Typhon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Svart er som regel jord (-) og hvis du skal ha den i pc'en og den skal gå på full effekt så er den gule ledningen på Molex'en (samme som er strøm til cd-rommen). Jord og minus er ikke det samme. hvis du kobler den på 12V+ og 12V- så får du 24V over vifta..... Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jord og minus er ikke det samme. hvis du kobler den på 12V+ og 12V- så får du 24V over vifta..... ØØØØØØØHHHH??? Hmm....... Trukke d???? Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jord og minus er ikke det samme. hvis du kobler den på 12V+ og 12V- så får du 24V over vifta..... ØØØØØØØHHHH??? Hmm....... Trukke d???? Øh? Jo? - Det er en gul ledning på molex'en som er +12V Og så er det (somregel) to svarte ledninger som er jord (0V) Begge to har samme funksjon. Og den røde ledningen er +5V Den svarte ledningen på viften skal til jord. Den Røde ledningen skal til +12V Den blå ledningen er en turtallsmåler, som evt, kan kobles til ene pinnen på FAN utgangen på hovedkortet ditt. Men om dette ikke fungerer, så kan du prøve å koble den blå ledningen fra viften på +12V, men jeg tviler på at det er problemet. Ang, temp, sensor, du kan prøve å lodde av temp.sensoren, men det KAN gjøre mer skade enn det er til nytte... (det er på eget ansvar, hehe) Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jord og minus er ikke det samme. hvis du kobler den på 12V+ og 12V- så får du 24V over vifta..... ØØØØØØØHHHH??? Hmm....... Trukke d???? Øh? Jo? - Det er en gul ledning på molex'en som er +12V Og så er det (somregel) to svarte ledninger som er jord (0V) Begge to har samme funksjon. Og den røde ledningen er +5V Den svarte ledningen på viften skal til jord. Den Røde ledningen skal til +12V Den blå ledningen er en turtallsmåler, som evt, kan kobles til ene pinnen på FAN utgangen på hovedkortet ditt. Men om dette ikke fungerer, så kan du prøve å koble den blå ledningen fra viften på +12V, men jeg tviler på at det er problemet. Ang, temp, sensor, du kan prøve å lodde av temp.sensoren, men det KAN gjøre mer skade enn det er til nytte... (det er på eget ansvar, hehe) Jeg meine det om 24V, Prøde! men fik ikke opp 24V på Multimeteret mitt jeg?! Ødelagt d da Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg meine det om 24V, Prøde! men fik ikke opp 24V på Multimeteret mitt jeg?! Ødelagt d da Da er det ikke -12 V, da, lynet. For å finne potensialet mellom 2 punkter i en krets, tar man den største minus den minste. Eksempler: - for å få 7 volt på vifte: + kobles til +12 V og - til +5 V: 12 - 5 = 7 - for å få 24 volt på noe: + kobles til +12 V og - til -12 V: 12 - (-12) = 24 - for å få 12 volt på noe: + kobles til +12 V og - til jord (= 0 V): 12 - 0 = 12 Skjønner? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jord og minus er ikke det samme. hvis du kobler den på 12V+ og 12V- så får du 24V over vifta..... ØØØØØØØHHHH??? Hmm....... Trukke d???? Faktisk så går jeg på elektro, så jeg vet nok dette ganske godt skal jeg si deg. Dessuten kan du slutte med sånne tåpelige fjortis svar.... Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 men hvis jeg kobler min papst 12x12 vifte på +12v og -5 volt vil jeg da få 17 volt på vifta mi??? (jeg går allmen ikke elektro) dvs 12-(-5)=17???? vil vifta mi gå fortere da?? og vil den gå fortere i stykker?? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 men hvis jeg kobler min papst 12x12 vifte på +12v og -5 volt vil jeg da få 17 volt på vifta mi??? (jeg går allmen ikke elektro) dvs 12-(-5)=17???? vil vifta mi gå fortere da?? og vil den gå fortere i stykker?? Hvis du har en strømforsyning som gir -5 volt, så vil den det. Men dersom viften din ikke tåler det, så blir den selvfølgelig ødelagt. Det står oftest hvor mange volt du kan sette på viften din på klistremerket på viften (f.eks. 6-13V). Sjekk dette først. Husk at alle drevkontakter fra strømforsyningen i en datamaskin har disse spenningene: 0V (sort) 5V (rød) 12V (gul) Så hvis du kobler pluss fra viften til 12V (gul) og minus fra viften til 5V (rød), vil du få 12-7=5Volt, ikke 12- (-5) = 17! Der du med? Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 jo jeg mener at det er en -5 på min PSU så derfor vil jeg få 17volt mener jeg Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 jo jeg mener at det er en -5 på min PSU så derfor vil jeg få 17volt mener jeg Hvis du tar spenning direkte fra den kontakten som går fra strømforsyningen til hovedkortet, skal det nok gå, men husk å tappe denne og ikke kobler den ut. Ellers vil hovedkortet ikke virke helt (tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå