Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tidlig tegn på alzeimer? (riktig stavet?)

treant

Anbefalte innlegg

Heisann ... ...

Jeg har drit dårlig korttids hukommelse, jeg har måttet låse døra - også klatre ut vinduet fordi jeg har glemt hvor jeg la hus nøkkelen. Samme gjelder tv kontrollen, og ting jeg pleier å ha i handen, jeg glemmer at den er der og legger dem et eller annet sted. Det ekstreme tilfellet var da jeg var på mix med ei venn, etter at jeg hadde betalt - la jeg bankkortet i kortholderen og lå den på kanten av disken ved utgangen.

Jeg husker ikke navn, og noen ganger så tenker jeg på f.eks huset er grønt - så husker jeg ikke hva jeg nettopp drev å tenkte på. Dette har ikke vært noe problem til jeg i det siste kom på at jeg ikke husker hva jeg drev med på dagen før, husker ikke at jeg var på grillfest, kino, klassetur osv. Men jeg husker ting som skjedde for 15 år siden - til nå har jeg ikke tenkt så mye på det, jeg har så klart blitt ekstrem irritert på meg selv, men jeg fikk vite av en kammerat av meg at dette er et tidlig tegn på alzeihmer.... Er det noen som kan bekrefte dette? Ble veldig redd, jeg er jo bare 17 år, og jeg vil gjerne huske ungdomstida mi....

Endret av vjhn90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en prat med en lege. De tingene du prater om der kan også minne om ustrukturert hverdag, vitaminmangel, mangel på måter å tolke ting på, mangel på verktøy til å prosessere informasjon... men det kan også bare til en mindre grad være en del av deg. Dessuten trenger det ikke å være alzeimer, men en eller annen form for demens(som er mer i den rettningen du beskriver). Andre sykdommer kan også gi tilsvarende symptomer..

Eg er personlig i faresonen når det gjelder alzeimer da min far har og farmor og farfar hadde dette. Og personlig kan eg se ting i hverdagen som kan minne om tidlig demens, men etter å ha aktivt gått inn og sett på meg selv har eg nå langt mindre tegn på demens en det eg "følte" at eg hadde for noen år siden. Noen tegn/løsninger har for meg vært:

- Mister ting rundt i huset: ha en fast plass for hver enkelt ting

- Glemmer avtaler og andre ting: skriv de ned(mobilen er nyttig)

- Faller ut av rutiner og dagligdagse ting: vær mer bestemt og lag en enda kraftigere rutine

- Enkelte ord, noen oftere en andre, blir glemt eller feilstavet totlalt(!): bit det i deg, øv deg dersom det er ett problem

- Faller ut midt i en settning: snakk senere og tenk i hele settninger

- Glemmer ofte navn og ansikt: finner på kallenavn

- + diverse ting

Det meste av dette, selv om det kan være tegn på tidlig demens, er ofte også bare slik personer er. Eg tar det ikke så tungt enda. Ene dagen kan eg være en notorisk ordensfreak mens neste dag er eg bygdas største vims. Mye at dette ble også hjulpet med å ta vitaminer og komme meg i form. Kroppen er aldri sunnere en det svakeste ledd...

Og for øvrig, det som faktisk fikk meg inn på tanken og sørget for at eg la tid og energi ned i dette var at personer rundt meg påsto det ene og det andre av ting eg ikke husket og var 100% sikker på at ikke stemte. Etterhvert har eg klart å bevise at det ikke er alle burde være så påståelige som de er ;)

en.liten.kilde.

Dessuten, min favoritt, alkohol minsker risikoen for alzeimer. Skål :)

[small]en del leif'ser sneik seg inn[/small]

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Hei!

At du kan forsatt huske at du rotet nøkkelen til døren, betyr at alzheimer syndrom er ikke tilstedet.

Alzheimer er et sykdom som ikke skjer hos yngre, fordi det er en degenerativt nervologisk tilstand som kun skjer med bestefar..

Derimot kan du ser om du har vitamin mangel: Vitamin A, B12 og folsyre mangel kan gi hukommelses tap.

kortids hukommelsenstap er spesielt for Vitamin A mangel!

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg håper ihvertfall at du ikke har glemt av denne tråden og i hvilket forum det lå i :!:

Ang. alzheimer. Spis mye blåbær, det forebygger alzheimer. Og så foreslår jeg at du prøver å sove normalt hvis du ikke gjør det. I tillegg anbefaler jeg ginseng eller rosenrot tilskudd.

