Monkey Spr@yer Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Heisann Fortsetter diskusjonen her inne på GNU/Linux delen av forumet: Jeg hadde tenkt å kjøre dual-boot med WindowsXP installert. Jeg har en 80GB harddisk med en partisjon (NTFS) som har 5.45GB ledig. Denne må selvfølgelig krympes. Hverken automatisk eller manuelt endring/partisjonering virket (feilmelding). Felmeldingen ved automatisk partisjonering (øverste valget med glidebryter) er at den vil bruke 70GB til ny partisjon. thumbdown.gif Hvis jeg velger "Veiledet - bruk resterende plass på ekisternde partisjon" og "Manuel" får jeg beskjed om at det ikke er nok plass. (Det rareste er at jeg har klart å legge inn Xubuntu inn på en 1GB minnepenn uten problem) Noen som kan hjelpe? Endret 24. april 2007 av Monkey Spr@yer Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) 5.4GB er nok litt lite for å installere en fullverdig ubuntu-installasjon. Jeg vil anbefale minst 20GB til systemfilene. Det du må gjøre er å frigjøre nok plass på windowspartisjonen. Deretter kjører du defrag et par ganger (mens minst mulig antall programmer kjører). Så kan du starte maskinen på nytt med Ubuntu CD'n. Der starter du partisjonsprogrammet System->Administration->GNOME Partition Editor Og gjør om størrelsen på NTFS partisjonen slik at du har minst 20GB ledig upartisjonert plass før du starter Ubuntu installasjonen. Når du kommer til steg 4 i Ubuntu sin installasjon velger du Bruk største sammenhengende upartisjonerte område (eller noe slikt). Edit: Når du har kjørt defrag i windows tar det normalt veldig kort tid å gjøre om størrelsen på ntfs med gnome partition editor. Endret 23. april 2007 av HavarN Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 På generelt grunnlag så bør det kanskje også sies at man bør ha MINST 10-20% ledig plass på enhver system-disk om du ikke ønsker at systemet skal bli sirup. Ellers vil jeg bare si at jeg støtter svaret til HavarN 100%. Du har i utgangspunktet alt for lite plass, og før du kan kjøre en "re-sizer", så må du ha defragmentert partisjonen din. (Og har du under 50% ledig plass må du regne med å defragmentere i mange omganger, noe som kommer til å ta laaaaang tid!) (Defragmentering ++ er noe du må gjøre fra windows.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå