Gå til innhold

Studio for opptak av vokal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke hvor mye du er inne på slikt, så jeg kan fortelle litt om hele pakken..

 

Pro Tools er et av verdens mest kjente lydprogrammer, og går for å være det kraftigste og mest anerkjente. Pro Tools LE er en litt nedskalert versjon av "pappa"-versjonen Pro Tools HD. Det er allikevel ikke snakk om det man vanligvis forbinder med en LE-versjon av et program, der halvparten av funksjonene ikke virker. LE er helt og fullt en fullblods Pro Tools-versjon, men antall spor er begrenset til 32 aktive. Stortsett er dette mer enn nok til de aller fleste produksjoner.

 

Mbox-en gir svært god lydkvalitet. Preampene har fått mye skryt, så dem trenger du ikke å være redde for.

 

Det eneste jeg lurer på, er om dette nesten vil være å sikte for høyt. Pro Tools er et program med flere funksjoner enn du noen gang kunne forestilt deg, og det kan ta ganske lang tid å forstå hva man kan gjøre. Du må ihvertfall være innstilt på at du må lære deg ting, og at denne lærdommen ikke alltid dukker opp i hodet automatisk.

 

Hvilken mikrofon har du?

Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i mekke sammen et lite lydstudio for vokal ( gitar og bass kan jeg bruke "stealth plug" til), men jeg er helt grønn på dette med mikrofoner og ulike plugger.

 

For meg finnes det bare 3,5mm lyd-plugger, men dette er tydeligvis ikke nok. Hva må til for å kunne ta opp vokal i brukbar kvalitet på pc'en? Mener å ha kjøpt en mikrofon av den type man bruker på revyer o.l.

 

Har tittet litt på www.sound1.no, men der står det ikke oppført hvilken ulike plugger mikrofonene benytter, er visst ikke lagt ut med tanke på noobs... :p

Lenke til kommentar

Mikrofoner bruker en type plugg som heter XLR. Den ligner ikke på 3,5 mm såkalte jack-plugger. 3,5 mm kalles mini-jack, mens den typen som er vanligst for opptak av instrumenter som gitar, bass og keyboards er (stor) jack.

 

XLR-plugg (forskjellig i hver ende):

xlr-analog-agL.jpg

Lenke til kommentar

Vil jeg kunne koble en XLR-kabel rett inn i et slikt lydkort?

 

echo_mia_midi.jpg

 

Edit:

 

Ser at denne mikrofonen bruker mini-jack:

 

top_M.jpg

 

http://www.edirol.net/products/en/CS-15/

 

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=3709

 

Er det et brukbart alternativ? Ligger under "studiomikrofoner" hos sound1.

 

Edit 2: Ser det er noe som heter USB mikrofoner :D

 

Den virket interessant: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...693D&nplm=TL040

 

Eller kanskje denne for fattige meg?:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...693E&nplm=TL041

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Vil jeg kunne koble en XLR-kabel rett inn i et slikt lydkort?

 

echo_mia_midi.jpg

 

Edit:

 

Ser at denne mikrofonen bruker mini-jack:

 

top_M.jpg

 

http://www.edirol.net/products/en/CS-15/

 

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=3709

 

Er det et brukbart alternativ? Ligger under "studiomikrofoner" hos sound1.

 

Edit 2: Ser det er noe som heter USB mikrofoner :D

 

Den virket interessant: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...693D&nplm=TL040

 

Eller kanskje denne for fattige meg?:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...693E&nplm=TL041

8711031[/snapback]

 

jeg ville ha brukt en stormembran kondensator mic til vokal...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor mye du er inne på slikt, så jeg kan fortelle litt om hele pakken..

 

Pro Tools er et av verdens mest kjente lydprogrammer, og går for å være det kraftigste og mest anerkjente. Pro Tools LE er en litt nedskalert versjon av "pappa"-versjonen Pro Tools HD. Det er allikevel ikke snakk om det man vanligvis forbinder med en LE-versjon av et program, der halvparten av funksjonene ikke virker. LE er helt og fullt en fullblods Pro Tools-versjon, men antall spor er begrenset til 32 aktive. Stortsett er dette mer enn nok til de aller fleste produksjoner.

