Gå til innhold

Støv på Canon Eos 30d

Anbefalte innlegg

Kjøpte mitt Canon Eos 30d for 1 uke siden. Gjorde 2 tester i går. 2 skudd mot hvitt ark + blå himmel med blender 22.

Resultat: 5 mørke 'spots' rundt på bildet.

Er dette godtagbart, eller skal jeg klage? Har behandlet det veldig pent ved bytte av lise, bla holdt kamera ned.....

post-95357-1177395460_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte mitt Canon Eos 30d for 1 uke siden. Gjorde 2 tester i går. 2 skudd mot hvitt ark + blå himmel med blender 22.

Resultat: 5 mørke 'spots' rundt på bildet.

Er dette godtagbart, eller skal jeg klage? Har behandlet det veldig pent ved bytte av lise, bla holdt kamera ned.....

Hva skal du klage på? At verden ikke er støvfri?

Neida, du har vært uheldig, og oppdaget støv ganske tidlig, men jeg synes ikke du skal plage Canon med det. Lær deg heller å gjøre noe med det, du kan gjøre mye på egenhånd bare med en liten blåsebelg, og kjøper du et rensesett (og lærer deg å bruke det!) kommer ikke dette til å bli et problem. Det er mange tips å få her på forumet, søk og les. Støv er noe du må leve med, på samme måte som du må leve med hull i veien, selv om du har ny bil...

Lenke til kommentar

Du skal definitiv ikke klage i alle fall. Går du til forretningen får du nok gode råd om rens osv, og sannsynligvis tar de et par blås med trykkluft på sensoren også siden du likevel har tatt turen innom.

Støv blir en del av hverdagen din som dSLR eier, det er helt sikkert.

(sier ikke at det blir et problem i det daglige....kun når støvet er synlig på dine vanlige bilder bør du ta affære)

Her kan du lese alt du trenger å vite som sensorrens (artikkel med linker dit du trenger å linkes)

http://www.the-digital-picture.com/Photogr...r-Cleaning.aspx

Det koker ned til at du trenger en blåsebelg og at du også bør ha mulighet for våtrens når du får flekker som ikke lar seg fjerne med blåsa. Jeg anbefaler varmt Euro Kit fra Copper Hill. Les mer om det i artikkelen.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...