Gå til innhold

Kommer uBuntu til å finne Win-installen min?

Anbefalte innlegg

Sitter her nå og tester Live-CD'n av Ubuntu 7.04 og lurer på en ting før jeg roter til PC'n min fustendig :p:

Jeg har før hatt problemer med at linux-distroer(Ubuntu, Debian og SUSE) ikke legger merke til at jeg har Windows installert.

Dette lurer jeg på om kan ha noe med at Ubuntu under innstallasjon antar at Windows sin Bootloader må være på IDE-disken(IDE0) og siden den ikke finner den der så leter den ikke på S-ATA disken min(IDE1?)

Eller er det noe helt annet som er i veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan bare snakke utfra egen erfaring her... så ikke skyld på meg hvis hele maskina di blir et stort rot...

Jeg har installert ubuntu 6,10 x antall ganger, pga at jeg har rota til ubuntu etter mye fikkling... jeg har i de tilfellene hatt WinXP installert alle gangene, FØR jeg har installert Ubuntu... etter og ha boota har maskina automatisk starta i Ubuntu etter at boot skjermen har stått uberørt i ca 10sek. Altså må jeg ha manuelt valgt WinXP, hvis det har vært nødvendig...

Jeg har installert Ubuntu 7,04 Beta et par ganger, før den ble sluppet. Måtte installere 6,10 og oppgradere pga problemer med ISO som jeg lasta ned fra Ubuntu.com... Jeg har også hatt WinXP installert før Ubuntu har blitt plassert på maskina... Også i dette tilfellet har Bootmanager hatt Ubuntu som automatisk oppstart...

Jeg har selv hørt at man bør ha Win installert FØR man plasserer Linux på maskina. Grunnen til dette husker jeg ikke da...

Men jeg har aldri hatt problemer med og ha linux og WinXP installert...

Håper denne posten hjelper deg...

Lenke til kommentar

Så lenge du velger Manuell under partisjoneringen og du deretter unngår å velge Windows-partisjoenene som noe annet enn /media/sd## (monterinspunkt) så vil ikke WinXP installen bli rørt (etter mine erfaringer da)...;)

Om ikke Ubuntu installen ikke finner Win-partisjonene i det hele tatt er en annen sak...

Lenke til kommentar

Tordenflesk: Dersom det skulle skje, at GNU/Linux-distroen du installerer setter opp sin egen bootloader (vanligvis GRUB) uten å automatisk detektere at du har en Vista-installasjon på en annen disk slik at Vista ikke blir automatisk lagt til som et menyvalg på boot-menyen til GRUB, så kan man med ganske lite arbeid legge til Vista i boot-menyen manuelt i etterkant fra GNU/Linux-distroen. Med andre ord, det er et problem som er ganske lett å fikse bare man vet hvordan (det er bare å legge til 4-5 linjer i en tekstfil).

Om du havner i denne situasjonen kan du enten spørre oss her på forumet eller google etter "grub add vista" og du finner minst hundre som har spurt om det samme tidligere, med diverse forklaringer :-)

Årsaken til at dette kan skje (dersom du har opplevd dette) vet jeg ikke.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jada, det er null problem. Bare skrive:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Der legger du til disse linjene helt nederst:

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title  Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title  Microsoft Windows XP Professional
root  (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1

der det til meg står hd0,0 må du velge selv hvor XP partisjonen din ligger.

Lenke til kommentar

ok, nå er det eneste problemet jeg har igjen: Hvordan i all verde gjør jeg plass til Ubuntu?

Må jeg f.eks. krympe en eksisterende partisjon med Partition Manager i Windows først? Jeg prøvde å gå igjenom Ubuntu sin installer, men ble fort litt skremt når partisjonene kom opp. Jeg vil helst ta litt plass fra min største partisjon, men det ser det ut som om det er vanskelig for ubuntu og finne ut hvor mye ledig plass jeg har der. Er det derfor ubuntu ikke vil gjøre noe med den? Jeg prøvde også å velge en annen partisjon, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde valgt en partisjon i det hele tatt.

Hvis ønskelig kan jeg fyre opp live-CD'n og ta screenshots hvis dere ikke skjønner forklaringa mi :p

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Hvis du prøver å gjøre om størrelsen på (eller bruke) en disk med ødelagte sektorer så tror jeg det er rimelig fåfengt.

Start Windows og kjør chkdsk på den. Hvis chkdsk finner "bad sectors" i den fysiske sjekken kan du nok bare skru ut disken og kaste den i søppla.

Hvis du starter chkdsk fra GUI i windows må du sjekke av for "Scan for and attempt recovery of bad sectors"

Gjør du det fra windows kommandolinje:

chkdsk /r C:

(Der du bytter ut C: med riktig stasjon)

kanskje du må legge til /x for å låse disken:

chkdsk /r /x C:

Lenke til kommentar

Sorry for bump. Men hadde et liknende problem da jeg skulle installere kubuntu i dag.

Problemet kom av at windowspartisjonen jeg skulle krype hadde vært montert med ntfs-3g og hadde en logg som ikke var tom.

Alle partisjoneringsprogram jeg prøvde (inkludert partition magic) nektet først å la meg gjøre om størrelsen.

Etter at jeg hadde kjørt flere defrag og norton speed disk i windows nektet partisjoneringssprogrammene fortsatt.

Men en:

sudo ntfsfix /dev/sda2

slettet loggen og alt var plutselig bra. Da kunne jeg bare fyre opp gparted og gjøre om størrelsen med en gang. :)

Kanskje det hjelper deg også. (Husk at du må bytte ut /dev/sda2 i kommandoen med den partisjonen du vil fikse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...