 

Mbox-en gir svært god lydkvalitet. Preampene har fått mye skryt, så dem trenger du ikke å være redde for.

 

Det eneste jeg lurer på, er om dette nesten vil være å sikte for høyt. Pro Tools er et program med flere funksjoner enn du noen gang kunne forestilt deg, og det kan ta ganske lang tid å forstå hva man kan gjøre. Du må ihvertfall være innstilt på at du må lære deg ting, og at denne lærdommen ikke alltid dukker opp i hodet automatisk.

 

Hvilken mikrofon har du?

8682795[/snapback]

 

Takk for et godt svar!

 

Hva mener du med at jeg sikter for høyt?

Jeg kan vel bruke dette lydkortet med enn annen programvare, som f.eks. Audacity?

Eller vil du anbefale et annet lydkort?

 

Mikrofonen jeg har er en Behringer XM8500

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke lydkortet til andre ting en Pro Tools. Men, personlig syntes jeg ikke Pro Tools LE som følger med er å sikte for høyt, det er egentlig veldig greit å sette seg inn i.

Når det gjelder mikrofonvalg så syntes jeg, som det også blir nevnt tidligere i tråden, at du bør vurdere sterkt en stormembran kondensator. Den mikrofonen du har i dag vil ikke gi deg noe spesielt gode resultater.

 

 

Røde NT-1a er forresten ett veldig populert alternativ til opptak av vokal for de som ikke ønsker å bruke hele lønna si på mikrofoner.

Lenke til kommentar
Ja, du kan bruke lydkortet til andre ting en Pro Tools. Men, personlig syntes jeg ikke Pro Tools LE som følger med er å sikte for høyt, det er egentlig veldig greit å sette seg inn i.
På sett og vis, ja, men jeg vil tro at det i stor grad vil være lettere å gjøre enkle ting i et enklere program. Dette er fordi enkle ting blir gjort avanserte i Pro Tools, siden du skal ha den absolutte friheten til å gjøre akkurat som man har tenkt. Til sammenlikning kan en kanskje ta et eksempel med å designe en webside selv eller å bruke template. Men for all del, jeg tror Pro Tools kommer til å fungere utmerket, og når du først har kjøpt en Mbox, er det ingen grunn til å la være å bruke Pro Tools.

 

Hva mikrofon angår, er det helt riktig som C-angel påpeker at her bør det settes en stormembran kondensatormikrofon til verks, og Røde NT-1a er et fint alternativ.

 

Hva som gjør en mikrofon til en god mikrofon, er selvsagt mange ting. Jeg skal nevne noen få:

¤ Frekvensspekteret: Det menneskelige øret kan høre frekvenser ("tonehøyder") fra 20 Hz til 20 000 Hz. De fleste stormembran kondensatormiker tar opp dette spekteret, mens det i andre typer mikrofoner kan være gjort annerledes. Den mest opplagte grunnen til dette er pris, men det kan også gjøres prioriteringer på dette feltet, med tanke på at det er ikke alltid at man trenger et fullt frekvensspekter.

¤ Membran: Membranen er kort fortalt den delen av mikrofonen som tar opp lyden. Både størrelsen og materialene som er brukt vil ha innvirkning på lyden. Men dette kunne jeg mye mer om før enn jeg kan nå..

¤ Frekvensrespons: Frekvensresponsen uttrykkes i en kurve slik som på dette bildet: mxl_curve500.gifDenne kurven viser hvor godt mikrofonen tar opp gitte frekvenser. I utgangspunktet bør denne være så flat som mulig(da tar den opp alle frekvenser likt), men det er også eventuelle "krusninger" og variasjoner i denne kurven som gir mikrofonen dens spesielle "sound".

 

Det fins forøvrig tonnevis av bra guider rundt om kring på nettet angående slike temaer..