Lenke til kommentar

jeg er også 17 og har noe av det samme som deg. Jeg har veldig dårlig korttids hukommelse men husker navn og slikt, med andre ord ikke så ekstremt som deg.

Det er akkurat som om underbevistheten min glemmer det den ikke anser som viktig for meg. Det er ikke nødvendigvis alzheimer.

Lenke til kommentar

¨

Jeg håper ihvertfall at du ikke har glemt av denne tråden og i hvilket forum det lå i      Ang. alzheimer. Spis mye blåbær, det forebygger alzheimer. Og så foreslår jeg at du prøver å sove normalt hvis du ikke gjør det. I tillegg anbefaler jeg ginseng eller rosenrot tilskudd.

Njaaa, jeg sover i 2 timer når jeg kommer hjem fra skolen, legger med rundt 1 og står vel opp rundt 7. 30 ... ... Har problemer med å sove :p Men blåbær er godt anyway, så skal prøve å få i meg en del av de: )

Lenke til kommentar
Det er akkurat som om underbevistheten min glemmer det den ikke anser som viktig for meg. Det er ikke nødvendigvis alzheimer.

8458896[/snapback]

12års skolegang er borte hos meg :lol: Jeg husker nada. Men det er nok desverre slik jeg er. Viktige ting forsvinner, uviktige ting er med meg for livet :p

¨
Jeg håper ihvertfall at du ikke har glemt av denne tråden og i hvilket forum det lå i      Ang. alzheimer. Spis mye blåbær, det forebygger alzheimer. Og så foreslår jeg at du prøver å sove normalt hvis du ikke gjør det. I tillegg anbefaler jeg ginseng eller rosenrot tilskudd.

Njaaa, jeg sover i 2 timer når jeg kommer hjem fra skolen, legger med rundt 1 og står vel opp rundt 7. 30 ... ... Har problemer med å sove :p Men blåbær er godt anyway, så skal prøve å få i meg en del av de: )

8475323[/snapback]

Der har du det. Legg deg tidligere og ikke sov etter skolen. Jeg har slitt med samme problem en stund nå. Har skjerpet meg og har merket en umiddelbar forandring. Bedre hukommelse og konsentrasjon. Har også begynt å trene, noe jeg ikke har gjort i mine 23år, og har aldri følt meg så bra :)

Anbefaler på det sterkeste at du prøver å gjøre noe med søvnmønsteret ditt. Jeg garanterer deg du vil føle deg mye bedre med mer søvn og en bedre døgnrytme :thumbup:

Lenke til kommentar
Anbefaler på det sterkeste at du prøver å gjøre noe med søvnmønsteret ditt. Jeg garanterer deg du vil føle deg mye bedre med mer søvn og en bedre døgnrytme  :thumbup:

8475718[/snapback]

Et "uryddig" søvnmønster kan også ha underliggende årsaker, så gjør som flere her har vært inne på, få gjennomført en legeundersøkelse. De fleste er innom tannlegen til kontroll en gang hvert år, men legen går man bare til dersom smertene bli intense eller blodet fosser ... Rart, det der.

Lenke til kommentar
Anbefaler på det sterkeste at du prøver å gjøre noe med søvnmønsteret ditt. Jeg garanterer deg du vil føle deg mye bedre med mer søvn og en bedre døgnrytme  :thumbup:

8475718[/snapback]

Et "uryddig" søvnmønster kan også ha underliggende årsaker, så gjør som flere her har vært inne på, få gjennomført en legeundersøkelse. De fleste er innom tannlegen til kontroll en gang hvert år, men legen går man bare til dersom smertene bli intense eller blodet fosser ... Rart, det der.

8475773[/snapback]

Slik han beskriver det, er det ikke noe grunn til å tro det er et medisinsk problem.

Lenke til kommentar

Glemsel er en symptom assosiert med mangen "ting."

For en ung person 0 - 40år:

De vanligste er pga. stress, lite søvn, medisinering og vit mangel.

De mest sjelden er infeksjoner f.eks (staphylococcus), Jackob Krutzfelt syndrom (en type ku galskap) eller arteritis (autoimmun sykdommer).

Vaio ;)

ps. Alt som forstyrre kroppen er et medisinsk problem. Det er inkludert psykotisk sykdommer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...