Gå til innhold

Blåtann. Hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på hvordan egentlig blåtann fungerer. Har lett rundt på nettet og har ikke funnet enkle forklaringer på hvordan blåtann fungerer.

 

Hva er blåtann programmert i? Hvordan kan man lage egne sendere? Er dette mulig i hele tatt? Og hvilken prisklasse snakker vi i?

 

Ønsker å bygge en selvstendig sender jeg kan ha her på rommet som kan sende ut til alle mobilene i huset en forhåndsbestemt fil. Altså en sender som kontinuerlig sender ut "passive" signaler for å få kontakt med mobilene. Hvis de takker ja så laster den ned filen.

 

Noen som vet noe mer på dette området? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ELFA selger f.eks Bluetooth-moduler.

 

Men.. hvorfor ikke bare bruke en USB-bluetooth-stick i en PC? Billigere, enklere, osv.

8453936[/snapback]

Fordi den må være "standalone", altså bare være forhåndprogget til en oppgave og så utføre den uten noen form for kontakt med en data. (I første omgang) Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Skal du ha en bestemt funksjon må du nok mekke litt selv. Selve bluetoothmodulen er lett å skaffe, men du må lage periferiutstyr som behandler dataen. Det kan være en mikrokontroller eller FPGA elns.

 

Bluetooth er i grunn en trådløs seriekabel. Hvis du leser i et datablad for en modul, burde det stå mye om hvordan den kommuniserer.

 

For moduler kan jeg anbefale Spark Fun. Det er en side med mye snacks, og siden dollaren er svak for tiden, er det billig å handle der :)

Lenke til kommentar
Skal du ha en bestemt funksjon må du nok mekke litt selv. Selve bluetoothmodulen er lett å skaffe, men du må lage periferiutstyr som behandler dataen. Det kan være en mikrokontroller eller FPGA elns.

 

Bluetooth er i grunn en trådløs seriekabel. Hvis du leser i et datablad for en modul, burde det stå mye om hvordan den kommuniserer.

 

For moduler kan jeg anbefale Spark Fun. Det er en side med mye snacks, og siden dollaren er svak for tiden, er det billig å handle der :)

8454203[/snapback]

Takk for infoen, skal sette meg litt mer i begrepene for å vite mer nøyaktig hva jeg skal gjøre. Hvor mye kan dette komme opp i sånn ca i norske kroner? :)

Lenke til kommentar
Skal du ha en bestemt funksjon må du nok mekke litt selv. Selve bluetoothmodulen er lett å skaffe, men du må lage periferiutstyr som behandler dataen. Det kan være en mikrokontroller eller FPGA elns.

 

Bluetooth er i grunn en trådløs seriekabel. Hvis du leser i et datablad for en modul, burde det stå mye om hvordan den kommuniserer.

 

For moduler kan jeg anbefale Spark Fun. Det er en side med mye snacks, og siden dollaren er svak for tiden, er det billig å handle der :)

8454203[/snapback]

Takk for infoen, skal sette meg litt mer i begrepene for å vite mer nøyaktig hva jeg skal gjøre. Hvor mye kan dette komme opp i sånn ca i norske kroner? :)

8454241[/snapback]

 

Det kan fort komme opp i en tusenlapp eller mer.

en blåtannmodul koster gjerne mellom 3-500,-

en brenner for mikrokontroller koster ca 300,-, men hvis du bygger den selv koster det mindre. Jeg har oppskrift på en USB-brenner for PIC som koster ca 100,-. Ellers finnes et hav av andre DIY-brennere.

Smådeler og arbeidstid må man også rekne med...

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er veldig innteresert i dette, og har lyst til å lage det selvom det kanskje koster litt.

 

Hva er egentlig brenner for mikrokontroller? Og hvordasn oppdaterer jeg/programmerer jeg denne?

8459083[/snapback]

Det er brenneren du benytter for å programmere mikrokontrolleren.

