Gå til innhold

Trackingkode i JPG?

Eirik2

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert newbiespørsmål, men jeg finner ikke noe om det.

Jeg kjøpte for en tid tilbake studentversjonen av CS2, og har dermed endelig fått ren samvittighet. :)

Men så kommer en fyr jeg kjenner og slenger ut påstander som jeg strengt tatt tror er bullshit.

Han sier at alt jeg har laget med piratversjonen jeg tidligere hadde (ja, jeg vet. Fy) som har med JPG og liknende formater å gjøre inneholder en kode som kan føres tilbake til meg (og dermed trøbbel pga piratversjonen). Pga at jeg tenker på mulig salg av bilder i fremtiden, bekymrer dette meg litt.

Er dette bullshit, eller må jeg begynne på den laange oppgaven å åpne bilder i den nye lovlige CS-versjonen og lagre på ny? Vil å såfall koden fjernes?

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for det første ikke lov hverken i Norge eller USA, så det tror jeg ikke, dessuten:

- De har ikke tid til å gå etter enkeltpersoner

- Koden ville isåfall være bundet til personen som eide den opprinnelige versjonen.

- Jeg tror de gir blanke fanken i om folk bruker piratversjoner. Hvorfor? god, gratis reklame.

- Hvis du eier en lisens til Photoshop, så spiller det ingen trille om de fotoene er laget med en piratversjon, du har fortsatt rett til å bruke programmet.

Jeg oppmuntrer ikke til piratkopiering, så det er sagt.

Men det er mulig å lagre slik info i exif.

Lenke til kommentar

Han påstod at dette var noe annet enn EXIF, men jeg tror han misforstår.

Er klar over at jeg sannsynligvis klarer meg fint siden jeg nå beviselig er lovlydig, men kjipt om noen jeg selger bilder til kommer og klager.

Jeg synes også dette er for far fetched i forhold til personvern til at jeg tror på det, men ville bare sjekke for å unngå problemer.

Takk for svar!

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Det er gjerne ein restriksjon for studentversjonar at ein ikkje kan bruke dei til kommersielle oppdrag, so me andre ord kan ein – i følgje EULAen, eller kva det er – ikkje selje produkt laga med studentversjonar. Eg veit ikkje om dette gjeld Photoshop, eller Adobe-produkt generelt, men eg har iallfall lest om slikt i andre tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...