 

EDIT: Dersom du vil kjøpe en stormembran kondensator-mikrofon, bør du absolutt prøve å få tak i en brukt, da dette er utrolig mye billigere. Let for eksempel her.

 

Og slik kan stormembran kondensatormikker se ut.

Endret av zZzZz
Lenke til kommentar
Du har vel fått svar på det meste allerede, men la merke til at ingen nevnte at du burde ha et pop-filter. Det hever kvaliteten på ett opptak betraktelig hvis du har en sensitiv mikrofon.

8766463[/snapback]

 

 

et lite megadumt spørsmål :p :

 

har det noe å si hvilket pop-filter man velger? noe forekjell i kvalitet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, du kan bruke lydkortet til andre ting en Pro Tools. Men, personlig syntes jeg ikke Pro Tools LE som følger med er å sikte for høyt, det er egentlig veldig greit å sette seg inn i.
På sett og vis, ja, men jeg vil tro at det i stor grad vil være lettere å gjøre enkle ting i et enklere program. Dette er fordi enkle ting blir gjort avanserte i Pro Tools, siden du skal ha den absolutte friheten til å gjøre akkurat som man har tenkt. Til sammenlikning kan en kanskje ta et eksempel med å designe en webside selv eller å bruke template. Men for all del, jeg tror Pro Tools kommer til å fungere utmerket, og når du først har kjøpt en Mbox, er det ingen grunn til å la være å bruke Pro Tools.

 

Hva mikrofon angår, er det helt riktig som C-angel påpeker at her bør det settes en stormembran kondensatormikrofon til verks, og Røde NT-1a er et fint alternativ.

 

Hva som gjør en mikrofon til en god mikrofon, er selvsagt mange ting. Jeg skal nevne noen få:

¤ Frekvensspekteret: Det menneskelige øret kan høre frekvenser ("tonehøyder") fra 20 Hz til 20 000 Hz. De fleste stormembran kondensatormiker tar opp dette spekteret, mens det i andre typer mikrofoner kan være gjort annerledes. Den mest opplagte grunnen til dette er pris, men det kan også gjøres prioriteringer på dette feltet, med tanke på at det er ikke alltid at man trenger et fullt frekvensspekter.

¤ Membran: Membranen er kort fortalt den delen av mikrofonen som tar opp lyden. Både størrelsen og materialene som er brukt vil ha innvirkning på lyden. Men dette kunne jeg mye mer om før enn jeg kan nå..

¤ Frekvensrespons: Frekvensresponsen uttrykkes i en kurve slik som på dette bildet: mxl_curve500.gifDenne kurven viser hvor godt mikrofonen tar opp gitte frekvenser. I utgangspunktet bør denne være så flat som mulig(da tar den opp alle frekvenser likt), men det er også eventuelle "krusninger" og variasjoner i denne kurven som gir mikrofonen dens spesielle "sound".

 

Det fins forøvrig tonnevis av bra guider rundt om kring på nettet angående slike temaer..

 

EDIT: Dersom du vil kjøpe en stormembran kondensator-mikrofon, bør du absolutt prøve å få tak i en brukt, da dette er utrolig mye billigere. Let for eksempel her.

 

Og slik kan stormembran kondensatormikker se ut.

8766337[/snapback]

 

 

Igjen takk for bra svar. Men mange andre jeg har snakket med anbefaler meg og kjøpe en Shure SM-57 eller 58. Er det stor forskjell på disse og mikrofonen fra Røde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

eh ja... Shure SM57 er på en måte "standrard" til og mikke opp gitar kabb og skarp tromme.

 

Shure SM58 er en "standard" til live vokal..

begge disse er dynamiske..

 

Alle mikker er forskjellige, du må egentlig vite hvilken mikk du skal ha til forskjellige ting, men fordi noen sier at den er best til det, betyr ikke det at du ikke kan bruke den til noe annet..

f.eks, du kan bruke en SM57 til vokal også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...