kjaks Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Har tenkt på å ta jegerprøva og kjøpe hagle en stund og har allerede en kompis som har gjort det. Er det slik at en må ha et helt rent rulleblad for å kjøpe ei hagle? Har hørt at en må ha god eller plettfri vandel, men er det noe forskjell på de to? Endret 23. april 2007 av kjaks Lenke til kommentar
maedox Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Plettfri er vel ingenting på rullebladet, men jeg regner med du får kjøpt ei hagle selv om du har mista lappen eller kjørt litt for fort for eksempel. Er du derimot dømt for væpnet ran tror jeg du ligger tynt an. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Var ikke helt fornøyd med topic, men har forsøkt å forbedre den nå. Har ikke et væpnet ran på rullebladet, det jeg har er ganske mildt i forhold. Jeg skal ta meg en tur til politistasjonen og høre. En burde jo kunne få vite det før en tar jegerprøva. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg mener du må ha ett rulleblad uten vold eller rus(mis)bruk for å få kjøpetillatelse for våpen. Det heter at en må være skikket og edruelig for å inneha skytevåpen. Sjekk hos lovdata.no så finner du nok svaret. De fleste Politikammer som behandler våpensøknader gir deg ikke noen svar om du er skikket eller ikke før du har levert inn, og betalt, for søknaden. Det koster også å få ett avslag. Sykt men sant.. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Jeg mener du må ha ett rulleblad uten vold eller rus(mis)bruk for å få kjøpetillatelse for våpen. Det heter at en må være skikket og edruelig for å inneha skytevåpen. Sjekk hos lovdata.no så finner du nok svaret. De fleste Politikammer som behandler våpensøknader gir deg ikke noen svar om du er skikket eller ikke før du har levert inn, og betalt, for søknaden. Det koster også å få ett avslag. Sykt men sant.. 8457599[/snapback] Ok, har hverken vold eller noe i tilknytning rusmisbruk der. Kap. 2. Vilkår for å få tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler § 2-1. Tillatelse til fysisk person Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) når han fyller de krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha skytevåpen som er fastsatt i våpenloven av 9. juni 1961 nr. 1 (§ 7 tredje og fjerde ledd), kgl.res. av 25. januar 1963 nr. 2 (del II, punkt 1) og denne forskrift. Det er jo litt pes at en må ta prøva og nærmest kjøpe hagla før en i det hele tatt kan søke om å kunne ha den. Endret 24. april 2007 av kjaks Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg mener du må ha ett rulleblad uten vold eller rus(mis)bruk for å få kjøpetillatelse for våpen. Det heter at en må være skikket og edruelig for å inneha skytevåpen. Sjekk hos lovdata.no så finner du nok svaret. De fleste Politikammer som behandler våpensøknader gir deg ikke noen svar om du er skikket eller ikke før du har levert inn, og betalt, for søknaden. Det koster også å få ett avslag. Sykt men sant.. 8457599[/snapback] Stemmer ikke. Du skal ikke betale for avslag. Mange plasser bl.a. i Oslo betaler man heller ikke noe før man henter søknadene igjen. Det er nok enklere enn om Onkel skulle returnere pengene Men som du sier sy trenger m,an ikke plettfri vandel. Vold og narko er diskvalifiserende. har man blitt tatt for promillekjøring vil man vel normalt sett få en karantenetid hvor kjøp er umulig men hvis man ikke gjør noe nytt kan man søke på nytt senere. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg mener du må ha ett rulleblad uten vold eller rus(mis)bruk for å få kjøpetillatelse for våpen. Det heter at en må være skikket og edruelig for å inneha skytevåpen. Sjekk hos lovdata.no så finner du nok svaret. De fleste Politikammer som behandler våpensøknader gir deg ikke noen svar om du er skikket eller ikke før du har levert inn, og betalt, for søknaden. Det koster også å få ett avslag. Sykt men sant.. 8457599[/snapback] Stemmer ikke. Du skal ikke betale for avslag. Mange plasser bl.a. i Oslo betaler man heller ikke noe før man henter søknadene igjen. Det er nok enklere enn om Onkel skulle returnere pengene Men som du sier sy trenger m,an ikke plettfri vandel. Vold og narko er diskvalifiserende. har man blitt tatt for promillekjøring vil man vel normalt sett få en karantenetid hvor kjøp er umulig men hvis man ikke gjør noe nytt kan man søke på nytt senere. 8457962[/snapback] De forskjellige Politikammere har forskjellige rutiner rundt våpenkjøp. Ved Politikammeret i Halden måtte jeg betale gebyret før de tok i mot våpensøknad. Mens jeg vet at dette ikke er tilfelle ved Politikammeret i Øst-Finnmark, der betaler man gebyret først når man skal ha utskrevet våpenkortet. (om de da ikke har endret rutiner der da..) Noen steder vil de også ha gebyr for hvert eneste våpen dersom en samtidig søker om kjøpetillatelse for flere, mens andre kun tar ett gebyr da. Så det er nok ikke helt likt over hele landet dette. Lenke til kommentar