8459201[/snapback]

Ok, det betyr at du bare kan programmere den en gang? Eller er jeg langt ute på jordet.

 

Jeg ser at det koster ca 500,- for en blåtann modul, kan jeg bruke en USB Blåtann modul og bruke denne? Altså strippe usb'en og koble den sammen med mikrokortet?

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er veldig innteresert i dette, og har lyst til å lage det selvom det kanskje koster litt.

 

Hva er egentlig brenner for mikrokontroller? Og hvordasn oppdaterer jeg/programmerer jeg denne?

8459083[/snapback]

Det er brenneren du benytter for å programmere mikrokontrolleren.

8459201[/snapback]

Ok, det betyr at du bare kan programmere den en gang? Eller er jeg langt ute på jordet.

 

Jeg ser at det koster ca 500,- for en blåtann modul, kan jeg bruke en USB Blåtann modul og bruke denne? Altså strippe usb'en og koble den sammen med mikrokortet?

8459257[/snapback]

Det første først: En mikrokontroller kan du programmere så mange ganger du vil. Den har en fysisk grense på noen tusen ganger, noe du neppe kommer til å gjøre...

 

jeg tviler på at du kan bruke en USB-BT til dette. Du må i hvert fall fjerne USB-funksjonaltiteten fra modulen, fordi en mikrokontroller ikke har USB-host innebygd.

 

Jeg anbefaler deg å gå for noe slikt: http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...products_id=149. Denne BT-modulen kommuniserer du til med serielle kommandoer (UART). Da vil den spy ut seriemeldinger på BT-eteren.

 

Jeg studerer sammen med noen som utvikler noe med BT-interface. Det er visstnok ikke lett, så du må rekne med noen tilbakeslag :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å gå for noe slikt: http://www.sparkfun.com/commerce/product_i...products_id=149. Denne BT-modulen kommuniserer du til med serielle kommandoer (UART). Da vil den spy ut seriemeldinger på BT-eteren.

 

Jeg studerer sammen med noen som utvikler noe med BT-interface. Det er visstnok ikke lett, så du må rekne med noen tilbakeslag :)

8459338[/snapback]

 

Sparkfun har en modul som du kan snakke AT komandosett med,

om ikke det går må du begynne å se på BTs L2CAP layer (ligner et API).

Mulig du kan bruke RFCOMM dvs serieport extension profilen (ligger over L2CAP)

Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt lurer på hvordan selve bluetooth-teknologien fungerer, så benytter den det som kalles TDMA (Time division multiple access), som er en aksesskontrollmetode basert på tid. Veldig enkelt forklart vil dette si at kanalene som benyttes er delt opp i tid. Bluetooth er et såkalt piconett, og i piconett må det alltid være en master, og en eller flere slaves. I bluetooth kan det være tilfeldig hvem som blir master, men i enkelte tilfeller er dette forhåndsbestemt (jfr, headset-mobil). Hver "timeslot" representerer en frekvens, og når en master og en slave kommuniserer, bytter de frekvens hele tiden (1600 ganger hver sekund). Dette kalles også FHSS (frequency hopping spread spectrum). Hoppemønsteret bestemmes av den enkelte master, da denne har en unik ID som mønsteret er basert på. Master sender på partalls-timeslots og slave sender på oddetalls-timeslots. Ved første timeslot sender masteren til slave, så byttes frekvens (husk at frekvensmønsteret er bestemt på forhånd ved oppsett av kommunikasjonen), og slave kan sende til master, så byttes frekvens igjen og master kan sende, osv. Dette skjer altså 1600 ganger hvert sekund. På denne måten unngår man interferrens mellom slavene i piconettet, og man begrenser også interferrens mellom forskjellige piconett, ettersom sannsynligheten for at to ulike piconett treffer den samme frekvensen samtidig er svært liten...

 

Hum, ble kanskje litt mye....

Endret av gamleerik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...