Gå til innhold

Hva skjer hvis Wii/Nintendo vinner?


-iL-

Anbefalte innlegg

Wii selger jo som hakka møkk da. Selv om Lars her ikke liker Wii, så gjør faktisk folk flest det. Og grafikken i ett av de mestselgende spillene til Wii, Twilight Princess, er nydelig - på tross av et "lavt" antall polygoner. Stikkord her er kunstnerisk frihet, stemning og historie.

 

Kunstnerisk frihet, stemning og historie er ikke noe utviklere for Wii er noe bedre på enn utviklere til andre platformer.

 

Forøvrig riktig at jeg ikke ble begeistret av Wii, syntes kontrolleren var en gimmick som ikke gjorde spillopplevelsen noe bedre (Zelda) og Wii sports fenget ikke meg (ingen stor fan av party-spill). Med en gang jeg var ferdig med Zelda var det exit Wii. Har ikke angret ett sekund.

 

Snodig at dere er så opphengt i antall polygoner, det er jo oppløsningen som blir den store killeren når man kjører opp Wii på en stor flatskjerm-tv. Spesielt med uskarpheten man får med kompositt-kabelen som følger med.

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunstnerisk frihet, stemning og historie er ikke noe utviklere for Wii er noe bedre på enn utviklere til andre platformer.

Men enkelte utviklere kan kanskje konsentrere seg mer om dette, i stedet for å få gulvet i et hus så skinnende som mulig.

 

Snodig at dere er så opphengt i antall polygoner, det er jo oppløsningen som blir den store killeren når man kjører opp Wii på en stor flatskjerm-tv. Spesielt med uskarpheten man får med kompositt-kabelen som følger med.

Dette gjelder vel strengt tatt PS3 også.

Men det skulle fulgt med en komponentkabel ja, slik som med Xbox 360.

 

Man skal ha gjemt seg langt oppi ett fjell for å ikke se at det er Sony som har dette markedet i sin hule hånd

Noen er det som er i Sonys hule hånd men jeg tror ikke det er markedet.

8501844[/snapback]

:!:

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

 

Kunstnerisk frihet, stemning og historie er ikke noe utviklere for Wii er noe bedre på enn utviklere til andre platformer.

 

Forøvrig riktig at jeg ikke ble begeistret av Wii, syntes kontrolleren var en gimmick som ikke gjorde spillopplevelsen noe bedre (Zelda) og Wii sports fenget ikke meg (ingen stor fan av party-spill). Med en gang jeg var ferdig med Zelda var det exit Wii. Har ikke angret ett sekund.

 

Snodig at dere er så opphengt i antall polygoner, det er jo oppløsningen som blir den store killeren når man kjører opp Wii på en stor flatskjerm-tv. Spesielt med uskarpheten man får med kompositt-kabelen som følger med.

 

Lars

8507672[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at Wii er noe bedre til dette en andre heller, det er bare dere som sier at Wii er dårligere til det, altså når det gjelder det første du sa her.

 

Og jeg tror jeg nevnte at en av forskjellene var at wii ikke så bra ut på stor TV, ellers er det ikke mye å bue Wii for. Dessuten kan du jo kjøpe en kabel.

Lenke til kommentar
Men det er vel ikke nok uansett hva Wii gjør, uansett hva den gjør, om det er grafikk eller gameplay, så er det likevell dårlig.

8507379[/snapback]

Spar deg Bear^. Er lei av de utsagnene dine. :no:

 

Det er snakk om at Wii ikke har like store muligheter når det gjelder grafikk og fysikk som en positiv innvirkning på et godt gameplay. Utrolig at jeg må si dette, men er visst sånn på dette forumet: Jeg sier ikke at det er umulig med fin grafikk på Wii! Sier bare at de andre konsollene har større potensiale.

Lenke til kommentar
Utrolig at jeg må si dette, men er visst sånn på dette forumet: Jeg sier ikke at det er umulig med fin grafikk på Wii! Sier bare at de andre konsollene har større potensiale.

8507905[/snapback]

 

Jeg får inntrykk av at noen sier det ihvertfall...

