Gå til innhold

Tilbakemelding på amatørbilder

Iris_L

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte mitt første speilrefleks (Canon EOS 400D) i vinterferien. I spania vel og merke så jeg har ikke fått lest manualen enda :roll: Jeg har heller ikke noe særlig peilig på dette med lukketid og blendere osv.. men jeg har prøvd meg litt frem. Skal laste ned den engelske manualen straks, så da får jeg jo lest litt i den :)

Jeg liker å fotografere, og jeg håper at jeg kan bli bedre med tiden og alderen :)

6.png

7.png

11.png

vaulen.png

bilde.png

hest.png

lana3.png

Jeg vet at bildene ikke er særlig gode, derfor setter jeg stor pris på tilbakemeldinger og tips til forbedring :) Jeg bruker foressten standard objektivet på 18-55 mm. Sparer til et bedre, men det får også bli med tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene var kjedelige, IMHO...

Likte undulatbildet, det eneste bildet med litt liv i for min del. Jeg sitter igjen med en følelse av at du har tatt et portrettfotografi av alt du har fotografert, inkludert flyet ;)

Kanskje litt større utsnitt på endel av bildene? Katten passer vel også bedre uten ramme og watermark. Hunden er alt for mørk.

Men dette er bare min mening! Øvelse gjør mester :D

Lenke til kommentar

Det herremannen har nevnt om bilder tatt med tilgjengelig lys kan være riktig, om det er den typen stil man er ute etter. Å fotografere uten ekstra lyskilder er virkelig et håndtverk, men det krever også to andre ting: Høy lysfølsomhet (i ditt tilfelle høy ISO- det er mulig på ditt kamera), og lyssterk optikk. Du skriver ingenting om objektivet ditt, men jeg antar det er et kit på 18-55. Dette er IKKE særlig lyssterkt. Lyssterk optikk er dyrt, så ditt beste kort er å bruke høyere ISO og skaffe deg en blits.

Blitsen vil også kunne hjelpe deg i din største utfordring så langt: Korrekt eksponering.

De fleste av bildene dine er ikke helt heldig fanget med tanke på lys. Dels grunnet komposisjon, dels grunnet mangel av erfaring og litt pga utstyret.

Når du fotograferer den mannen mot solen vil han opptre nesten som en siluett. Digitale kamera sliter med å fange det ekstreme spranget av sterk vårlys himmel og mannskropp skjult i sin egen skygge. Her vil blits kunne lyse ham delvis opp frontalt, dermed kan kamera enklere fange også en blå himmel i stedet for ditt kritthvite utbrente område.

Blits vil også lettere fange dyrenes bevegelse da f,eks et blitslys rettet mot taket vil kunne gi en myk men likevel sterk nok lyskilde til å fryse bevegelsene litt.

Det finnes så mye å lære om fotografering- Du kan velge å begrave deg i det tekniske, eller satse på å ta mye bilder, jeg vet nå hva jeg foretrekker.

Lenke til kommentar

Sitering fra første innlegg:

Jeg bruker foressten standard objektivet på 18-55 mm. Sparer til et bedre, men det får også bli med tiden.
;)

Tusen takk for svar alle sammen :) Setter utrolig stor pris på det.

Jeg får vel begynne å spare til ekstern blitz da, og litt annet utstyr, bla. Canon EF 90-300 mm objektiv, UV-filter, stativ og reflektor ++.. Er nok ikke alt dette jeg trenger riktignok, men det er heller ikke noe jeg skal kjøpe med en gang, er bare ting som jeg kunne tenke meg.

Skal gå medier og kommunikasjon på en av norges beste skoler til høsten (Akademiet) så jeg lærer forhåpentligvis noe om fotografering der og :)

Her er foressten noen flere bilder.. :)

stueee.png

himmel.png

svane.png

synnove.png

Jeg liker veldig godt å ta bilder av dyr :) Ikke bare er jeg en dyreelsker selv, men jeg liker det følelsesmessige man kan få frem ved å ta bilder av dyr. Spesielt om man fanger oppmerksomheten deres ved et spesielt humør (trist glad, etc..)

Endret av Iris_L
Lenke til kommentar
Det ville jeg ikke regnet med Iris_L.

Det er ikke så mye foto på media som folk skal ha det til :p

8462204[/snapback]

Da får jeg finne meg et fotokurs i Stavanger i nærmeste fremtid da :!: Noen her som går på Akademiet og har erfaring med læreplane?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...