Snirfle Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Når det kommer til promillekjøring kuttes det ikke på kravene! Er det ikke snakk om denne bomstasjonen? http://www.sognafoto.no/jpg/386428/1791.jpg I såfall ser det ut til å være en smal sak å fått igangsatt noen vektere. Men om dette er noe selskapet var pålagt eller ikke er en annen ting. Vil tippe at promillekjøreren her sitter godt i det! 8457052[/snapback] I Bergen ble det innført helautomatisk bompengesystem 02.02.04 (det bilder er fra 02). Det foretas ikke manuelle registreringer etter det tidspunkt. Det hender at folk med promille braser inn i disse stasjonene, og det hender at folk uten promille gjør det samme. Uten unntak vil bompengeselskapet kreve de tapte inntektene fra forsikringsselskapet, for den tiden bompengestasjonen er ute av drift, i tillegg til kostnadene for reparasjon. Så er det forsikringsselskapet som går til regress, da eventuelt med avkortning. Men aldri dersom føreren har promille. Bottom line: Det er faktisk ikke mulig å ta inn bompenger i mellomtiden. Verken i Bergen eller i Tønsberg. Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150364 Burde ikke bompengeselskapet begrenset tapet ved å leie inn vektere til å ta imot penger? 6 døgn * 24 timer * 250 kr (timefakturering til vaktselskap, ca.) : 36 000 kroner. Nå husker jeg ikke erstatningsretten så godt, men sånn umiddelbart virker det ganske urimelig at tapet ble 2.5 mill når det kunne begrenses så lett. Vil tapet være upåregnelig kanskje!? Eller foreligger det andre grunnlag for at han ikke skal måtte betale 2.5 mill..? 8456722[/snapback] Først og fremst var det kostnadene med å bygge opp stasjonene igjen! Deretter er det ikke anledning for mennesker å stå ved stedet å notere ned, eller kreve inn bomavgiften, særlig på dette stedet. Det hadde betydd enorme køer, det er tross alt hovedinnfartsåren inn til Bergen sentrum, og bortimot den eneste veien også. Dessuten så for å komme igjennom byen må man forbi her! Og om man skulle satt opp vektere som hadde notert bilnummerene, så rent praktisk hvordan skulle man ha delt bilene mellom seg? På farge? Dessuten tar et vekterselskap betydelig mye mer pr time enn 250 kr, det beløpet dekker såvidt lønnen til den den stakkars karen som må stå der. I tillegg kommer diverse ubekvemme arbeidstids tillegg, feriepenger og andre sosiale kostnader, så skal firmaet ha noen kroner for å dekke sine kostnader, så skal også firmaet tjene litt på det, og så kommer 25 % mva. Det heller ikke synd på fyren overhode. Han er 25 år gammel, har rettighetene til både kjøre bil og kjøpe alkohol, og uten at jeg kjenner han så vet jeg at han har kjennskap til norsk alkohollovgivning og vegtrafikkloven. Likevel er han så imbesill at han tar bilen ut på en tur med 2 i promille.... sorry mac! 8457471[/snapback] Alle kan da gjøre feil. Jeg kjørte moped i fylla en gang når jeg var 16. Hadde jeg sitti med 2.5 mill i gjeld nå på grunn av det ville nok ikke jeg følt at det var helt rimelig.. Og nei, koster da ikke stort mer enn 250 i timen for å leie inn en vekter.. Maks 400 i timen tenker jeg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Bottom line: Det er faktisk ikke mulig å ta inn bompenger i mellomtiden. Verken i Bergen eller i Tønsberg. 8462637[/snapback] Skadeserstatningsloven inneholder diverse bestemmelser om skadelidtes plikt til å begrense skaden. Ville det vært veldig urimelig å forlange at bomveiselskapene hadde f.eks. en mobil kontrollmekanisme som kunne settes ut på noen få timers varsel, i tilfelle en kollisjon? Jeg synes ikke det. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Greit, fyren har drete seg ut, og jeg har null respekt for folk som kjører i fylla, men hva gjør politiet/myndigheter/hvadetnåennskalkalles? De ødelegger mannen økonomisk for livet, bidrar til at han mest sannsynlig må jobbe svart/bli kriminell for å få penger som ikke blir fratatt med en gang han får de for å ikke snakke om de mentale problemene han kan få... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Ville det vært veldig urimelig å forlange at bomveiselskapene hadde f.eks. en mobil kontrollmekanisme som kunne settes ut på noen få timers varsel, i tilfelle en kollisjon? 8466450[/snapback] Klokka 02:30 om natta? Jeg synes det. De ødelegger mannen økonomisk for livet, bidrar til at han mest sannsynlig må jobbe svart/bli kriminell for å få penger som ikke blir fratatt med en gang han får de for å ikke snakke om de mentale problemene han kan få... 8473113[/snapback] Man må dessverre lære av sine feil og stå ansvarlig for konsekvensene. Det triste med saker som denne her er at fyren mest sansynlig ville kommet billigere unna om han hadde meid ned og drept en person, og ikke en bomstasjon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ville det vært veldig urimelig å forlange at bomveiselskapene hadde f.eks. en mobil kontrollmekanisme som kunne settes ut på noen få timers varsel, i tilfelle en kollisjon? 8466450[/snapback] Klokka 02:30 om natta? Jeg synes det. Nå stod den jo i seks dager (?) ødelagt. Det er for drøyt (etter min mening). Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ville det vært veldig urimelig å forlange at bomveiselskapene hadde f.eks. en mobil kontrollmekanisme som kunne settes ut på noen få timers varsel, i tilfelle en kollisjon? 8466450[/snapback] Klokka 02:30 om natta? Jeg synes det. Nå stod den jo i seks dager (?) ødelagt. Det er for drøyt (etter min mening). 8474699[/snapback] Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? 