Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krever 2,5 millioner etter bomstasjonkrasj

Janmayen

Anbefalte innlegg

De færreste har utstyr i millionklassen i backup om det ikke er liv som står på spill, men man har reservedeler av slitedeler har man. Så når en hel bomringstasjon forsvinner på en gang er det naturlig at det tar tid å få levert alle de nødvendige delene (til en pris av 1 million) og montert disse på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har hengt deg veldig opp i at delene koster en million, det er ikke mye når man tenker på hva de ville hatt av inntekter på en ukesperiode.

Bomselskapet burde ikke ha delene tilgjengelig fordi en fyllekjører kan kjøre inn i stasjonen, men for si egen del for å ikke tape inntekter, noe de fort kan gjøre hvis det viser seg seg at de ikke begrenset tapene innen rimlighetens grenser.

Her kan bomselskapet lene seg på forsikringsselskapet og i praksis ta seg god tid for å fikse det som er feil, fordi de får pengene tilbake.

Hvis ikke forsikringsselskapet får pengene av personen som kjørte bilen fører dette til høyere forsikringspremier for deg og meg.

Ser du det da som riktig at bomselskapet ikke skal ha reservedeler til rundt 2% av årsomsetningen på en bomstasjon tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Bompengeselskapets jobb er ikke å tjene så mye penger de kan ved å oppfordre folk til å ta bilen fatt og kjøre gjennom bomstasjonen. Bomstasjonen eksisterer til veiprosjektet den skal inntjene er inntjent. Det har derfor ikke så mye å si for tapte inntekter i bomstasjonen, men har noe å si for nedbetalingen av prosjektet.

Bompengeselskapet lener seg derfor tilbake, akkurat som du sier, nettopp fordi de uansett får inn pengene de skal ha.

De færreste bomstasjoner opplever noe slik som dette. Vil du betale 2% mer ved hver bompengering fordi folk fyllekjører?

Lenke til kommentar

Om det er fyllekjøring eller annen teknisk svikt er for meg lite relevant.

Bomselskapet har i teorien en periode som bomen skal stå der, og burde også gjøre det de kan for at den ikke blir stående en dag lenger.

Om jeg vil betale mer? Nei, det er hele poenget mitt, hverken i bomstasjoner eller til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Om det er fyllekjøring eller annen teknisk svikt er for meg lite relevant.

8479703[/snapback]

Nei, det er ikke lite relevant. Hvor ofte man må skifte utstyr i stor skala har noe å si på utgiftene og om det kan forsvares å kjøpe inn en mobil rigg.

Bompengeselskapene har ikke en slik rigg, og de har nok ikke den fordi det sansynligvis ikke er lønnsomt hverken for bompengeselskapet eller for kundene.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke lite relevant. Hvor ofte man må skifte utstyr i stor skala har noe å si på utgiftene og om det kan forsvares å kjøpe inn en mobil rigg.

Bompengeselskapene har ikke en slik rigg, og de har nok ikke den fordi det sansynligvis ikke er lønnsomt hverken for bompengeselskapet eller for kundene.

8479744[/snapback]

Jo, for meg er det lite relevant, all nedetid er tap, og om bomselskapene kan demme opp for disse tapene med en mobil rigg, eller reservedeler på lager så er det helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Forøvrig lurer jeg veldig på hvor mye det koster å kjøre i den aktuelle bomen? Hvis man sier at 1 million av de 2.5 millionene i tap var materielle skader, så tilsvarer det en pris pr. bompassering på nesten 58 kr. pr bil på de 26 000 bilene.

Her lukter jeg at det er enten bomselskapet eller avisen som ikke helt formidler sannheten, eller så har jeg regnet veldig feil

Lenke til kommentar
kjører du med to i promille så fortjener du ikke bedre, håper han sliter hardt og lenge med gjelda.

8480780[/snapback]

Kan si så mye som at jeg er helt enig med veggiss her, fyren fortjener faktisk ikke bedre.

8481187[/snapback]

Det må da være grenser for hvor stor erstatningsplikten skal være. At han kjørte inn i den bommen gjorde at en haug med folk slapp å betale avgift til staten i 6 dager. Koster ikke mye å heller la bommen stå i 6 dager etter at den skulle stenge. Dog litt urettferdig for de som har årsabonnement men.

Jeg kan for øvrig garantere at hvis han hadde kræsja i et enda mer trafikkert annlegg, og skaden dermed hadde blitt mye høyere, så hadde det blitt avkortning eller liknende. Jeg har ikke sjekket noen grunnlag (sannsynligvis påregnelighet/eller §5-1 etc.). Hvorfor sier jeg det? Fordi juss oftest er rimelig og rettferdig.

Lenke til kommentar

Erhm. Trodde sedvanerett sa at det måtte være oppfylt 4 krav jeg....?

- Årsaksammenheng

- Påregnelighet

- Økonomisk tap

- Ansvarsgrunnlag (Skyld, Vilje/uaktsomhet.)

Det er jo årsaksammenheng. Helt klart et økonomisk tap. "Ulykken" er jo grov uaktsomhet, men det er jo ikke påregnelig at dette skal skape et tap på 2.5 mill.... Blir nok som nevnt mest sannsynlig firt på erstatningskravet i retten. Muligens at det faktisk forsvinner helt.

Lenke til kommentar
Den er oppgradert til en autopass stasjon, det vil si at de gamle bodene er vekke, det er kun en stang med et kamera og lys i. Også har du en brikke i vinduet som blir registrert av kamera hver gang du kjører gjennom.

Bilder%2006b.jpg

Det er en slik bomstasjon, denne er fra et annet sted men er samme konseptet. Som du ser så er bodene vekke.

8457196[/snapback]

Det bildet er vel fra Tønsberg? Ellers føler jeg meg dum siden jeg bor der.

Lenke til kommentar
Der har man ett ungt liv som er ødelagt i hvertfall....

8482034[/snapback]

Ja, akkurat. Det å få 2,5 mill i gjeld kan bety kroken på døra for absolutt alt som heter fremtidsutsikter for en ung mann med normal inntekt, og selv om det er superteit å knalle ned bomstasjoner i fylla, står ikke en slik straff i stil med forbrytelsen. Dette blir jo en slags livstidsdom, selv om jeg ikke skal påstå at han like gjerne kunne fått 21 år bak lås og slå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...