Gå til innhold

Problemer med Ubuntu, pga min uvitenhet

Anbefalte innlegg

Jeg skulle idag innstallere Ubuntu. Jeg klarte det foerst, saa skulle jeg boote windows vistaen min. Mens jeg var inne i vista rota jeg litt med partisjonene mine, saa kan ha blitt noe kroell der.

Naar jeg da skulle boote Ubuntu igjen, fikk jeg "Error 17", noe jeg har google meg fram til er at jeg har fucka til bootloader saken.

Jeg er, som dere kanskje er fullstendig klar over, ny innen linux.

Jeg har 2 stk hardisker. En IDE og en SATA. IDE'en min har jeg partisjonert slik:

C:'shrinka' til 60GB ca.

Men har ogsaa en partisjon til som er 55GB.

Og en partisjon som heter H: som er paa ca 30GB. Det var her jeg foerst skulle legge ubuntu. Fikk ikke det til tydeligvis.

Dere kan se paa screenshoten min fra "Computer". Boota naa fra Ubuntu CD'en.

Det som jeg oensker er at VISTA skal vaere pa C: slik som den er. D: skal vaere uberoert, har ikke gjort noe med denne selv. Og resten av lagringsplassen, skal vaere ubuntu.

Kan noen guide meg hvordan jeg skal ro meg i land her...

Hilsen rotekoppen..

post-19689-1177373281_thumb.png

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dvs du vil bruke alle de tre partisjonene /dev/sda2, /dev/sda3 og /dev/sda4 som vises på bilde #2? (hvis det stemmer at "D:" som du ikke ville røre er på den andre (SATA)-disken?).

I så fall betyr det at du vil bruke ca 56+2+30 GiB = ca 88 GiB til Ubuntu-systemet. For å få lov til å endre på disse partisjonene med gParted så må de "avmonteres" slik at de ikke er i bruk før du får lov til å slette de, slå sammen diskplassen og formatere de til nytt filsystem. Dette kan du forsøke med å høyre-klikke på partisjonen og velge "unmount".

Nå skal det gå an å slette disse tre partisjonene (ikke rør C:, /dev/sda1), så du får et stort område med "unallocated" (ledig) diskplass. Dersom du synes partisjonering og slikt er litt vanskelig kan du stoppe her, og la installasjonsprogrammet lage de (to) partisjonene du minimum trenger til et Linux-system (de to partisjonene er den til hele linuxsystemet med rot-katalogen (rotkatalogen angis med / , dvs skråstrek) og swap-partisjonen) utav den ledige plassen du har på harddisken. For at endringene du har lagt opp til skal bli utført må du trykke på "Apply".

----

Alternativt kan du opprette disse selv på forhånd, dette er minimum av hva du trenger:

En partisjon til det som kalles swap-partisjon (fungerer som swap-fila/page-fila (pagefile.sys) i Windows, men med Linux brukes en helt egen partisjon). Denne trenger ikke være så stor, det er ofte passelig med ca like stor eller litt større enn mengden RAM du har på maskinen, f.eks. 1024 MB bør være nok. Denne partisjonen skal ha filsystemet "linux-swap".

Den andre partisjonen du må ha er en partisjon for selve rot-katalogen der du installerer operativsystemet (Ubuntu = GNU/Linux + masse ekstra programmer) og der du/brukerne har hjemmekatalogen (som heter /home) med dine dokumenter og filer. Den kan være så stor du vil, Ubuntu med en del programmer tar ca 10 GiB. Denne partisjonen bør formateres til ext3-filsystemet.

Jeg vil videre anbefale deg å lage en egen partisjon for dokumentene dine, dvs den katalogen som heter /home, slik at den ligger på en annen partisjon enn selve Ubuntu. Dermed er det lettere å formatere kun /-partisjonen (rot) som inneholder operativsystem med programmer uten at private filer og viktige dokumenter vil bli berørt. Denne kan også være i ext3-filsystemet.

F.eks. ville jeg laget:

swap-partisjon: filsystem=linux-swap, størrelse=ca 1024 MiB

/-partisjon: filsystem=ext3, størrelse=15-20 GiB

/home-partisjon: filsystem=ext3, størrelse=resten.

EDIT: Husk å ta backup dersom du fortsatt har noen filer på noen av disse tre partisjonene du ønsker å beholde. Forklaringen min antok at du ønsket å slette disse tre partisjonene. Husk å trykke "Apply" i gParted for at endringene på partisjonene skal utføres.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar! Har løst seg nå. Fikk det til!

Har også fått innstallert drivere, tror jeg! Fått bedre oppløsning iallfall. Brukte automatix, skjønner ikke hva den gjør.

Alt er nytt for meg på denne plattformen..

Har du tips til hvordan jeg gjør maskinen klar til å spille det meste av media (film og musikk) ?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke sikkert om det finnes frie drivere for det lydkortet der, men dersom det er sånn at det kun finnes ufrie drivere så kan du teste å se om du får installert disse for det ved å bruke System -> Administration -> Restricted Drivers Manager (evt. oversett til norsk) dersom det vises der... ?

Edit: Har du et onboard lydkort på hovedkortet ditt som du ikke har husket å disable i BIOS? Guugel finner rapporter om folk som melder at Audigy 2 ZS både virker helt av seg selv ut av boksen, og at det for noen ikke gjør det. Evt. kanskje jokke litt på lydmikser-innstillingene (dobbelklikk lydikonet i hjørnet) eller System->Preferences->Sound ?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...