eUnaas Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har behov for å kunne lade ting som GPS og ipod når jeg er på lengre turer. Jeg har hørt om at man kan kjøpe/lage et slags USB batteri. Et batteri med USB inngang. Noen har har vært borti noe slik? Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg har behov for å kunne lade ting som GPS og ipod når jeg er på lengre turer. Jeg har hørt om at man kan kjøpe/lage et slags USB batteri. Et batteri med USB inngang. Noen har har vært borti noe slik? 8456183[/snapback] hw.no: USB-batteri Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Nei, ikke helt slik jeg tenker. Det der er jo bare ett vanlig tulle batteri. Og det er ca umulig å lade ipod via den. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du mener et batteri med USB-inngang? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du trenger en spenning på 5 volt. Hvis du bruker 4 1,2- volts- celler, havner du på 4,8, og jeg regner det det blir nære nok. For å få tak i kontakten, kan du jo kjøpe en USB "skjøtekabel" og klippe den i to. Så er det bare å lodde og kose seg. Vær forsiktig når du lodder batterier, det er ikke helt ufarlig.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 http://www.instructables.com/id/EGBQJPLCB2EP287KTZ/?ALLSTEPS Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hei. Tror nok det var mere en batteripakke med USB utgang trådstarter er på jakt etter. Så man kan plugge til USB enheter som lades gjennom USB kabelen, uten tilgang på strøm fra nett. Her finner du en avansert utgave av noe slikt, kan lade det meste.... Ellers er jo prinsippet f.eks. 4 penlightbatterier, en 5V spenningsregulator og en USB kontakt hvis man vil lage det selv.... Nettulf Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Ja, det var en slik som Dr_VingTor postet som jeg ser etter. Men er det noen som vet om det går å kjøpe slikt her i Norge? For meg blir det litt for gresk å sette seg ut på å lage noe slik. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hei. Om det ikke finnes ferdiglaget, kan du sikkert få noen til å lage dette for deg til en rimelig penge. Regner med delene totalt ikke kommer på mere enn 200.- Så er det jo litt arbeidspenger hvis du ikke har noen snille venner som kan litt om elektronikk og lodding.... Ellers så jeg de hadde brukt bare 2 batterier i det forslaget. Blir liten og lekker da, men holder selvfølgelig betydelig mindre enn med 4 batterier. Må øke spenningen fra 3 volt til 5 volt med 2 batt, minke fra 6volt til 5 volt med 4 batterier. Nettulf Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Har du noen forslag til hvordan jeg kan finne noen som vil gjøre slik for meg? For en som har noen år på elektro eller utsytret som trengs kan det ikke være store oppgaven. Ser at det går å kjøpe mange av disse byggesettene, men det hjelper ikke meg så mye da jeg ikke har utstyr eller kunnskap som skal til for å sette det sammen... Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg kan sikkert lage noe lignende MintyBoosten til deg, jeg trenger en selv uansett. Den blir ikke akkurat lik, og du må selv finne en Altoids tin for å ha den i. Men den vil kunne kjøres fra to AA batterier, være like liten, og ha samme funksjonalitet. Jeg tester den før jeg sender den til deg. Hvor mye har du tenkt å betale for den? Delene kommer på rundt 200 kroner som Nettulf sa, pluss frakt fra Elfa (jeg betaler halvparten, jeg skal ha noe derfra uansett), pluss litt fortjeneste og så frakt til deg. I aller verste fall blir det ~475 spenn. Fraktmetode og prisen på komponentene har jeg ikke regnet ut ennå, de kan kanskje halveres eller mer. Send meg en PM hvis du er interessert! Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hei. Fant en veldig billig sak som sikkert fungerer helt greit. Problemet er at det koster dobbelt så mye i frakt som selve varen koster.... Må se om jeg finner den et sted med lavere frakt! USB battery extender Og den som leter, den finner.... Skal godt gjøres å lage det billigere selv Så ut til å være bare 3 pund i forsendelse også, da kan man jo kjøpe 2 stk og komme under 200 kr. grensen for toll. Nettulf Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Den går på 4 AA batterier. En sånn hadde jeg klart å lage til under 50 kr. ( Den hadde ikke sett så fin ut da. ) Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Hvorfor kunne du laget den så billig, i forhold til den andre du snakket om? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Fordi det eneste han trenger er da en lineær Low Dropout regulator f.eks en LM2937 fra elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...0&dok=10113.htm Den koster bare 12,30 kr. space Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Exactly. Batteriholder og diverse koster mest, og drar fort prisen opp en del. Selv om du har ingen erfaring med elektronikk eunaas, hadde du klart å sette det sammen. Det kan gjøres så enkelt som Bat. -> regulator -> USB kontakt. http://www.instructables.com/id/EO7VZ73NWXEP286ZV3/?ALLSTEPS Kondensatorene kan droppes hvis den skal bare kjøres av batterier. Du finner mange andre slike guides på nettet. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Vet det er enklere å lage til 4 batteri enn 2, da du kan regulere spenningen ned i stedet for opp. Uansett er ofte boksen som koster mest hvis man skal lage noe som ikke ser alt for hobbyaktig ut. Kommer helt an på bruken, men man kan jo bare klippe en USB kabel, lodde på en regulator og isolere delene, samt koble til en batteriholder til slutt. Enkelt, billig, men ikke pent... Nettulf Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Jeg skal bruke den på sykkelen. Jeg har en sykke GPS som har 6-7 timer batteritid. I sommer skal jeg sykle den store strykeprøven. Trondheim-Oslo. Jeg regner med å bruke 16-19 timer. Derfor trenger jeg litt ekstra batteritid. For meg spiller ikke utsendet noe rolle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Da må du jo heller bruke en dynamo til å produsere strømmen Så kan du bruke så mye tid du vil. Endre Lenke til kommentar
space17 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Finnes det sykler med dynamo fremdeles? Høres ut som en veldig bra ting å ha en dynamo koblet inn når man bare skal sykle Trondheim-Oslo. Er jo ikke tungt nok fra før... space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå