Mammuten Manfred Skrevet 22. desember 2002 Del Skrevet 22. desember 2002 Jeg lurer på om noen har en 120mm vifte fra Nidec modell TA450DC den har 3 ledninger som stikker ut fra sida, en rød, en svart, og en blå. Jeg har kobla opp den svarte og den røde i der de skal, men vifta drar usedvanlig lite luft... Noen som har peiling? Er det mulig at jeg må koble til den blå ledningen også? Noen som itilfelle veit hvor den skal???? HELP ME!!! Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Hei Manfred! Jeg bruker en slik vifte på CPDen, og den flytter mye luft (85CFM) Har klippet av den blå ledningen og bruker den røde og den svarte. Har koblet vifta på en 13,4 Volts adapter. Egentlig er det en servervifte, så den bråker ganske bra. Ganske fin? :-? Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Virker ikke som bildet fungerer... Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Det funker helt fint her. Det er jo eventuelt bare å høyreklikke på bildet og gå ned på egenskaper da. Der finner du adressen. Lenke til kommentar
Mammuten Manfred Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 det funker hvertfall ikke hos meg... BU hu hu. hva var det adpteret du snakka om? Og åssen har du kobla den svarte og den røde ledningen? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Adapteret var bare noe jeg hadde liggende og slenge. Ellers så koblet jeg den rød ledningen på + og den svarte på -. http://www.nidec.com/fans.html# Der har du spesifikasjoner på vifta og andre vifter. Den jeg har er oppgitt til 85CFM, og dette er midt på skalaen. Det kan du se av modellnummeret. Uansett, så er det kraftig nok. Forresten så er det den på bildet. Lenke til kommentar
Mammuten Manfred Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Model nummeret på min er: C33211 (Det er en TA450DC vifte) jeg finner ikke den på sida. kanhende jeg bare er litt dårlig til å leite, hadde du giddi å kikka? hva er (+) og hva er (-) a? sånn farge lissom :-? Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Svart er som regel jord (-) og hvis du skal ha den i pc'en og den skal gå på full effekt så er den gule ledningen på Molex'en (samme som er strøm til cd-rommen). Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Svart er som regel jord (-) og hvis du skal ha den i pc'en og den skal gå på full effekt så er den gule ledningen på Molex'en (samme som er strøm til cd-rommen). jaa.. så koffer koble du ike bare vifta ril Chassis Fan utgangen på HK???? Men vist den er opptatt så koble slik: Rød på vifte ---> Gul på Molex Svart på Vifte ----> En av de svarte på Molex kontakten Da går vifta på 12V Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 http://members.cox.net/brutal/nidec.html - spesifakasjoner på alle modellene, men jeg fant ikke din vifte der... http://members.aon.at/grandadmiralthrawn/r...zeairflow_1.htm Test av dyret ditt. Veldig kjekt hvis du kan tysk. Hvis en annen vifte på 0.49A blåser 108CFM ved 12 Volt, blåser din vifte ved 0.41A 90,36CFM ved 12Volt. Da vet du hvor kraftig viften din er. Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 jaa.. så koffer koble du ike bare vifta ril Chassis Fan utgangen på HK???? Men vist den er opptatt så koble slik: Rød på vifte ---> Gul på Molex Svart på Vifte ----> En av de svarte på Molex kontakten Da går vifta på 12V Fordi etter det jeg har sett og veit selv så spurte han om hva de forskjellige fargene var, så det var egentlig ikke noe tvil om at det var fra molex'en han skulle ta strømmen fra. (Siden dette er mest vanlig når det gjelder eksterne strømkilder) Du har rett at det kan se finere ut med kobblet rett på Hovedkortet og han vil få full effekt som regel, hvis ikke han er et beist av en vifte da. (f.eks. DELTA) Lenke til kommentar
Mammuten Manfred Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Trur du det har noe å si på hvilken av de svarte ledningene jeg kobler den til? har kobla til den ene. kan kanskje prøve å bytte Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 To svarte ledninger. På min var det en svart en rød og en blå... Hvorfor ikke bare prøve på et 9V batteri eller lignende. Vifta går ikke i stykker... Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 den blåe ledninga er for å overvåke RPM mener jeg Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg hadde faktisk noen slike vifter liggende. De er merket med +RED og -BLK. Men den ene (Modell B33211-71A) er faktisk temperaturstyrt, og den drar ganske lite luft når den er kald ja. Se om det er en liten rødmalt 'klump' på siden av festet der klistremerket sitter. Lenke til kommentar
Mammuten Manfred Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 der har du det... det er akkurat mitt modellnummer og det er en sånn liten temp styrer. er det mulig å overstyre denna på noen måte? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Trenger du å koble til den røde ledningen da? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Den blåe er måling av RPM, trur i å jaa.. Lenke til kommentar
Mammuten Manfred Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 åssen kan jeg kødde med rpm'en a? hvis det er mulig da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå