РЦП-88 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Så en blå Audi Q7 med "Audi quattro" vinyl på siden, den hadde regnr IN:Q712 eller noe (tysk) FET!! Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 En 3-liters formel-1 bilmotor på 1000hk\20.000rpm er jo uansett dobbelt så sterk, "seig", "trekkvillig" osv. som en slik Audi diesel med 1000nm og 500hk. Se på tallene. 1000 og 500. Det ene er dobbelt så stort som det andre. Logisk, ikkesant? 8512533[/snapback] feil. En formel-1 bil ville ikke hatt sjangs til å taue/ dra like mye som en bil med 500hk og 1000nm. En bil med motor som produserer 500hk og 500Nm går eksakt like fort som en bil med 500hk og 1000Nm. Den eneste forskjellen er at den med 1000Nm bruker mindre turtall og må ha et dobbelt så grovt drivverk for å tåle dobbelt så stort dreiemoment. De ville gått like fort ved gitt turtal og utveksling. Men den med dobbelt moment vil kunne kjøre i gang på f.eks 2. eller 3. gir og dermed oppnå en gitt fart fortere enn den svakere bilen. En gjenomsnitts traktor har ikke mange hk (100-150hk) men de har mye newton. Drar du kanskje en plog med bilen din selv om du har mer enn 150hk? -Ikke en sjangs. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) En F1 motor kunne ha trekt endel tonn hvis den hadde sitti i en lastebil med riktig giring, men holdbarheten på en 3l sugemotor med 1000hk er ganske dårlig iforhold til en 7-10l turbodiesel med 300-500hk. En motor som ligger konstant mellom 15000-20000rpm blir slitt endel iforhold til en som ligger på 1500-2500rpm. Litt kjip å måtte bytte motor hver dag i lastebilen Endret 7. mai 2007 av trra Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) En 3-liters formel-1 bilmotor på 1000hk\20.000rpm er jo uansett dobbelt så sterk, "seig", "trekkvillig" osv. som en slik Audi diesel med 1000nm og 500hk. Se på tallene. 1000 og 500. Det ene er dobbelt så stort som det andre. Logisk, ikkesant? 8512533[/snapback] feil. En formel-1 bil ville ikke hatt sjangs til å taue/ dra like mye som en bil med 500hk og 1000nm. Gitt riktig utveksling trekker den eksakt like mye eksakt like fort. For å skape så mye effekt trenger du så mye drivstoff og så mye luft. Hvor stor motoren er eller ved hvilket turtall drivstoffet brennes ved er bortimot uinteresant. En bil med motor som produserer 500hk og 500Nm går eksakt like fort som en bil med 500hk og 1000Nm. Den eneste forskjellen er at den med 1000Nm bruker mindre turtall og må ha et dobbelt så grovt drivverk for å tåle dobbelt så stort dreiemoment. De ville gått like fort ved gitt turtal og utveksling. Men den med dobbelt moment vil kunne kjøre i gang på f.eks 2. eller 3. gir og dermed oppnå en gitt fart fortere enn den svakere bilen. En gjenomsnitts traktor har ikke mange hk (100-150hk) men de har mye newton. Drar du kanskje en plog med bilen din selv om du har mer enn 150hk? -Ikke en sjangs. 8534656[/snapback] Uansett hvor mange newton din traktor har, så leverer den aldri mer enn 150hk. Om den leverer titusner av newton ved to omdreininger i minuttet så trekker den ikke plogen en centimeter i timen fortere enn en hysterisk totakter som leverer eksakt samme effekt ved 20.000 omdreininger - gitt riktig utveksling. Problemet er bare det at mens traktoren luffer avgårde med noen hundre omdreininger og en stempelhastighet målbar på solur, så kommer totakteren ikke til å overleve ut uken fordi du må urse den som en drill for at traktoren i det hele tatt skal røre på seg. Gi meg en Touareg med 150hk, lavserie som lar meg levere 150hk ved 10km/t og grove nok dekk, så skal jeg pløye jordet ditt. Ikke noe problem. Endret 13. mai 2007 av Espenevo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå