Gå til innhold

pc-høyttaler vs. vanlige til 2k

Anbefalte innlegg

Hei.

Mine standhaftige Klipsch ProMedia 2.1-høyttalere takket for seg for en tid tilbake, og nå har jeg behov for å kjøpe nye. Problemet er at jeg kan være litt kresen. Jeg vil ha:

- God gjengivelse av hele toneregisteret, ingen hull mellom bass/mellomtone.

- Fyldig bass, uten at den skal dominere, buldre eller skille seg ut.

- Dyp bass som takler eksplosjoner etc på film.

- Mulighet til å spille høyt, men jeg skal være i samme rom, det trenger ikke være ekstremt høyt.

Budsjettet er dessverre kun 2000kr, jeg skulle gjerne hatt det dobbelte. Høyttalerne skal i hovedsak brukes til musikk - det er i hvert fall der det er viktigst at de høres bra ut. Sjangere varierer en del, så den må takle alt fra easy listening til hardrock og punkrock.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe pc-høttalere eller vanlige høyttalere. Foreløpig har jeg sett mest på pc-høyttalere, men det hadde ikke gjort noe om de var brukandes til noe annet, iom. at jeg har planer om litt mer multimedia i stua etterhvert.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har forsterker som kan brukes, dersom høyttalerne er relativt lettdrevne, jeg har en gammel tandberg og en gammel yamaha-forsterker stående.

Phillips Acoustic Fusion 3300 ser bra ut, men er kun testet det ene stedet, så vidt jeg kan se, og jeg finner ikke høyttalerne noen andre steder i det hele tatt.

Logitech Z-2300 har fått mye gode anmeldelser, men det er også mange som beskylder den for å mangle mellomtone totalt. Noen som har sett en test av disse hos et lydblad e.l.? En audiotest hos et pc-blad gjør meg ikke helt trygg når mange ikke er fornøyd med dem.

Klipsch ProMedia A-2.1 får bra testscore her og enda bedre kritikk her.

Så er spørsmålet: Burde jeg heller kjøpe noen "vanlige" høyttalere? Dynavoice F6 har jeg jo lest mye bra om her, og jeg tror jeg kan få plassert dem greit nok. Andre høyttalere har jeg ikke sett på.

Dette ble veeeeldig langt, men da mangler det i hvert fall ikke på informasjon i førsteposten håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at det endelig kommer noen her som vet hva de vil ha og gjør en god innsats for å få det frem!

PC-høyttalere er ikke min sterkeste side og hører vel egentlig til et annet forum,men jeg har da hørt en del av dem og fått min egen oppfatning om lyden.

PC-høyttalere har en tendens til å virke veldig skarpe, og mangle en del på tyngden. Så når du sier du ønsker god gjengivelse av hele toneregisteret så ville jeg sagt at du burde gå for "vanlige" høyttalere,eller Hi-fi høyttalere som man kaller det.

Du sier du vil ha relativt dype toner,så da kan vi vel utelukke stativhøyttalere så lenge du ikke er villig til å betale for en sub senere.

Med et budsjett på 2000 blir det vanskelig å ikke nevne F6,da den er en klar vinner i den prisklassen. Vil nesten si at man må opp mot 3000 for å finne potensielle utfordrere.

Om du syns F6 er for store så ville jeg enten tenkt på å kjøpe stativhøyttalere og ta til takke med litt mindre bass, eller vurdert et PC-anlegg som flest folk er fornøyd med(Søke litt rundt)

Vet du hvordan strømforsyningen er på din Tandberg eller Yamahaen? Dynavoice er ganske lettdreven,men har jo sine minstekrav som de fleste.

Så for å oppsummere litt, har du en forsterker som er god nok og et rom er stort nok så vil jeg si at F6 er den rette for deg.

PS: det settet du hadde før virket ganske lekkert, synd at det gikk dårlig med dem.

Lenke til kommentar

Var godt fornøyd med mine forrige ja, men en uforklarlig lydøkning på 500% gjorde at jeg skvatt nede på badet i etasjen under, og sendte de fleste elementene til helvete. Den ene tweeteren revnet hele veien rundt.

Ingen av forsterkerne står her på hybelen desverre, men jeg kan kanskje finne det ut med en telefon senere i dag. Hvor mye watt tror du jeg bør ha for å drive F6 bra? Rommet er ca 18m2, men plasseringen blir utfordringen. Gjør de sub overflødig? En anbefaling til stativhøyttalere hadde vært kjekt, siden jeg alltids kan skaffe en sub senere. I tillegg lever fortsatt suben fra forrige anlegg, selv om den nok blir kronglete å bruke.

Lenke til kommentar

Huff,hørtes ikke bra ut det der.

En strømforsyning på 3-400 watt skal være tilstrekkelig, men jo mer jo bedre så klart.

Tror 18 skal være helt passende for F6, så sub blir nok ikke nødvendig men det kan du jo høre etter selv og kjøpe om du ser et behov for det.

Tror det ville blitt mye rot med den suben om du skulle prøvd å koble den med resten,men kan komme med noen tips for stativhøyttalere uansett.

QLN Artech 5S

Yamaha NS-333

Tannoy Fusion 1

Alle disse spiller ganske dypt til å være stativhøyttalere,spiller godt og holder seg innenfor prisen du har satt.

Lenke til kommentar
Jeg ville sett på Dynavoice challenger 65M. Disse får du til 2000 på komplett, og det er vanvittig god lyd i disse! :thumbup:

8467924[/snapback]

Vil du si de er bedre en Dynavoice F6? De har jo fått utrolig mye skryt.
Lenke til kommentar

F6 har fått utrolig mye skryt, bl.a på AVforum og Lyd & Bilde.

Men med et budsjett på bare 2000,- ville jeg kanskje valgt PC-høyttalere, for om du bruker 800,- på F6 må du fortsatt betale rundt 1500,- for en skikkelig forsterker og da er det en stereo-forsterker. Vil du ha mulighet til å bygge ut til surround må du opp i 4000,- for en skikkelig surroundforsterker. I tillegg kommer utgifter for kabler oppå der igjen.

Men det er håp om du er villig til å kjøpe brukt forsterker, da sparer du kanskje såpass mye at du holder deg under 2000-budsjettet med nye F6-høyttalere :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg ville sett på Dynavoice challenger 65M. Disse får du til 2000 på komplett, og det er vanvittig god lyd i disse! :thumbup:

8467924[/snapback]

8467950[/snapback]

Jeg har ikke testet F6, noe jeg kansje burde gjort. Men merke er det samme, god byggekvalitet og gode elementer i begge høytalerene. Men det er nokk mer trøkk i challenger 65, jeg var faktisk overasket over hvor bra bass disse ga. Det er veldig jevn lyd nedover fra diskant til bass.

Begge høytalersettene har fått utrolig mye skryt, og jeg tipper lydkvaliteten er omtrent den samme, men Challenger 65 er grommere og større, men de koster på en annen side det dobbelte. Men uansett er det ikke dyre høytalere. I hvertfall ikke når du tenker på hvor mye god lyd du får igjen for pengene :thumbup:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Men det er håp om du er villig til å kjøpe brukt forsterker, da sparer du kanskje såpass mye at du holder deg under 2000-budsjettet med nye F6-høyttalere :)

8468685[/snapback]

Håper at en av de to som står og støver ned hjemme kan brukes.. Men det får jeg jo ikke vite før jeg overtaler noen til å sjekke. :S

Dersom en av dem er kraftig nok, er det mulig jeg vil se på 65M i stedet for F6. F6 har bedre totalkarakter, men 65M presterer jo en del jevnere. Men det blir en vanskelig avveiing tror jeg. Skjønt: Velge mellom to høyttalere som har henholdsvis 9 og 10 i score hos Lyd&Bilde og koster 1.000 og 2000kr er jo egentlig et luksusproblem. :)

Lenke til kommentar

8467950[/snapback]

Virker som de er litt mer vanskelige å drive og tar litt mer plass,men skal være et godt kjøp de to. Men jeg vil si F6 er et bedre kjøp.

F6 har fått utrolig mye skryt, bl.a på AVforum og Lyd & Bilde.

Men med et budsjett på bare 2000,- ville jeg kanskje valgt PC-høyttalere, for om du bruker 800,- på F6 må du fortsatt betale rundt 1500,- for en skikkelig forsterker og da er det en stereo-forsterker. Vil du ha mulighet til å bygge ut til surround må du opp i 4000,- for en skikkelig surroundforsterker. I tillegg kommer utgifter for kabler oppå der igjen.

