Gå til innhold

Ennå en med valgets kvaler...

Anbefalte innlegg

Hei!

Her kommer nok en av de som ikke klarer å bestemme seg, og som lurer på om det er noen som har tips eller formeninger. Lei av dette? Da er det bare å hoppe videre, eller kom med et tips til meg.

Jeg har tenkt til å kjøpe meg et nytt kamera, og har vel kommet fram til tre finalister: Canon powershot G3, Fuji finepix S602 og Olympus C-5050.

Klarer ikke å skjønne hvem av disse jeg skal velge. Det er moro med mye zoom, samtidig som stor bildebrikke også kan være litt kjekkt.

Noen som har noen av kameraene, og i så fall har noe å si om dette?

Heller stort mot Fuji S602, men kanskje ikke med så liten bildebrikke (3 Mp)

Uansett.... Kult om noen har noen tanker og formeninger som kan være til hjelp. Kanskje du mener jeg burde velge et helt annet kamera? prisen bør i så fall ligge rundt 7000 kr.

Jau jau... Dett var dett. God jul, og snart godt nytt år.

- SirPzaiko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nesten samme sted som deg, bortsett fra at jeg har dumpet Fujifilm S602.

Ser for meg at jeg kommer til å bruke RAW-formatet en del og da ryker både Sony F717, Fujifilm S602 og Nikon coolpix 4500 og 5000

Ellers heller jeg litt mot Olympus. Synes ikke billedkvaliteten er forskjellig på de to, så for meg var det avgjørende at 5050 har bedre makro-muligheter. Dessuten så synes jeg det ser bedre ut. (Ikke at det burde telle, men når man ikke klarer å bestemme seg så..)

Får se hva det blir til når studielånet kommer i Januar.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har veldig god erfaring med Canon kameraer, og har selv et Canon S45 som er en slags G3 i miniatyr. Bildene blir MEGET gode i nær sagt alle slags forhold. Hadde med kameraet til syden i høst, og framkalte bildene her om dagen. Strålende i forhold til det APS kameraet jeg hadde før. Bildene ligner mer de som kommer fra et speilreflekskamera enn et kompaktkamera.

I og med at G3 har enda bedre optikk og LCD skjerm, samt god batterilevetid, er G3 garantert et godt kamera. Jeg kjenner ikke til de andre kameraene.

Lykke til med valget.

mvh

Jonia

Lenke til kommentar

Hei,

Du har i det minste laget deg en fin shortlist....

Personlig ville jeg også vurdert Minolta DiMAGE 7i som et alternativ, men men...

s602 er et flott kamera, men det har kun 3MP, så det er etter min mening litt dyrt i forhold til hva du faktisk får. Fujifilm kan argumentere ad infinitum om deres super-ccd med bikube mønster som gjør at de kan interpolere opp til 6MP, men faktum forblir at det kun er et glorifisert 3MP kamera. Utover dette så er s602 et meget solid kamera. Jeg har hatt gleden av å bruke kameraet i en periode og ble imponert over det på en rekke områder. Bildekvaliteten er jevnt over bra og funksjonsrikheten gjør at det egner seg for både nybegynnere og viderekomne.

G3 er et fantastisk kamera som bygger på den anerkjente forgjengeren G2. G3 leverer på alle områder; meget bra bildekvalitet, alt av nødvendige funksjoner, fokuserer selv under vanskelige forhold, relativt raskt, solid bygd etc. G3 er riktignok kun et 4MP kamera, men bildekvaliteten hever det betraktelig over sine konkurrenter i segmentet. Skulle jeg velge mellom s602 og G3 ville jeg falt ned på G3.

Camedia 5050Z er også en sterk kandidat. C5050 er et 5MP kamera, det er solid bygd, har en fantastisk optikk, er overlegen (s602z) på fokusering under vanskelige forhold grunnet sin innebygde hjelpelampe, og lar deg bruke tre forskjellige typer minnekort (to om gangen, CF og XD eller CF og smartmedia). Valget mellom C5050 og s602 er enkelt, C5050 er en klar vinner. Valget mellom C5050 og G3 er vanskeligere.

Hvis man sammenlikner det jeg vurderer som viktig rent teknisk så forklarer det hvorfor valget er vanskelig:

- Optisk zoom: C5050 har 3x (35-105mm) , G3 har 4x (35-140mm)

- Blender: C5050 har F1.8-F10, G3 F2-F3/F8

- Bildesensor: C5050 har en 4.92MP 1/1,8" CCD, G3 har en 3.9MP 1/1,8" CCD

- Lukkertid: C5050 har 1/1000s - 16s, G3 har 1/1250s - 15s

- Serieopptak: C5050 har 4 bilder @ 3,3FPS, G3 har 14 bilder @ 2,5FPS

osv.

poenget er at de respektive modellene har sine svakheter og styrker om hverandre når sammenliknet, noe som gjør det vanskelig å velge. Det sjeg anbefaler deg er å sette opp en topp-10 liste over hva som er viktig for _deg_ og så sammenlikne...

Som sagt ville jeg uansett tatt med DiMAGE 7i i vurderingen og valget mitt ville nok falt på det, selv om det er litt dyrere.

-flff

Lenke til kommentar

Jeg prøvde nå på C-5050 og fikk 15 bilder ved 1.7 FPS og 4 bilder ved 3.3 FPS. På 1.7 FPS tror jeg hastigheta på minnekortet vil ha noe å si på hvor mange bilder man greier å ta før bufferen er full.

Jeg er veldig fornøyd med C-5050, men for andre så kan nok G3 være et bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...