elgen89 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mener du må ha ett rulleblad uten vold eller rus(mis)bruk for å få kjøpetillatelse for våpen. Det heter at en må være skikket og edruelig for å inneha skytevåpen. Sjekk hos lovdata.no så finner du nok svaret. De fleste Politikammer som behandler våpensøknader gir deg ikke noen svar om du er skikket eller ikke før du har levert inn, og betalt, for søknaden. Det koster også å få ett avslag. Sykt men sant.. <{POST_SNAPBACK}> Stemmer ikke. Du skal ikke betale for avslag. Mange plasser bl.a. i Oslo betaler man heller ikke noe før man henter søknadene igjen. Det er nok enklere enn om Onkel skulle returnere pengene Men som du sier sy trenger m,an ikke plettfri vandel. Vold og narko er diskvalifiserende. har man blitt tatt for promillekjøring vil man vel normalt sett få en karantenetid hvor kjøp er umulig men hvis man ikke gjør noe nytt kan man søke på nytt senere. <{POST_SNAPBACK}> De forskjellige Politikammere har forskjellige rutiner rundt våpenkjøp. Ved Politikammeret i Halden måtte jeg betale gebyret før de tok i mot våpensøknad. Mens jeg vet at dette ikke er tilfelle ved Politikammeret i Øst-Finnmark, der betaler man gebyret først når man skal ha utskrevet våpenkortet. (om de da ikke har endret rutiner der da..) Noen steder vil de også ha gebyr for hvert eneste våpen dersom en samtidig søker om kjøpetillatelse for flere, mens andre kun tar ett gebyr da. Så det er nok ikke helt likt over hele landet dette. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- jeg har jegerlisens og aktiv medlem i pistolklubb. men jeg har vært uheldig med fyrværkeri og blitt straffet for uaktsomhet ved start av brann av låve. er det noe håp for meg? var et uhell og meste av hverdagen min går ut på friluft og jakt. spørsmålet er: kan jeg få lisens på pistol? håper på svar. Lenke til kommentar
vikingsindre Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 ulovlig bruk av fyrverkeri? kjenner meg igjen... Lykke til med den søknaden! jeg fikk avslag på min søknad. jeg måtte vente 3 år til prikken forsvant da var det greit, med så lenge du har en slik eksplosiv prikk på rullebladet har du ikke sjans. Dog jeg satte ikke fyr på et hus..... Lenke til kommentar
elgen89 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ulovlig bruk av fyrverkeri? kjenner meg igjen...Lykke til med den søknaden! jeg fikk avslag på min søknad. jeg måtte vente 3 år til prikken forsvant da var det greit, med så lenge du har en slik eksplosiv prikk på rullebladet har du ikke sjans. Dog jeg satte ikke fyr på et hus..... -------------------------------------------------------------------------- så det blir helt umulig? hadde jeg hvært klar over det hadde jeg holdt meg innendørs hver dag. håper ikke det blir en permanent prikk da. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 så det blir helt umulig? Det er det kun politiet som kan svare på. Du bør nok evt ta en tlf til våpenkonteret og høre dem. De kan sjekke saken og svare bedre. Du vil ikke få ett klart "ja, søknaden vil bli innvilget" men de burde kunne si om saken din er umiddelbart diskvalifiserende eller om det mulig den kan bli innvilget. Lenke til kommentar
elgen89 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 så det blir helt umulig? Det er det kun politiet som kan svare på. Du bør nok evt ta en tlf til våpenkonteret og høre dem. De kan sjekke saken og svare bedre. Du vil ikke få ett klart "ja, søknaden vil bli innvilget" men de burde kunne si om saken din er umiddelbart diskvalifiserende eller om det mulig den kan bli innvilget. ---------------------------------------------------------------------------- ringte våpenkontoret. var ikke noe som kunne svares på. Ikke før jeg sendte en søknad. (dæven døtte det har blitt strengt) men takker for svar får bare holde meg selv i skinnet heretter Lenke til kommentar
SuperSkunk Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg kjenner en som har mista lappen, og han har pistoler, tror jeg. Men det er vel kanksje ikke det samme.. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Har du søkt? Hva hadde su på rullebladet? Ved pistolkjøp tror jeg det må være plettfritt. Vet om en som fikk avslag grunnet fyllekjøring en enseste gang! Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg er litt i samme knipe for 7 år siden hadde jeg en uheldig sammenkomst med en gjeng som prøvde å jule meg opp. Endte med at jeg svarta ut i frykt å dro frem en leatherman, ingen skade skjedd, men trussel. Fikk 25 timer samfunnsstraff.Har ikke skjedd noe siden da. Min fetter er politioffiser, så spurte han hvordan ståa var for et år siden. Han sa at sånne "småsaker" ble "fjernet" fra rullebladet etter en viss tid, så hvis man holder seg utenfor trøbbel og klarer å drøye ut tiden mest mulig så får man større sannsynelighet for å få søknad innvilget.Tiden leger alle sår....Skal ta jegerprøve-eksamen i Juni, wish me luck! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå