Gå til innhold

Hva skjer hvis Wii/Nintendo vinner?


-iL-

Anbefalte innlegg

Minner om at vi i utgangspunktet skal diskutere "hva skjer hvis Wii/Nintendo vinner". Det er derfor fint om dykk tenkjer over kor relevante innlegga dykkar er i forhold til denne diskusjonen. Vi bør klare å diskutere dette utan å dreie alt for mykje i retning av Nintendo vs. Sony/MS krangling. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett Bear^, så mangler Nintendo spill i en hel del spill som kan konkurrere med Sony's og MS' stor titler.

8498385[/snapback]

Spill-i-spill? n videreutvikling av picture-in-picture? :p

 

Uansett er dette irrelevant, da spillserier til en konsoll som evt. "dør" til neste generasjon elegant vil hoppe over til en av de andre plattformene. Om Wii vinner har neppe noe å si, mens hvem som taper av Microsoft og Sony kan ha noe å si iom. at ingen av deres gaming.avdelinger akkurat går strålende, og de har andre ting å tjene penger på.

Lenke til kommentar

FF kan ikke tilnærme seg Zelda. Salgstall er en ting, men Zelda spillene har inspirert en hel bråte med folk og stått som milepæl for mange spillutviklere. FF serien er foresten for min del i nyere tid langt fra så god som i "eldre" dager med f.eks FF3, til tross for irriterende random battles. Dog FF blir grusa på alle punkter av Chrono trigger, som er et spill som fremdeles for min del står hvordan slike spill skal gjøres.

 

Salgstall har ingen ting å si for spillets "viktighet" i spillverden. Jeg hører mer snakk om hvor mye Super Mario 64 og Ocarina of time har gjort for spillverden enn Rayman og Crash Bandicot har gjort. Wind Waker var et klart bevis hva man kan gjøre med Cel-shading og Metroid serien har vist hvor godt man kan mikse forskjellige elementer til et vanvittig godt spill.

 

Hvem som mangler hva er vel mer snakk om for Sony's del. Sony mangler spill som har en varig verdi i markedet, selv om de har noen så mangler de ufattelig mange.

 

Edit: Innlegg lagt til etter ttt's utalelse.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Hehe, nå er det enkelte her som har inntatt tunnelsyn og smører ganske tykt på syntes jeg. For å bringe dette litt tilbake til saken, la oss si at Nintendo opplever størst suksess denne generasjonen og Wii blir den ledende platformen. Vil vi da se et bredere spillutvalg på nintendos konsoller i fremtiden? På mange måter ser jeg ikke helt for meg GTA eller Gears of War på en Nintendo konsoll.

Lenke til kommentar
Om Wii vinner har neppe noe å si, mens hvem som taper av Microsoft og Sony kan ha noe å si iom. at ingen av deres gaming.avdelinger akkurat går strålende,

 

Fortjeneste per år for nintendo, sony og ms (spillavdelingene) ble postet en plass her om dagen, finner den ikke nå så om noen kan poste dem så hadde det vært flott. Men om jeg ikke huske feil så har sony tjent nesten like mye som nintendo de siste 5-6 årene. MS går fremdeles med underskudd, men dette er ikke uvanlig i en investerings periode.

 

Uansett så er det rom i markedet, som fortsatt vokser, til 3 store konsoller. De utfyller hverandre flott i dag, og tror ikke noen av disse firmaene vil slutte å lage spill og konsoller.

Lenke til kommentar
Vil vi da se et bredere spillutvalg på nintendos konsoller i fremtiden? På mange måter ser jeg ikke helt for meg GTA eller Gears of War på en Nintendo konsoll.

8498552[/snapback]

Dette er eit interessant poeng som og vart tatt opp i artikkelen eg linka til på side 8. Som det sto i den artikkelen rettar Nintendo fokus mot andre grupper enn bare dei tradisjonelle spelarane. Som vi har sett har Nintendo så langt vore veldig flinke til å lage spel som treff denne gruppa, men andre utviklarar heng kanskje litt etter. Viss denne utviklinga fortsett kan det vere at mangfoldet vil lide og Nintendo som spelutviklar vil bli alt for dominerande.

