Gå til innhold

Fungerer ubuntu på gammel hdd bra?

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med partisjonene på min pc og kan derfor ikke innstalere ubuntu på min 250 gig hdd, jeg har følgende disker

1x250gig sata

1x40 gig ide 4800rpm

1x500gig extern western

Førstnevnte og sistnevnte kan jeg ikke ha linux på, men den siste kan jeg.

Vil linux gå like greit på en såpass gammel disk eller vil jeg merke at det går litt for sakte?

Bør jeg heller partisjonere opp min 250 disk med et partisjonsprogram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil jo fungere fint, men du får diskytelse deretter... 4800rpm er jo ikke det raskeste i gata, lzzm.

8453934[/snapback]

Jeg vet.. Kom over et partisjonsprogram som heter gparted som andre her på forumet har nevnt. Hva er risikoen for at disken blir "defekt" når jeg bruker den? Altså om jeg bruker programmet på windows partisjonen, vil det da gå smertefritt?

Lenke til kommentar

å partisjonere en eksisterende partisjon er ikke anbefalt siden du KAN korruptere den... Hvis du bare skal bruke Linux til å teste det har det vel ikke noe særlig å si hvor kjapp harddisken er... eller? Uansett, sikreste valget er bare å benytte seg av den gamle harddisken. Ta isåfall backup hvis du skulle partisjonere Windows disken...

Lenke til kommentar

Det var nok mest for og teste ja.. Jeg formaterer den gamle disken nå til og begynne med tror jeg så jeg finner ut hvordan dette fungerer. Prøvde suse før men likte ikke at bootmenyen prioriterte suse fremfor xp siden jeg bare ville teste den litt

Lenke til kommentar
Det var nok mest for og teste ja.. Jeg formaterer den gamle disken nå til og begynne med tror jeg så jeg finner ut hvordan dette fungerer. Prøvde suse før men likte ikke at bootmenyen prioriterte suse fremfor xp siden jeg bare ville teste den litt

8455191[/snapback]

Du vil nok oppleve det samme med ubuntu, men det kan konfigueres (uten at jeg helt har satt meg inn i hvordan). Mulig en oppskrift ligger på:

www.ubuntuguide.org

Lenke til kommentar
å partisjonere en eksisterende partisjon er ikke anbefalt siden du KAN korruptere den...

8454970[/snapback]

Personlig anbefaling?

Jeg har partisjonert utallig mange ganger. Aldri opplevd feil. Men så har jeg heller ikke SATA-disk, men det skulle ikke være noe forskjell. Men uansett, du kan ha den på 40GB disken, men det går sakte så det bli deretter.

Lenke til kommentar

Å dra fem konfig fil blir vel snart som å banne i kirka, men likevel. Boot rekkefølgen endres enkelt i konfig filen til grub (uansett distro, tilsvarende for lilo):

$sudo gedit /boot/grub/menu.list

Alt du trenger å gjøre derimot er å endre boot rekkefølgen fra BIOS til å boote fra den gamle disken først. Da vil Ubuntu legge grub på boot-sektoren til den gamle disken. Er du ekstra nervøs kan du koble fra de andre diskene mens du holder på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...