Gå til innhold

Den evigvarende konsollkrigen, hva er nytten?

Bear^

Anbefalte innlegg

Jeg ble sittende i et filosofisk øyeblikk og se utover mine konsoller, når jeg satte meg ned og skulle spille litt Wii. I min hylle står Sega, Sony og Nintendo side om side, vær sporter sine gode titler og sin del av elendige titler (se Angry Videogame nerd for eksempler).

Og det slo meg, et spørsmål jeg egentlig ikke helt klarte å svare på, ble bare kvasisvar fra mitt indre. Hva er nytten med konsollkriging? Blir vi ikke på en måte "tapere" vis vi knuger til 1 enhet, ruger på den som det kjæreste man har? Hvis man har en Wii, og ingen ting annet, hvor mange gode spill til X360 og PS3 går man glipp av?

Kanskje i denne generasjonen har det blitt for mye fokus på hva som er best, men man glemmer å lete etter kvaliteter i alle 3, for er ikke alle på en måte med på å bidra med sitt til markedet, er ikke konkuransen egentlig sunn?

Hvor hadde vi vært uten den ene, eller den andre, er det mange som spør, men få som svarer på, og de som svarer, svarer i favør for en annen. Hvordan hadde konsollmarkedet vært med bare Nintendo, eller bare Sony? Hadde vi had det vi nå sitter på vis ikke alle aktørene hadde bidratt med sitt?

Man hører mediaer skryte den ene opp i skyene og rakker ned på den andre, fans av 1 konsoll krangler med fans av den andre konsollen så bustene fyker. Men hva vinner man på det, er det en "krig" å vinne egentlig? Eller kanskje dette ender opp med en krig hvor ingen kan vinne, det er ingen vinnere, bare tapere. For hva vinner man, som sagt, på å knuge til 1 konsoll?

Selvfølgelig, man har sine foretrekninger, og det man liker, men blir det ikke feil å forsvare 1 konsoll uten å vite kvaliteten til den andre egentlig er? Da mener jeg selvlært og ikke Wikipedia lært.

Det er blitt meget stor fokus på spillmarkedet i dag, det er mye penger å hente i det, og det er virkelig en storhetstid vi er inne i nå, om mange tenker tilbake til 70/80 tallet, og hva vi sitter med nå. Men ved å evig krangle over hva som er best, går man glipp av det som egentlig betyr noe, spillene. Selv om konsollene i dag kan gjøre så mye annet, fra bidra til forskning til mediacenter løsninger, så er det for oss gamere en interesse i hva den kan gjøre for spill verden. Og still deg da spørsmålet, hva slags nytte er det i konsollkrigen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som ikke vurderer mer enn en konsoll er trangsynte. Foreløpig har jeg X360 og PS3. Jeg ville ikke vært foruten noen av de ettersom begge har mange uunværlige topptitler i sekken sin, enten allerede ute eller på vei innen 1-2år. Wii vil jeg nok heller ikke klare å unngå når Mario Galaxy og Metroid Prime er ute i tillegg til Zelda: TP.

En konkurranse mellom 3 sterke produsenter er bra, til tross for at mange ikke klarer å se forbi sin egen konsoll.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hva slags nytte er det i konsollkrigen. Det er det som er spørsmålet.

To be or not to be - Å være og ikke være.

Ok, jeg går å legger meg nå.

Lenke til kommentar

Folk liker å ha det som er best, når de har bestemmt seg hvilken de skal ha, ergo, den som er best, ja så er den kongen over alle konsoller.

Folk er trangsynte og lett påvirkelige, media, og spesiellt forum har nok en stor innvirkning. Jeg tror også at vi som sitter her på forumet kan vær liiiitt vel ekstreme i forhold til den vanlige ola-nordmann.

PS: Dette kommer til å ende opp som en flame-tråd.....

edit: omformulerte meg litt....

Endret av AcIdica
Lenke til kommentar

Først, er ikke dette en av x antall tråder om akkurat dette? Er det så gøy å diskutere?

Om noen synes det er gøy skal hvertfall jeg bidra med min mening. Det er da helt dønn naturlig å beskytte det man liker best eller det man selv har? Se å fotballsupportere, de elsker laget sitt og er for så vidt mye verre enn oss konsollfanatikere. Nytten? Vi håper vel å beskytte vår egen konsoll og derfor sier vi at den er mye bedre i håp om at flere skal kjøpe den eller i det minste få et bedre inntrykk av den. Det er vel det som er motivasjonen. Vi vil rekruttere flere fans.

Jeg synes grunnen er åpenbar, men er åpen for at jeg kan ta feil. Så jeg mener at det psykologisk sett finnes et fasitsvar på hvorfor og hva som er nytten. Det er jo selvfølgelig nyttig med konkurranse, men ikke når noen blir overlegne.

