Gå til innhold

XP og vista på samme marskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg tenkte kanskje å legge inn vista på min andre hdd for å teste det ut, men er ikke sikker på om det er lurt å ha 2 OS på samme pc..

Vil gjerne høre deres meninger/råd  :)

8454803[/snapback]

Jepp, bare opprett en partisjon å legg vistaen inn på den. ca 20-30 gig

Lenke til kommentar
Hei! Jeg tenkte kanskje å legge inn vista på min andre hdd for å teste det ut, men er ikke sikker på om det er lurt å ha 2 OS på samme pc..

Vil gjerne høre deres meninger/råd  :)

8454803[/snapback]

2 måter å gjøre dette på. Enten å kjøre Microsoft Virtual PC, der en kan legge inn flere operativsystem under Vista, eller bruke dual boot.

Dual Boot vil si at en ved oppstart velger hvilket operativsystem en ønsker å starte. Bakdelen ved den siste er at en må reboote for å bytte system, men ved den første ligger XP som fullverdig system i et vindu under Vista og en kan endog flytte filer mellom systemene.

Selv skal jeg bygge men en ny pc som er i bestilling. Kommer til å prøve Virtual PC først og håper det fungere så bra som Microsofts reklame tilsier. Programet er gratis og kan lastes ned fra Microsoft sin download server. Tror at en alikavel er avhengig av at driverne er for Vista, slik at hvis en har driver problemer, så vil ikke Virtual PC hjelpe. Men spill o.l skal kunne kjøres som før.

Lenke til kommentar
Okei, så det er ikke større sjans for feil osv?

8455485[/snapback]

Har som sagt ikke fått prøvd dette selv, men ettersom det er den enkleste løsningen kommer jeg til å prøve det først. Viser det seg å være ustabilt, får jeg heller vurdere Dual Boot som krever et større inngrep og er mere tungvint ved bytting av OS. Virtual PC kan en jo bare avinstalere hvis en vil.

Det koster jo ikke noe å prøve den.

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe problem. Hvis du vil fjerne Vista helt, er det litt mer styr enn bare å slette det, men det går greit.

8455708[/snapback]

Virker som du har litt erfaring med Virtual PC.

Det jeg håper på går er å legge Vista Ultimate inn som hovedsystem ettersom jeg har Vista drivere til alle komponentene(Ny maskin som kun venter på det nye P182 kabinettet fra Antec).

Deretter legge inn XP fra CD inn i Virtual PC. Også håper jeg det går å ta en restore fra min externe bacup disk slik at jeg på en enkel måte får inn alle innstillinger og programmer i XP. Unntaket er vel Norton som jeg antar må fjærnes for å ikke koliderer med Norton som jeg legger inn under Vista.

Kommer ikke til å aktivere Vista før jeg er 100% fornøyd, slik at jeg har muligheten til å gjøre helt om på alt. Gammel PC blir ikke faset ut før alt er oppe og går 100% på den nye.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...