 

Som ein digresjon er det verdt å nemne at det er gitt ut eit GTA spel til GBA.

Lenke til kommentar

Ja, nintendo har alltid vært flink til å lage nye nisjer og markeder. Nintendo har egentlig vært veldig flinke til å tilpasse seg markedet og konkurrentene denne generasjonen. De kastet seg av teknologi racet fordi det kom til å bli for dyrt, og de risikerte å gå på en smell. Derfor måtte de forsøke å innovere ikke gjennom grafikk men gjennom kontrollsystemet.

Lenke til kommentar

Wii konseptet har legitimert det at man kan gi ut spill som med unntak av kontrollinterfacet ligger generasjoner tilbake teknologisk og utviklingsmessig i forhold til konkurrentene. Dette med mye mindre utviklingskostnader og mye større profitt.

 

For å ta det helt on topic, så tror jeg det ville være trist dersom dette skulle være resultatet av en årelang utvikling hvor man har strukket seg etter mer realisme.

 

Spill er ikke bare reinspikka moro. Det er også andre følelser som kan berøres. Noen spill man har sett opp gjennom åra har gitt en frykt, avsky og uhygge. Noen spill har en grafisk kvalitet som rett og slett kvalifiserer til kunst.

 

Jeg ser ikke at Wii kan gi oss dette. Det er ihvertfall ikke slik jeg oppfatter idealismen bak wii..

Lenke til kommentar

Selv om Wii har imponerende salgstall i øyeblikket så har jeg niks tro på at Wii kan "vinne" over lengre tid på grunn av to ting:

 

1) Hardwaren er for svak til å stå løpet ut, om 2 år kommer forskjellen i ytelse til å være mye tydligere enn nå både på AI, fysikk og grafikk.

 

2) Dårligere spillutvalg enn konkurrentene. Mario, Zelda og Metroid Prime er supre titler (og det kommer sikkert flere til etterhvert), men det meste av multiplatform titler vil mest sannsynlig bli bedre på andre platformer. I tillegg har Wii har klart færrest annonserte spill.

 

Man kan synse om hvilke spillserier på hvilke platformer som er "best" herfra til evigheten, men det blir helt subjektivt. Etter å ha vært eier av det meste av konsoller i nyere tid så er jeg ikke i tvil om at alle konsollene har topptitler som kan måle seg med topptitlene til andre konsoller i samme generasjon.

 

Lars

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at Wii kan gi oss dette. Det er ihvertfall ikke slik jeg oppfatter idealismen bak wii..

8498726[/snapback]

Hva i alle dager har en såkalt idealisme noe som helst med spillene å gjøre? Tror du utviklere forholder seg til den på noen som helst måte? Du generaliserer noe ekstreeemt nå. Det er som om jeg skulle sagt at PS3 ikke kommer til å få gode spill fordi ken har sagt at det ikke er en spillmaskin...

 

Ga aldri PS2, XBox eller GameCube deg spill med frykt, avsky og uhygge? Det gjorde de med meg, alle tre av dem faktisk. Så når Wii er omtrent dobbelt så kraftig som den beste av nevnte tre, skjønner jeg ikke hvorfor ikke den skal klare det samme, snarere tvert imot. Jeg nekter også for at du har eksempler som tilsier det motsatte. Gir Resistance eller Gears Of War deg nye følelser umulig å gjennskape i et spill med dårligere grafikk? Det hele er snakk om preget i spillet. Tilogmed Doom vekket like sterke følelser i meg kun et par år tilbake. Det er ikke holdt tilbake av hardware i det hele tatt, stemningen i spillet er upåklagelig godt gjennomført.

