Gå til innhold

lynkurs i "sockets"?

NuB

Anbefalte innlegg

Et par ting jeg stadig ser folk prater om her inne er "socket A" og lignende. Hva er dette for noe? Noen som har et lynkurs i sammenhengen cpu, sockets og hovedkort? Er det ganske enkelt selve sokkeltypen for feste av cpu for hovedkort, der ulike typer byr på ulike overføringshastigheter? Er ganske grønn på alt som har med prosessor og hovedkort, her må det læres litt før jeg etterhvert muligens skal bygge egen pc...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger ikke vite noe særlig om det...

Aktuelle typer:

socket a = AMD's greie

Socket 460 = intels greie

Dette er måten CPU blir festet til hk på ja. AMD er MYE flinkere til å holde på en socket enn Intel. AMD har hatt denne siden (hmmm, veldig mange cpuer) Intel har byttet to ganger bare på p4!!!

De passer ikke om hverandre

OBS: athlon 64 kommer til å få ny socket, p4 holder nok en stund til.

Lenke til kommentar

Socket 7 : Pentium /Pentium MMX

Socket 8 : Pentium Pro

Slot 1 : Pentium 2, Celeron, Celeron-A, Pentium 3

Socket 370(/FCPGA/FCPGA2) : Pentium 3 og Pentium 3-Tualatin(FCPGA/2)

Socket 423 : Pentium 4 (Willamette - nå utdatert)

Socket 478 : Pentium 4 (Nyere P4'er)

Socket MPGA : Pentium 4 Xeon

Slot A : Eldre AMD Athlon

Socket A : AMD Athlon ( og Thunderbird), AMD Athlon XP/MP (Palomini, Tbred-A/Tbred-B, Barton), AMD Duron

Socket 'noe' & 'noe annet' : AMD Athlon64(ClawHammer) og AMD Opteron(SlegdeHammer)

Skulle være en grei nok oversikt over det som er av socket'er (mangler P3-Xeon, men den aner jeg ikke hva heter ;) ). Av de som jeg nevnte er det Socket-A (AMD XP) og Socket-478 (Intel P4) som er "viktige" idag. De andre er ikke av så veldig stor betydning lenger/ennå. Men akkurat det med hvilken socket som brukes er ikke så veldig viktig... Den er liksom gitt med en gang du velger om du skal ha AMD eller Intel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...