Gå til innhold

"Rakett thrust måler", regne ut newton?

Anbefalte innlegg

Jeg har laget meg noen KNSU-motorer og kunne tenke meg å finne mer ut om hvor mye motorene "skyver".

Noen som har ideer om hvordan jeg kan lage meg et enkelt instrument som måler hvor hardt motorene presser?

Helst ganske enkelt, ikke noe elektroniske greier. Kan kansje bruke en fjær?

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statisk kraft oppgis i Newton. Om du hadde hatt eit newtonmeter, kunne du festa det til raketten på ein måte, og fått raketten til å dra fjøra på newtonmeteret. Så medan raketten "ytte" til det fulle måtte du ha lest av resultatet. Så måtte du ha gjentatt dette fleire gonger og så funne gjennomsnittet og eliminere eventuelle feilkjelder.

Men som du kanskje veit, den reelle skyvekraften i fart er mykje mindre enn den statiske skyvekrafta.

Eg fann ein liknande tråd med akkurat kva du leitar etter:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=313031

Bla ned til post tre, så har du ein fin metode :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Jess, inne på noe der.

Å gjøre om til skyvekraft i lufta burde vel la seg gjøre?

Klart, det er jo mulig å sette motoren oppned på en vekt for så å filme vekta, men når man belaster en slik vekt går den ganske mye frem og tilbake før den stanser på vektresultatet....

Og når de største motorene kommer opp i 200kg skyvkraft, kan det bli for mye for baderommsvekta og...

Finnes vel slike instrumenter man kan koble på jekker for å se hvor mye man presser? Kunne kansje bruke en slik.

Men det beste hadde kansje vert en planke med en fjær, og en vektskala ved siden av fjæra for så å se hvor mye fjæra blir presset inn?

Måtte jo måle til skalaen først, for så å sette en pinne/viser ut i fra fjæra mot skalaen.

Lenke til kommentar

Å gjøre om til skyvekraft i lufta burde vel la seg gjøre?

8454413[/snapback]

Det er uhyre vanskeleg om ikkje umogeleg å måle skyvekrafta i lufta. Som det biletet i den tråden eg linka til illustrerar, trur eg nok det beste hadde vore å hengt raketten opp i ei liknande disse. Der raketten skyver frå og inn i ei flate. Denne flata står fast og målar kor mykje kraft som pressar flata.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Her er nokon andre linkar for å rekne seg fram til skyvekrafta, men då må du vite ein del om raketten din.

Grei oversiktsteikning:

http://exploration.grc.nasa.gov/education/rocket/rktth1.html

General Thrust Equation:

http://exploration.grc.nasa.gov/education/...et/thrsteq.html

som fører til:

http://exploration.grc.nasa.gov/education/rocket/rockth.html

Om du har hatt nokon år med fysikk, bør dette egentlig gå greit..?

Bilete frå den siste linken:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
rockth.gif

(Copyrightet Nasa ;))

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Takker for linker, skal se hva jeg kan få til..

Har ikke hatt noe serlig med fysikk i og med at jeg går på ungdomsskolen, men jeg vet jo om Newtons lov og slik da :p

Vet du i tinfelle hvor jeg kunne kjøpt instrumenter(newtonmeter) for å koble til motoren?

Lenke til kommentar
Takker for linker, skal se hva jeg kan få til..

Har ikke hatt noe serlig med fysikk i og med at jeg går på ungdomsskolen, men jeg vet jo om Newtons lov og slik da :p

Vet du i tinfelle hvor jeg kunne kjøpt instrumenter(newtonmeter) for å koble til motoren?

8461191[/snapback]

Det var jeg som hadde den udelte gleden av å bruke skoletiden til å lage den riggen som var pekt til noen svar oppe, og jeg kan bare fortelle deg, å få tak i sånne målere er ikke så lett dessverre. Jeg kikket litt rundt etter å ha utvidet rakettprosjektet, noe du også kan se i den tråden, men sånne kraftmålere er svindyre. Problemet med de skolen hadde var at de taklet bare opp til fem newton eller noe slikt, og det er jo altfor lite. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...