 

Du sier at enkelte spill har grafiske kvaliteter som rett og slett kvalifiserer til kunst, selv om det egentlig ikke gir mening (grafiske kvaliteter, vet du hva en graf er? :p), skjønner jeg hva du mener, og må si meg uenig. Det handler om stilistiske kvaliteter. Det mest gjennomførte spillet rent stilmessig må være Jet Set Radio til Dreamcast. Det er altså en snart ni år gammel maskin jeg prater om. Det hadde ikke vært mer "kunst" på en PS3 eller på en XBox 360.

Lenke til kommentar

Idealismen med Wii er at grafikk er ikke alt. Det bærer flere av titlene preg av. Utviklerne forholder seg til denne idealismen på det viset at det passer dem utmerket godt å porte gamle spill med små utviklingsutgifter og selge de til fullpris fordi de er nå plutselig blitt "innovative". Men du har rett, jeg generaliserer. Kanskje det i fremtiden vil vise seg at jeg tar feil. Men i dag, har jeg desverre rett.

 

Forrige generasjons konsoller gav meg mye. Men fokusen til Wii er å levere spill som appellerer til alle generasjoner.

Potensialet er der, men jeg ser ikke at man benytter seg av det. Kanskje med unntak av Resident Evil.

 

Du sier at enkelte spill har grafiske kvaliteter som rett og slett kvalifiserer til kunst, selv om det egentlig ikke gir mening (grafiske kvaliteter, vet du hva en graf er? tongue.gif), skjønner jeg hva du mener, og må si meg uenig.

Må beklage, men den setningen forstår jeg ingenting av.. Hva er det du prøver å si?

 

Jeg har forøvrig et lite spørsmål på sidelinjen: Hvor er det egentlig dere får dette fra at Wii skal kunne levere "dobbelt så bra grafikk" som forrige generasjon? Link?

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig et lite spørsmål på sidelinjen: Hvor er det egentlig dere får dette fra at Wii skal kunne levere "dobbelt så bra grafikk" som forrige generasjon? Link?

8499261[/snapback]

Å nei du, ikke søren om du skal få endre fokuset med en kilde-krangel. :p Jeg gidder ikke å lete frem en uttalelse eller to for deg der, da vil jeg heller trekke tilbake hele shiten og håpe at også du skjønner at Wii er kraftigere enn alle de tre konsollene fra forrige generasjon.

 

Ellers er jeg enig med deg. Wii er blodfattig på gode titler - teknisk avanserte eller ikke - og det ser ikke ut som om den trenden endrer seg med det første. Men jeg vil tro at trenden vil snu seg, og om den ikke gjør det, er ikke det Wii selv sin feil. Ikke engang Nintendo sin vil jeg påstå, da de ser ut til å gi spillene all den bredde og fortellerglede som det gjennomsnittlige 360-spillet. Synd de lager så sabla få av dem da.

Lenke til kommentar
Idealismen med Wii er at grafikk er ikke alt. Det bærer flere av titlene preg av. Utviklerne forholder seg til denne idealismen på det viset at det passer dem utmerket godt å porte gamle spill med små utviklingsutgifter og selge de til fullpris fordi de er nå plutselig blitt "innovative". Men du har rett, jeg generaliserer. Kanskje det i fremtiden vil vise seg at jeg tar feil. Men i dag, har jeg desverre rett.

 

Blir vel samme med PS3, de porter eksisterende titler og kaller dem "innovative" fordi de skal gjøre bruk av Cell.

 

Porting forekommer like mye på PS3 som på Wii, er ikke å komme unna når konsollen er ny. Alle vil tjene på den, derfor porter de fremfor å komme med nye titler, som gjerne koster mye å lage siden den er så ny.

Lenke til kommentar
Dårligere spillutvalg enn konkurrentene. Mario, Zelda og Metroid Prime er supre titler (og det kommer sikkert flere til etterhvert), men det meste av multiplatform titler vil mest sannsynlig bli bedre på andre platformer. I tillegg har Wii har klart færrest annonserte spill.

