Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi Q7 med ca 1000Nm dreiemoment

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Erlend_G skrev:
Hva har det egentlig å si om motoren har 1000Nm moment, når den likevel bare er 500hk? Gi meg heller turtall enn moment ;)

8492304[/snapback]

Når bilen er tung kan ofte mangelen på moment være stor. Defor er det bra med 1000nm i moment, den drar bra ;)

Lenke til kommentar
  Erlend_G skrev:
Hva har det egentlig å si om motoren har 1000Nm moment, når den likevel bare er 500hk? Gi meg heller turtall enn moment ;)

8492304[/snapback]

Effekt og kraft er ikke to adskilte ting man kan si er bedre til det ene og det andre da effekt er et produkt av kraften motoren produserer.

For å gjøre det enkelte er en hk den kraften man bruker på å løfte ca. 75kg en meter opp på 1 sekund.

Lenke til kommentar

hvis du har 1000nm kan du dra TUNG last uten at merker noen ting. Du glemmer at du kjører med henger fordi bilen nesten går bedre. Dele levrandøren på auto E-18 leverte deler i sånn Q7 V12. Du er king of the road i den bilen der.

Lurer på hvor mange kilo du kan dra med Q7, noen som vet??

Lenke til kommentar
  Mekker`n skrev:
hvis du har 1000nm kan du dra TUNG last uten at merker noen ting. Du glemmer at du kjører med henger fordi bilen nesten går bedre. Dele levrandøren på auto E-18 leverte deler i sånn Q7 V12. Du er king of the road i den bilen der.

8498510[/snapback]

Vel.. Jeg syns å huske at VW har dratt et fly noen hundre meter i en Tuareg. Så har ingen grunn til å tro at Q7 skal være noe dårligere, hvis den får samme motor.

Lenke til kommentar
  SilentNET skrev:
Vel.. Jeg syns å huske at VW har dratt et fly noen hundre meter i en Tuareg. Så har ingen grunn til å tro at Q7 skal være noe dårligere, hvis den får samme motor.

8505253[/snapback]

Nå er det jo en kar som har dratt et identisk fly (bare litt tyngre) for egen maskin, så da synes jeg ikke denne bragden er like imponerende. ;)

Lenke til kommentar
  Mekker`n skrev:

8498510[/snapback]

nja, du vil nok merke at du drar eit eller anna, men du vil ikkje merke lite til det ved akselerasjon og slikt. ein liten motor på 1.8 liter og 136hk i ein galant drar ein henger med bil på dårligere enn ein vectra 2.0 med 115hk. begge er jo omtrent like men den dere riskokoren er rett og slett for pinglete utstyrt... er vel også NM som taler for amerikanere der få hester men gigantisk dreiemoment er stort pluss...

Lenke til kommentar
  SilentNET skrev:
  Mekker`n skrev:

8498510[/snapback]

8505253[/snapback]

Touaregen som tauet 747'en var faktisk "bare" en 5l V10 med 313hk og 750NM.

Det setter litt perspektiv på denne Audien, drar sikkert både flyet og fabrikken det ble bygget i! :D

Lenke til kommentar
  Mekker`n skrev:

Eh... feil. Hvor mye moment har ikke en gjennomsnittlig syklist i bena? Er vel rundt 1000nm der og. Men pga. manglende turtall får man ikke noe effekt, det er derfor man ikke kan taue en gigantisk tilhenger bak på DBS'en.

Lenke til kommentar
  Erlend_G skrev:
  Mekker`n skrev:

Eh... feil. Hvor mye moment har ikke en gjennomsnittlig syklist i bena? Er vel rundt 1000nm der og. Men pga. manglende turtall får man ikke noe effekt, det er derfor man ikke kan taue en gigantisk tilhenger bak på DBS'en.

8512545[/snapback]

du virker ikke helt som du forstår deg på fysikken som er bak newtonmeter eller sammenhengen mellom moment(newtonmeter) og hestekrefter. det er en grunn til at lastebiler er moment fiksert ikke hestekreft fiksert. det er for å få trekk-kraft og ejg tror ikke du kan i denne sammenheng si at dobbelt så mye hestekrefter er dobbelt så bra.

1000NM i beina til en sykklist tviler jeg på da man i det tilfellet må regne en sykklists energi i beine i joule og bruke lengden på pedalarmen som vektarm og regnet ut NM fra dette. newton meter er ikke et turtallsavhengig fenomen det er energi gange avstand

les disse linkene og tenkt litt over det med moment.

engelsk wiki om newtonmeter

engelsk wiki om moment

norsk wiki om moment

mulig jeg tar feil i noe av det jeg sier men jeg er ikke professor i fysik her så :p

Lenke til kommentar
  Erlend_G skrev:
En 3-liters formel-1 bilmotor på 1000hk\20.000rpm er jo uansett dobbelt så sterk, "seig", "trekkvillig" osv. som en slik Audi diesel med 1000nm og 500hk.

Se på tallene. 1000 og 500. Det ene er dobbelt så stort som det andre. Logisk, ikkesant?

8512533[/snapback]

Tror du har missforstått en ting eller to om hva som menes med trekkvillig og seig.

Når vi snakker om en trekkvillig og seig motor så er det momentet som er nøkkelen og ikke hk.

En gjennomsnittlig syklist har 1000Nm i beina? hvor mange pedaler, dekk, kjeder og akslinger sliter du ut i året? :whistle:

Lenke til kommentar

Effekt er jo bare dreiemoment * turtall. "Mye dreiemoment" betyr bare flere hester på lave turtall. Det eneste du kan bruke driemoment til er å knekke girkasser og drivaksler - uten effekt (arbeid) skjer det rett og slett ingen ting uansett hvor stort dreiemomentet er.

En bil med motor som produserer 500hk og 500Nm går eksakt like fort som en bil med 500hk og 1000Nm. Den eneste forskjellen er at den med 1000Nm bruker mindre turtall og må ha et dobbelt så grovt drivverk for å tåle dobbelt så stort dreiemoment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...