8468685[/snapback]

Om en av de han har liggende holder mål så slipper han å tenke på det da ;)

Men om han skulle hatt en forsterker ved siden til samme prisen ville det så klart vært noe annet,da hadde det vært bedre å finne et nyttende pc-sett.

Lenke til kommentar

Har nå funnet noen specs på den ene forsterkeren jeg har stående, en JVC 4VR-5456X Faktaside finnes her. Så vidt jeg lan se står det ingenting om strømforsyningen på den, men så vidt jeg kan se har den 4x65W@4 Ohm. Den var visst også en flaggskipmodell i sin tid, så det er neppe noe billigskit. I følge en ebay-auksjon er det en 400watts forsterker. Den bør vel kunne drive F6 og 65M?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Så vidt jeg lan se står det ingenting om strømforsyningen på den, men så vidt jeg kan se har den 4x65W@4 Ohm. Den var visst også en flaggskipmodell i sin tid, så det er neppe noe billigskit. I følge en ebay-auksjon er det en 400watts forsterker.

8471136[/snapback]

Hvor stor effekt strømforsyninga trekker ut av kontakten i veggen er det eneste man kan stole på når man skal anslå hvor kraftig en forsterker er ut i fra min erfaring. Står det ikke noe bak på forsterkeren slik som 'max power consumption'?

Lenke til kommentar
Har nå funnet noen specs på den ene forsterkeren jeg har stående, en JVC 4VR-5456X Faktaside finnes her. Så vidt jeg lan se står det ingenting om strømforsyningen på den, men så vidt jeg kan se har den 4x65W@4 Ohm. Den var visst også en flaggskipmodell i sin tid, så det er neppe noe billigskit. I følge en ebay-auksjon er det en 400watts forsterker. Den bør vel kunne drive F6 og 65M?

8471136[/snapback]

Jeg hiver meg i det og sier at jeg er helt sikker på at den driver begge de høyttalerne helt fint:).. Egenvekta på en forsterker sier mye den også, og den forsterkeren veier hele 20kg, noe som vil antyde på solide komponenter og relativt stor strømforsyning.

Lenke til kommentar

Jeg får prøve å få noen til å sjekke igjen da. Men hvorfor må man vite det egentlig? Er ikke hva den leverer i watt per kanal det viktigste? Den omtales som nevnt som en 400watts forsterker hos en selger på ebay, men jeg greier ikke å grave opp noe mer informasjon om den på nettet. Sony har spesifikasjoner og brukermanual til eldgamle greier liggende på siden sin, men det har tydeligvis ikke JVC.

edit: aaglysta: Takker. Da gjenstår det bare å finne ut hilket av de to høytalerparene man skal velge. En jevn 9 av 10 eller en 10 av 10 som scorer kun 7 på bass og dyp bass. Er det noen som har hørt på dem og kan si noe om hvor mye dårligere bassen er på F6 kontra hvor mye bedre den er enn 65M på de andre områdene? Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg får prøve å få noen til å sjekke igjen da. Men hvorfor må man vite det egentlig? Er ikke hva den leverer i watt per kanal det viktigste? Den omtales som nevnt som en 400watts forsterker hos en selger på ebay, men jeg greier ikke å grave opp noe mer informasjon om den på nettet. Sony har spesifikasjoner og brukermanual til eldgamle greier liggende på siden sin, men det har tydeligvis ikke JVC.

8472147[/snapback]

Det kan være jallawatt. Ser du på komplett sine forsterkere står det ofte f.eks 5*100W

i realiteten er det gjerne 5*25W

Lenke til kommentar

8472147[/snapback]

Det kan være jallawatt. Ser du på komplett sine forsterkere står det ofte f.eks 5*100W

8472204[/snapback]

http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/219/649.html

Lenke til kommentar

8472204[/snapback]

Som det nå er sagt to ganger allerede, vekten tilsier at dette ikke er noe jallautstyr så det er ferdig fastslått.

Til NgZ: Det om F6 og bass var mer en diskusjon om at han som testet dem fikk behov for å plugge igjen bassporten, ikke at den var dårlig på dypbass. Så ville han nok også være litt forsiktig med hvor mye han skulle forgude en høyttaler til 1000 lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...