Lenke til kommentar
Hva slags nytte er det i konsollkrigen. Det er det som er spørsmålet.

To be or not to be - Å være og ikke være.

Ok, jeg går å legger meg nå.

8453628[/snapback]

Muligens jeg ikke helt skjønner problemstillingen, men en konsollkrig er til fordel for oss brukere.

Om MS ikke hadde kommet med XBOX og XBOX360, så tror jeg at Sony gjerne ville ha ventet lengre med PS3 siden markedet er så stort og levende.

Dersom Sony ikke hadde hatt noen konkuranse og det fortsatte å komme nye gode spill til PS2, så hadde det ikke vært noe poeng i å lansere PS3.

Altså konsollkrigen er til det beste for oss forbrukere, men den er ingen grunn til å oppføre seg som en fotballsupporter.

Lenke til kommentar

Den evigvarende konsollkrigen, hva er nytten? nei si det :hmm: .

det er vel det at de fleste mennesker står for sine meninger og vil ikke bøye seg i støvet før ting er bekreftet eller avkreftet

men litt kriging skader ikke. synes det er både gøy og være med og stå på sidelinjen. og når produsendene får konkuranse skjer det utvikling

og bare for og kødde litt(folks don't be offended)

HeHe

Endret av fanboy
Lenke til kommentar

Enig i det som sies over, når man har flere aktører på markedet som kriger om kundene ender vi opp med bedre produkter. Konsollkrig er absolutt å foretrekke over ett firmas monopol.

Forøvrig syns jeg det er rasende festelig å følge med på diverse fanboys som slåss så fjæra flyr om hvilken konsoll som er best :) Konsollkrig har vi alltid hatt, men det har skjeldent vært så underholdende som denne generasjonen.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar

Trådstarter!

Bra innlegg. Som jeg har sagt så mange ganger før. Det er SPILL som selger konsoller og ikke specs på hardwaren som folk på forumet her er mest opptatt av.

Som trådstarter nevner så blir MANGE av trådene her ødelagt av folk som disser den ene og hauser den andre opp i skyene. Hadde folk konsentrert seg om hva som var BRA og ikke hva som var dårlig så hadde også nivået på diskusjonene her vært en smule bedre. Synes det blir fler og fler gode tråder med skikkelig iinnhold og ikke bare skitkasting og chatte-tråd-tendenser framfor seriøs diskusjon

Lenke til kommentar

Men nå har jeg og besvart det med konkuranse, hva er nytten da med konsollkrigen for oss forbrukere? Hva godt kommer det av at man river hodet av hverandre til en moderator sprenger et blodkar i panna og låser hele sulamitten?

Lenke til kommentar
Men nå har jeg og besvart det med konkuranse, hva er nytten da med konsollkrigen for oss forbrukere? Hva godt kommer det av at man river hodet av hverandre til en moderator sprenger et blodkar i panna og låser hele sulamitten?

8454040[/snapback]

Nei, akkurat det punktet kommer det nødvendigvis ikke noe godt ut av. Utenom en form for underholdning til tider da. Er jo litt kjedelig med et diskusjonsforum hvor det ikke er litt hett til tider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mulig noen har kommet meg i forkjøpet på svaret, da jeg ikke har giddet å lese alle postene.

men svaret dere alle lurer på er enkelt: 3dje parts utviklere.

Dette er en enkel markedsberegning, jo flere som eier en konsoll av en bestemt type, jo mer lønnsomt vil det være å utvikle et spill rpimært til denne konsollen.

Ang. alternativet å kjøpe alle tre konsoller er nok dette noe som er forbeholtd hardcore gamers, et segment som Nintendo bevisst har latt vær å sikte på, men appelerer heller til slike som meg, som kun har tid til å spille litt i ny og ne.

Lenke til kommentar
fanboys har ødelagt konsollavdelingen :p

8453779[/snapback]

Det ordet der "fanboy" ødelegger jo hele greia, til og med broren min sier jeg er fanboy, men jeg sitter å gamer på Xbox 360, PS3 og Wii og liker dem alle så :p

8527368[/snapback]

Jaja, nå er ikke konsolldelen lenger hva det var, og jeg vil oppfordre alle til å ta dette som en ny start på ting :).

Lenke til kommentar

Roer seg nok (desverre) mye ned nå som forumet har fått ny inndeling. Felles blir vel den nye slagmarken, men blir ikke det samme som når Sony-Fanboys kom inn i 360 tråder for å kritisere nye features og motsatt.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Inndeling stopper vel ikke folk fra å ødelegge et annet systems tråd, vil det trolles trolles det uansett hvor mange ganger de må klikkes. Får bare håpe at det blir mindre av det nå som forumet er inndelt i flere deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...