 

Edit: Dessuten har ikke potensiale noe å si hvis ikke du fullfører noe. Zelda var det beste spillet i 2006, ikke glem det (etter gamerangkings)

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Vet ingenting om spillutvikling i det hele tatt og hvordan man gjør det. Men tar det lengre tid å lage et gulv som skinner enn et som ikke gjør det? Er det ikke å legge gulvet som tar tid egentlig. Man velger vel bare hvor mange polygoner som gulvet skal ha og that's it eller? :shrug:

8507871[/snapback]

Det var bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Men enkelte utviklere kan kanskje konsentrere seg mer om dette, i stedet for å få gulvet i et hus så skinnende som mulig.

 

Det er såpass dyrt å lage spill nå til dags at jeg ikke tror det finnes et eneste utviklerhus som ikke tar gameplay alvorlig. Så min mening er nei, det er ikke noen sammenheng mellom dårlig grafikk og god gameplay. Grafikken blir jo bedre fra generasjon til generasjon, men det er mange av de samme utviklerene som igjen og igjen slår til med bra gameplay og spennende spill - det tror ikke jeg er tilfeldig.

 

Dette gjelder vel strengt tatt PS3 også.

Men det skulle fulgt med en komponentkabel ja, slik som med Xbox 360.

 

PS3 kan kjøre høy oppløsning så det blir lekkert på en stor skjerm, men noen hos Sony må jo ha vært i koma når de valgte å levere en konsoll med Blu-Ray spiller og kompositt kabel. :!:

 

Lars

Lenke til kommentar

Wii har fortsatt støtte får HD- signaler selv om det ikke blir høy oppløsning ( dette virker litt rart å si men det går an å velge dette på Wii i alle fall)

 

og for sikkerhets skyld legger jeg til noe jeg edita ett innlegg og sa: Dessuten har ikke potensiale noe å si hvis ikke du fullfører noe. Zelda var det beste spillet i 2006, ikke glem det (etter gamerangkings)

Lenke til kommentar
Vet ingenting om spillutvikling i det hele tatt og hvordan man gjør det. Men tar det lengre tid å lage et gulv som skinner enn et som ikke gjør det? Er det ikke å legge gulvet som tar tid egentlig. Man velger vel bare hvor mange polygoner som gulvet skal ha og that's it eller? :shrug:

8507871[/snapback]

 

Grafikk er noe av det som tar lengst tid å lage i et spill, spesiellt om den skal være teknisk avansert. Da snakker jeg om hva som er teknisk avansert pr dags dato. Grunnen til at det tar så lang tid å lage et spill med high end grafikk, er at utviklerene selv må lage verktøy, eller benytte seg av verktøy som ikke er egnet for oppgaven. Effekter som bumpmapping, reflekterende overflater, osv kan i dag lages med 2 trykk i 3D studio max. Før slike verktøy ble tilgjengelige for alle, tok det mye lengre å lage disse effektene. Du kan jo se om du finner en gammel version av 3d studio max eller et annet 3d program. Da skjønner du hva jeg mener.

 

Et annet relevant eksempel er Crysis. Der har de brukt årevis på å utvikle en grafikkmotor som kan kjøre masse eyecandy. Nå kan andre utviklere nyte godt av denne jobben, og kan lage spill med Crysis grafikk i løpet av mye kortere tid.

 

Det som er bra med Wii, er at verktøyene for å lage "god" grafikk allerede finnes, og utviklere kan bruke mer tid på helt andre ting. Nintendo har fjernet muligheten til å lage "nextgen" grafikk med Wii, så da må utviklerene friste med andre ting, og da mener jeg at gameplay og interaksjon blir hovedfokuset.

 

Jeg sier ikke at 360 og PS3 ikke får spill med bra gameplay fordi spillene har bra grafikk, men sjansen for at utviklerene tar snarveier når de lager et spill for så å friste med shiny grafikk er vesentlig større. Bare se på alle spillene som har kommet ut til PC de siste årene. Jeg har mistet tellingen over hvor mange spill jeg har spilt med grafikk som skinner så mye at man nesten blir blind, mens det som er av content har uteblitt...

Lenke til kommentar

I følge den logikken som blir brukt her så ville det være lurt å tjene mindre penger for da vil man bruke de smartere, eller en fordel for fotballag å aldrig bytte spillere fordi samspillet mellom spillerne har blitt så bra.

 

Jeg ser logikken, men ikke fornuften.

I virkeligheten så kan man gjøre alle de smarte kjøpene hvis man har mange penger men fortsatt sitte igjen med litt ekstra cash til snop, og fotballspillere blir eldre med årene og taper seg mot nye generasjoner. Synd men sant.