8499031[/snapback]

 

Wii er den konsollen som selger best og får nok en god del oppmerksomhet fra 3parts utviklere om dagen. Multiplattform spillene blir nok neppe dårligere til Wii iforhold til de andre konsollene. Spider-man 3 er jo et greit eksempel på dette. Spillet har blitt utviklet med tanke på Wii kontrollerne isteden for en rask port. Itilegg får Wii versjonen noen ekstra oppdrag. At det er litt spilltørke nå får man egentlig bare tåle, mange antok vel at Wii ikke skulle bli en så stor suksess som den nå har blitt (ikke engang Nintendo selv). Og det tar nok litt tid før utviklerne er helt fortrollig med de nye kontrollene. Vi får nok en god del titler fra høsten og utover.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Dårligere spillutvalg enn konkurrentene. Mario, Zelda og Metroid Prime er supre titler (og det kommer sikkert flere til etterhvert), men det meste av multiplatform titler vil mest sannsynlig bli bedre på andre platformer. I tillegg har Wii har klart færrest annonserte spill.

8499031[/snapback]

 

Wii er den konsollen som selger best og får nok en god del oppmerksomhet fra 3parts utviklere om dagen. Multiplattform spillene blir nok neppe dårligere til Wii iforhold til de andre konsollene. Spider-man 3 er jo et greit eksempel på dette. Spillet har blitt utviklet med tanke på Wii kontrollerne isteden for en rask port. Itilegg får Wii versjonen noen ekstra oppdrag. At det er litt spilltørke nå får man egentlig bare tåle, mange antok vel at Wii ikke skulle bli en så stor suksess som den nå har blitt (ikke engang Nintendo selv). Og det tar nok litt tid før utviklerne er helt fortrollig med de nye kontrollene. Vi får nok en god del titler fra høsten og utover.

8499422[/snapback]

Her tar du glitrende feil. Spider-Man 3 er om noe et eksempel på det motsatte. Det er en rask port fra PS2-versjonen med et unikt kontrollsystem. Disse ekstra oppdragene er de samme du finner i PS2-versjonen. Synd, men sant. Vi kan fremdeles håpe at kontrollsystemet gjør dette til den overlegne versjonen, men jeg synes det er synd at en konsoll som Wii nok en gang må ta til takke med en PS2-port.

Lenke til kommentar
Her tar du glitrende feil. Spider-Man 3 er om noe et eksempel på det motsatte. Det er en rask port fra PS2-versjonen med et unikt kontrollsystem. Disse ekstra oppdragene er de samme du finner i PS2-versjonen. Synd, men sant. Vi kan fremdeles håpe at kontrollsystemet gjør dette til den overlegne versjonen, men jeg synes det er synd at en konsoll som Wii nok en gang må ta til takke med en PS2-port.

8499461[/snapback]

 

Nei det er nok du som tar feil. I et intervju med Vicarius visions (som står bak blant annet Wii og PS2 versjonen) sier de selv at Wii versjonen er laget med Wiimoten i tankene, derfor ikke en port fra PS2 til Wii men en selvstendig versjon spesial utvikler for Wii.

Lenke til kommentar
I et intervju med Vicarius visions (som står bak blant annet Wii og PS2 versjonen) sier de selv at Wii versjonen er laget med Wiimoten i tankene, derfor ikke en port fra PS2 til Wii men en selvstendig versjon spesial utvikler for Wii.

8499555[/snapback]

Som lett oversatt betyr at det er det eksakt samme spillet, bare med et annet kontrollsystem. Sjekk ut gameplay filmer og etc. for å bli overbevist.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt noe slik? Må du konstant sette alle i bås på den måten? Det virker som om du mener at jeg ikke ØNSKER at Wii skal få eksklusive spill. Det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg har bare en liten smule sunn skepsis, og tar ikke alt utviklere sier for god fisk. Særlig ikke når bilder og filmer motsier hva de sier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...