Gå til innhold

vmware - alternativ til vmotion gjennom NAS\SAN

ezcey

Anbefalte innlegg

Har oppe til vurdering å legge alt på nettverket over til virtuelle servere, og kunne flytte de over til en ny maskin ved å bruke vmware's verktøy VMOTION.

Ser at det tilbys løsninger med to servere og en NAS\SAN løsning hvor dataene lagres, men jeg er ute etter en NAS-kabinettløsning med støtte for SCSI disker, så jeg kan ta i bruk det vi allerede har tilgjengelig.

Noen innspill?

Endret av ezcey
Videoannonse
Annonse
Har oppe til vurdering å legge alt på nettverket over til virtuelle servere, og kunne flytte de over til en ny maskin ved å bruke vmware's verktøy VMOTION.

Ser at det tilbys løsninger med to servere og en NAS\SAN løsning hvor dataene lagres, men jeg er ute etter en NAS-kabinettløsning med støtte for SCSI disker, så jeg kan ta i bruk det vi allerede har tilgjengelig.

Noen innspill?

8453870[/snapback]

har dere allerede en server med scsi harddisker (scsi harddisker som dere vil bruke opp igjen). Kan dere ikke bare installere CentOS eller lignende og bruke det som NFS server ?

Beklager om jeg missforstod. Jeg bruker forresten dette i dag. (dvs esx + vmotion)

Endret av lohelle

Har et par innspill, regner med du har gigabit ethernet på den NAS boksen du allerede har?

Når det gjelder NAS-løsninger så finnes det mye bra, f.eks OpenFiler, FreeNas, så har Nimbus noe som heter MySan, men denne støtter enda ikke vMotion, dette er pga den bruker iScsi og MySan støtter ikke reservations enda, de har lovet å komme med dette i løpet av April.

har dere allerede en server med scsi harddisker (scsi harddisker som dere vil bruke opp igjen). Kan dere ikke bare installere CentOS eller lignende og bruke det som NFS server ?

Beklager om jeg missforstod. Jeg bruker forresten dette i dag. (dvs  esx + vmotion)

kommer til å basere meg på windowsplatform..

trenger vel egentlig et nas kabinett med støtte for scsi disker..

Bremnes: har ikke noen slik løsning til dags dato.

Beklager om jeg missforstod. Jeg bruker forresten dette i dag. (dvs  esx + vmotion)

kommer til å basere meg på windowsplatform..

trenger vel egentlig et nas kabinett med støtte for scsi disker..

Bremnes: har ikke noen slik løsning til dags dato.

8457546[/snapback]

jaja, om det er slik du vil gjøre det så. Det finnes jo NFS servere for Windows (inkl MS sine egne unix file and print greier. Dessuten så er det jo fullt mulig å sette opp en iscsi target server (wintarget osv). Lykke til!

ps: du kan jo bruke et "vanlig" kabinett med god plass i front og bruke diskskuffer (5 x scsi i 3 x 5,25"

http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=11137

Hvis du vil bruke windows så finnes det gode kjøpbare produkter fra DataCore som har offisiell støtte for ESX.

Hvis du ikke har all verdens krav til ytelse og oppetid kan du ta en titt her:

Using Windows-based NFS in VI3

Using the iSCSI Software Initiator in VI3 og Software iSCSI in VI3 Cont...

Likevel, å gå over fra lokal lagring på hver server som har sin kontroller og egne disker, til sentral lagring over nettverk, har stor betydning for ytelsen på de virtuelle maskinene. Om man bruker NFS eller iSCSI betyr lite for ytelsen, men at man har skikkelige diskkontrollere på de sentrale lagringsenhetene med mye cache (+batteri) betyr mye. Type nettverkskort som brukes her har også betydning.

Se også her for ytelsestall på diverse lagringsløsninger.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Hei

Dersom du skal ha/bruke vmotion trenger du et SAN. Det bør være på hardvare godkjent av vmware. sjekk web.

Vmotion kommer med vmware esx enterprise edition, dette kommer til å koste noe penger dersom du skal får noe ut av det.

Tror du bør glemme gjenbruk av gamle disker. Du ønsker ikke å kjøre dine virituelle servere på gammel hardware når du allerede har brukt masse penger på ESX enterprise

NAS bruker jeg mot mine ESX for backup av vm'r , samt lagring av ISO filer osv.

Morten

Dersom du skal ha/bruke vmotion trenger du et SAN. Det bør være på hardvare godkjent av vmware. sjekk web.

SAN er best, men ikke et krav. Det er forøvrig et krav om man har shared storage, men det spiller ingen rolle for VMotion om dette er SAN, iSCSI eller NAS.

SAN er derimot et krav dersom du ønsker å bruke VMware Consolidated Backup.

VMotion krever også at cpu-arkitekturen på de ulike boksene er ganske lik. Denne oversikten fra Dell gir forøvrig et fint bilde av dette:

http://www.dell.com/downloads/global/solut...blity_matix.pdf

Vmotion kommer med vmware esx enterprise edition, dette kommer til å koste noe penger dersom du skal får noe ut av det.

Det er forøvrig mulig å kjøpe ESX Standard edition med VMotion-lisenser i tillegg også, selv om de fleste kjøper Enterprise for også å få med DRS & HA.

Tror du bør glemme gjenbruk av gamle disker. Du ønsker ikke å kjøre dine virituelle servere på gammel hardware når du allerede har brukt masse penger på ESX enterprise

Lagring er veldig viktig i et virtualisert miljø. Du møter "veggen" mye kjappere her enn i en verden med fysiske servere, siden fysiske servere har egne kontrollere+disker.

Endret av wsp
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...