 

Jeg er veldig glad for at Nintendo valgte å komme med en nyskapende teknologi, og tviler ikke på at den kommer til å selge veldig godt i tiden fremover. Det forandrer ikke det faktum at det er fler muligheter med kraftigere maskinvare.

 

(edit)

Som en sidenotis er det ingen ting som tilsier at Nintendo ikke kommer til å slippe en ny, kraftigere konsoll om et par tre år når hardware har blitt billgere og HD materiale virkelig begynner å bli et krav, og på den måten ta igjen det grafiske forspranget til konkurentene.

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar

Kommentar til Jimmit uten å quote hele innlegget:

 

Utvikling er nødvendig for å tjene penger, men å hele tiden ha det "beste" kan fort bli dyrt. Selv tror jeg 360 og PS3 kommer til å være lenger i markedet enn Wii. Det er fordi både MS og Sony har milliarder av kroner som må tjenes på denne generasjonen, mens Nintendo allerede er på god vei til å tjene inn det Wii har kostet å utvikle. Mulig vi ser en ny konsoll fra Nintendo lenge før Ms og Sony kommer med sine...

Lenke til kommentar
Kontrollsystemet er jo unikt, men gjør det virkelig spillene noe bedre. Spill som Wii sports er jo artig, men det er et spill som er bygd med tanke på kontrolleren og ikke noe annet. For andre typer spill som platformspill, sportsspill, rpg og fps så føler jeg ikke at kontrollsystemet tilfører så mye spennende. Det er jo såklart en smaksak. Nå er jeg av den typen som har null sans for Sixaxis, Eyetoy, LiveVision og alt det der. Jeg sikkert gammeldags når jeg foretrekker en god gammel gamepad framfor bevegelsessensorer. Det er jo forbedringene i det audiovisuelle og fysikk/ai, og de mulighetene det gir utviklerne, som har fått meg til å oppgradere maskinvare og kjøpe nyere konsoller. Hvorfor gikk folk fra NES/SMS til SNES/Genesis hvis det ikke var for slike forbedringer?

8507545[/snapback]

 

Gjør kontrollsystemet noe spesielt for spillene, for enkelte ja. Og det beste er jo og at kontrollen kan lett tilpasses andre sjangrer, noe man har sett med FPS. Den passer som hånd i hanske, problemet er bare at smaken av blod nærmest sitter i munnen etter at en haug med tyskere ligger død for dine føtter. Vent, det var vel jeg som beit meg i tungen av iver.

 

Det er viktig at vi er nå i andre tider og andre omstendigheter. Kanskje markedet er mettet av realistisk blod og gørr og heller vil ha litt god gammeldags morro, kanskje markedet er ute etter noe nyskapende, etter å ha vært i en "tørke" på kontrollfronten siden N64 kom på markedet. Kan bare spekuleres i det, men det er tydelig at markedet ser etter noe nytt og har sett noe nytt i Wiimoten, ettersom salgstallene til Wii fremdeles går fint, dette til tross for veldig få gode titler ute på konsollen. Kan bare spekuleres hva som skjer når de store titlene slippes på markedet.

 

Men det er vel ikke nok uansett hva Wii gjør, uansett hva den gjør, om det er grafikk eller gameplay, så er det likevell dårlig.

8507379[/snapback]

Spar deg Bear^. Er lei av de utsagnene dine. :no:

 

Det er snakk om at Wii ikke har like store muligheter når det gjelder grafikk og fysikk som en positiv innvirkning på et godt gameplay. Utrolig at jeg må si dette, men er visst sånn på dette forumet: Jeg sier ikke at det er umulig med fin grafikk på Wii! Sier bare at de andre konsollene har større potensiale.

8507905[/snapback]

 

Er veldig lei av manges holdninger her. Er det ikke grafikken på Wii som suger hesteballer er det kontrollen som bare er "last gen" og gimmick.

 

Wii har ikke like store muligheter på grafikken, men man kan og så at X360 og PS3 har ikke like store muligheter på kontrollfronten. Dette har og en positiv innvirkning på gameplayet. Wii har like store potensialer for sin styrke som PS3 og X360 har for sin styrke. Kanskje på tide at forumet ser potensialene i alle 3 fremfor å grid låse seg på 1 enhet.

Lenke til kommentar
Jeg håper MS aldri tar i bruk wiimote teknologien. Kunne aldri tenkt meg å spille Halo 3 f.eks med den type kontroll.

 

Du ville vel foretrukket gamepad over tastatur og mus også da kanskje? :dontgetit:

 

(...)at vi sitter her og sammenligner på denne måten tror jeg henger mye igjen fra hvilken konsoll(er) man selv velger, og litt fra forrige generasjon.

 

Helt enig. :thumbup:

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Blir litt komisk å høre argumentet:"Wii har også fin grafikk," gå igjen da faktum er at den er betydelig dårligere enn konkurentene og fin grafikk blir en definisjonssak. Da kan du like gjerne begynne å snakke om den fine grafikken i Packman. Mot argumentet om at dårlig grafikk, fysikk eller kunstig inteligens gir bedre gameplay kan man jo bare se på de eldre spillene som også var billigere å utvikle. Var ikke slik at man la i ekstra resurser for å bedre gameplayet men heller at man gav ut spillet slik at det ble som mange av de nyere, bare med dårligere grafikk

Lenke til kommentar

Er grafikken stygg/dårlig fordi den ikke holder samme antall "flippety flopps" og som konkurrentene?

 

Det jeg er mest spent på er spillene som ikke er produsert av Nintendo selv, for jeg lever i troen at Nintendo leverer varene sine som de alltid har gjort tidligere. Jeg er ikke så sikker på om alle de andre (3rd part) gjør det samme.

Lenke til kommentar
Er grafikken stygg/dårlig fordi den ikke holder samme antall "flippety flopps" og som konkurrentene?

 

Det jeg er mest spent på er spillene som ikke er produsert av Nintendo selv, for jeg lever i troen at Nintendo leverer varene sine som de alltid har gjort tidligere. Jeg er ikke så sikker på om alle de andre (3rd part) gjør det samme.

8509688[/snapback]

 

 

Ja tredjeparts spill har vært en trist afære for ninty de siste 10 årene. Med unntak av Capcom er det få utviklere som lager kvalitet til ninty sine konsoller. Capcom er super på alle platformer og er et eksempel til etterfølgelse. EA derimot :hrm:

 

Og til alle dere Wii eiere som hater fps så inderlig så håper jeg at dere klarer å spille litt metroid. Eller?

 

Det er ingen grunn til å bashe fps. Det er mange gode og svært ulike fps spill som er utgitt opp gjennom tidene. Er det lov til å si at jeg gleder meg til half-life orange box, eller er hl2 episode 2 bare fps 2501?

Lenke til kommentar
Blir litt komisk å høre argumentet:"Wii har også fin grafikk," gå igjen da faktum er at den er betydelig dårligere enn konkurentene og fin grafikk blir en definisjonssak. Da kan du like gjerne begynne å snakke om den fine grafikken i Packman. Mot argumentet om at dårlig grafikk, fysikk eller kunstig inteligens gir bedre gameplay kan man jo bare se på de eldre spillene som også var billigere å utvikle. Var ikke slik at man la i ekstra resurser for å bedre gameplayet men heller at man gav ut spillet slik at det ble som mange av de nyere, bare med dårligere grafikk

8509592[/snapback]

 

Det jeg sier er at forrige generasjons konsoller som xbox og gameube og ps2 fortsatt holder godt istand hvis du ikke spiller på en svær tv. Dere sier at Wii ikke har muligheten til å komme med bra spill. Kontrollen er en "gimmick", grafikken suger hesteballer (er hakket bedre enn den vanlige xbox) og det blir vanskelig å lage en god historie til et spill på denne konsollen her grunnet dårligere grafikk... :nei:

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Ja tredjeparts spill har vært en trist afære for ninty de siste 10 årene.  Med unntak av Capcom er det få utviklere som lager kvalitet til ninty sine konsoller.  Capcom er super på alle platformer og er et eksempel til etterfølgelse.  EA derimot  :hrm:

8509869[/snapback]

Langt i fra. For ti år siden hadde Nintendo N64, som gav opphav i de aller beste platformspillene i historien. Banjo, Mario 64 og Conker. Samtidig hadde Nintendo en utvikler som het Factor 5 som gav oss grafikk på Gamecube i 2001, som slår det vi har sett på Wii i dag.

 

edit: Og hvordan kan vi glemme FPS-ens far på konsoll, Goldeneye. Og evolusjonen Perfect Dark.

 

Og til alle dere Wii eiere som hater fps så inderlig så håper jeg at dere klarer å spille litt metroid.  Eller?

Metroid er ikke en FPS, det er en FPA (first person adventurer).

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...