Gå til innhold

4Gb minne på Windows XP 32bit, viser kun 3Gb.

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig satt inn ytterligere 2Gb minne i PC-en min, da skal jeg ha totalt 4Gb. Minnet er av typen Corsair PC5400 XMS2 - det er totalt 4 brikker i maskinen, alle på 1Gb.

Problemet er at Windows sier jeg kun har 3Gb i maskinen, men både POST og Cpu-Z sier jeg har 4Gb. Jeg er jo klar over den såkalte 4Gb grensen, men såvidt jeg, skal man kunne ha opptil 4Gb på et 32bit system.

Maskinvare/Programvare:

- Asus P5WDH Deluxe

- Corsair XMS2 PC5400 DDR2 1024Mb (x4)

- Intel Core 2 Duo E6600

- Windows XP SP2 32bit

Dette har jeg prøvd sålangt:

- Aktivere Memory Mapping i BIOS - Hjalp delvis, fikk 4Gb under POST.

- Manuelle og SPD innstillinger.

- Oppdatere Chipset driver.

- Oppdatere BIOS

Håper noen kan hjelpe, evt forklare hvorfor jeg ikke får brukt 4Gb RAM på dette kortet.

Mvh Stikk-kont@kten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra og med XP SP2, så vil windows 32 bit kun se ca 3gb, uansett hva du stiller på. Dette fordi OS reserverer 1 Gb av adressene til diverse hardware PCI, PCIe etc.

Dersom du vil se alle 4GB, må du ha 64 bits OS.

Min erfaring er at det var raskere med 2GB enn 4GB ram på 32bit OS.

EDIT: Selv om OSet så 3GB!

Men 4 GB på Vista 64bit går unna, selv om jeg hittil ikke brukt mer enn 50% av minnet!

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Hmm, det var det vel forsåvidt rett det jeg leste på Microsoft sider. Grunnen til at jeg stilte meg tvilsom var at det sto at man kunne oppleve å "mangle" 1Gb ram, det sto ikke konkret. For vel prøve meg fram litt og se om det er bedre/værre med mer minne, noen oppgradering til 64bit blir det vel ikke med det aller første.

Lenke til kommentar

I stedet for å lage ny tråd vil jeg heller vekke opp denne igjen jeg... Jeg har oppgradert til 64 bits Windows Vista Ultimate med 4 gb minne, men Windows insistererer på 'System' at jeg har 3007 MB RAM, mens på ytelsesrapporten påstår vista at jeg har 2,94 GB RAM. I CPU-Z står det 4 GB minne. Hvorfor vil ikke Windows finne resten av rammen min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...