8475266[/snapback] Ja, eller i det minste midlertidig utsettbar. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? 8475266[/snapback] Ja, eller i det minste midlertidig utsettbar. 8477515[/snapback] Og du forsvarer kostnaden av å investere i en slik en fordi det vil være lønnsom når det er vanlig at folk totalramponerer bomstasjoner? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? 8475266[/snapback] Ja, eller i det minste midlertidig utsettbar. 8477515[/snapback] Og du forsvarer kostnaden av å investere i en slik en fordi det vil være lønnsom når det er vanlig at folk totalramponerer bomstasjoner? 8477565[/snapback] Ja, med bomselskapenes enorme inntekter burde de klare å ha et slikt apparat på deling for å begrense eventuelle langvarige skadevirkninger av f.eks. en kollisjon. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så alle bomselskaper burde i dine øyne inngå i et materielt sammarbeid og kjøpe inn en mobil bomring som de kunne ha stående sånn rundt om kring i fylket. I tillegg måtte de da ansatt noen til å passe på herligheten og til å drive vedlikehold av den. Og alt dette bare i tilfelle noen drakk seg dritings og smadret enormt med utstyr. Så når bomringene har tjent til sitt formål eller skifter teknologi er det bare å pøse ut et par ekstra millioner på en ny mobil enhet? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så alle bomselskaper burde i dine øyne inngå i et materielt sammarbeid og kjøpe inn en mobil bomring som de kunne ha stående sånn rundt om kring i fylket. I tillegg måtte de da ansatt noen til å passe på herligheten og til å drive vedlikehold av den. Og alt dette bare i tilfelle noen drakk seg dritings og smadret enormt med utstyr. Så når bomringene har tjent til sitt formål eller skifter teknologi er det bare å pøse ut et par ekstra millioner på en ny mobil enhet? 8478609[/snapback] Jeg mener bomringselskapene må være forberedt på at slikt som dette av og til skjer, og at de har en plikt til å begrense skadevirkningene mest mulig. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Begrense skadevirkninger for hvem? Trafikkantene eller fyllekjørerene? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Min tanke er at jeg er glad han kjørte inn i bomstasjonen, og ikke i bilen jeg og familien min satt i - som kjørte gjennom stasjonen ti minutter før... Hvorvidt han er personlig konkurs og får livet ødelagt bryr jeg meg fint lite om... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Begrense skadevirkninger for hvem? Trafikkantene eller fyllekjørerene? 8478926[/snapback] Skadevirkningene for seg selv. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? 8475266[/snapback] Du tror at disse bomstasjonene har satelittoppkobling? Frem til du får fakta på bordet er det vanskelig å ta deg serriøst. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du ser for deg en mobil kontrollmekanisme som er 3 kjørebaner vid og har satelittoppkobling? 8475266[/snapback] Du tror at disse bomstasjonene har satelittoppkobling? Frem til du får fakta på bordet er det vanskelig å ta deg serriøst. 8479143[/snapback] Ser det ut som om jeg mente at de skulle ha det? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ser det ut som om jeg mente at de skulle ha det? 8479238[/snapback] Absolutt siden du nevnte dette. Vet at i alle fall her i Tønsberg så benytter Autopass bomen trådløs-link på en eller flere av stasjonene, andre har en kabel som kommer opp av bakken. Med andre ord burde det være unødvendig med satelittlink. Bomstatsjonene består i hovedsak av to hoveddeler, riggen med kamera og det bakenliggende som samler inn dataene. Riggen burde ikke være veldig hokus pokus å få satt opp på nytt, og delene til den burde bomselskapet absolutt ha på lager, for man vet aldri når noen tar kameraet eller gjør annet hærverk på det. Datasystemene som ligger bak, er kanskje noe vanskeligere å erstatte, bomselskapet har nok enkeltkomponenter liggende, men ikke nødvendigvis et helt oppsett. Heldigvis trenger de sjelden et helt oppsett da dette ofte står et lite stykke unna kjørebanen og er derfor mindre utsatt. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ser det ut som om jeg mente at de skulle ha det? 8479238[/snapback] Absolutt siden du nevnte dette. Vet at i alle fall her i Tønsberg så benytter Autopass bomen trådløs-link på en eller flere av stasjonene, andre har en kabel som kommer opp av bakken. Med andre ord burde det være unødvendig med satelittlink. Bomstatsjonene består i hovedsak av to hoveddeler, riggen med kamera og det bakenliggende som samler inn dataene. Riggen burde ikke være veldig hokus pokus å få satt opp på nytt, og delene til den burde bomselskapet absolutt ha på lager, for man vet aldri når noen tar kameraet eller gjør annet hærverk på det. Datasystemene som ligger bak, er kanskje noe vanskeligere å erstatte, bomselskapet har nok enkeltkomponenter liggende, men ikke nødvendigvis et helt oppsett. Heldigvis trenger de sjelden et helt oppsett da dette ofte står et lite stykke unna kjørebanen og er derfor mindre utsatt. 8479328[/snapback] Du fikk med deg at det var materielle skader for ca. 1 million og at det ikke bare var et kamera som var i ustand? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du fikk med deg at det var materielle skader for ca. 1 million og at det ikke bare var et kamera som var i ustand? 8479376[/snapback] Selvsagt, utstyr er dyrt, men det er ingen unnskyldning for at man ikke skal ha det i backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå