Gå til innhold

Windows Server 2003 - Problemer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg anser meg selv ikke for å være en "noob", men jeg er jo ikke en systemadministrator heller.

Her er dealen...

Jeg skal drive å programmere på en webserver, som i det siste har blitt ustabil.

Serveren har to harddisker og C partisjonen er på usle 15gb, som vi alle vet ikke er all verden. Plutselig en dag, "spiste" serveren vekk de 2+ ledige gb på C: og det var igjen 400mb.

Da begynte serveren å reboote og når den da prøvde å boote fra primærpartisjonen (raid), så hang den seg i boot.

Når vi da rebootet den remote via ILO og valgte secondary plex, så bootet den.

Etter vi bootet den i secondary plex, kunne vi somregel bote den i primary..

Min konklusjon hittil:

For lite harddiskplass, så den failer når den skal synkronisere i raid, pga. for lite harddiskplass til swap.

Jada, saken var jo grei.. Så skulle vi bytte ut harddiskene da, ved å clone med acronis. Det har jo alltid vært en enkel sak før, men ja..

Skrudde inn de to harddiskene istedenfor cd-rom'ene og de fungerte jo selvsagt fint i windows server 2003.. Startet acronis og valgte "clone", gikk gjennom diverse i wizarden (manual), den rebootet for å clone..

Men så sier den: Unable to find harddrive

Min konklusjon:

Jeg TROR det her er et problem med at de gamle harddiskene har "dynamic" (altså software raid) og at acronis da ikke klarer å finne de, pga. den prøver å clone før windows har bootet.

Men, ja.. Nytt problem etter et par dager:

Nå failer acronis og serveren slår seg av mens acronis prøver å analysere partisjonene :S

Noen med tips?

Vi har funnet ut vi skal "cleane" maskinen.. dvs. scanne den for virus, spyware, etc. fjerne temp filer, m.m. Det er ingen unødvendige programmer installert på den, virus scan fant ingenting, vi fant 3 spyware som ikke var farlig (tracking cookies).

Serveren brukes ikke til noe browsing elns.

So, my question er basically:

Hva er beste måten å bytte ut harddiskene på?

Min tanke er at det er Software-raid, da i raid bios står harddiskene til raid-0, men i Windows er samled kapasitet den av 1 disk sin kapasitet, samt jeg leste (takk google) at man bruker dynamisk disklayout om man skal bruke software-raid.

Jeg leste også at software-raid ikke vil fungere utenfor OS og at acronis ikke vil klare å lage en backup ut på en dynamisk disk.

Kan jeg feks. koble ut ene harddisken av raid array og koble inn en av de nye, tomme diskene i sporet den satt i og så boote opp fra den gamle hd, så syncer den over?

Om dette går, er det jo det enkleste, siden acronis ikke klarer å clone og nå ikke engang klarer å lage images uten å kræsje serveren under analyze :(

Fins det isåfall noen programmer jeg kan bruke til å utvide partisjoner med?

Hørte et rykte om at partition magic ikke fungerer på windows server 2003...

Er det enkleste kanskje å skru gammel og ny harddisk inn i IDE2 på en annen pc og clone de fra en "outsider" maskin?

Håper folk kan dele tips/erfaringer/synspunkt

ps. beklager om det er feilpost.. Jeg vet jo hva som er gale, men problemet mitt er ikke hva som er gale, men hvordan jeg skal klare å fikse det :p

EDIT:

Jeg glemte å nevne at nye harddiskene er MYE større enn de gamle, men det skal vel ikke ha noe å si for raid-1, man får vel bare en haug med utilgjengelig plass som resultet.

Tanken min er:

1) clone over på en fresh ny hd

2) montere enda en fresh ny hd

3) la de synces via raid

4) spise boller og drikke brus!

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...