Gå til innhold

Hvordan er fremstidssituasjonen for meg mhp. jobb?

Anbefalte innlegg

Jeg satt og leste en artikkel hos atftenposten om karriere vs studier. Jeg har prioritert 50/50, dvs at jeg har en del verv + jobb, men snitt på C i fagene generelt og ca B i bachlorspesialiseringsfagene.

Har jeg gjort dumme valg? Eller burde dette gå dugelig bra?

Og hvordan er egentlig situasjonen når en skal søke fastjobb for første gang, hvor mye teller erfaringen min fra tidligere jobber og verv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke dumt ut. Har du sånn halvveis relevant erfaring i forhold til hva du vil søke på, og i tillegg kan slå i bordet med et par gode referanser tror jeg du stiller sterkere enn om du kun hadde hatt B i snitt, uten noe erfaring. Det er selvfølgelig avhenig av hvilken bransje du skal inn i, og hvem som ansetter deg. Enkelte jobber som krever høy faglig dyktighet er veldig karakterfokusert... F.eks revisjon.

Ikke regn med å få fast jobb med en gang. De fleste nyutdannede i dag må gjennom en vikarperiode, før bedriften ansetter deg fast.

Lenke til kommentar
Høres ikke dumt ut. Har du sånn halvveis relevant erfaring i forhold til hva du vil søke på, og i tillegg kan slå i bordet med et par gode referanser tror jeg du stiller sterkere enn om du kun hadde hatt B i snitt, uten noe erfaring. Det er selvfølgelig avhenig av hvilken bransje du skal inn i, og hvem som ansetter deg. Enkelte jobber som krever høy faglig dyktighet er veldig karakterfokusert... F.eks revisjon.

Ikke regn med å få fast jobb med en gang. De fleste nyutdannede i dag må gjennom en vikarperiode, før bedriften ansetter deg fast.

8453394[/snapback]

Hm, er litt skeptisk til det siste, erfaring fra skolen viste at de fleste hadde fast jobb nokså fort. Så jeg håper jo det er mulig. Skal jobbe med HR.

Når jeg søkte rundt så var det vel ca 400 potensielle stillinger i oslo/akershus som jeg kunne søke på nå, så fast jobb er nok mulig da :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hm, er litt skeptisk til det siste, erfaring fra skolen viste at de fleste hadde fast jobb nokså fort. Så jeg håper jo det er mulig. Skal jobbe med HR.

Når jeg søkte rundt så var det vel ca 400 potensielle stillinger i oslo/akershus som jeg kunne søke på nå, så fast jobb er nok mulig da :)

8453643[/snapback]

Se hvor mange av de utlyste stillingene som går gjennom et vikarbyrå, det er ikke få. Det er helt normalt å være innleid i en 6 måneders periode, før en eventuell fast ansetelse. Gir bedriften en mulighet til å prøve deg, uten å forplikte seg for fremtiden. Du må altså vise hva du er verdt for bedriften. Bedriften jeg jobber i ansetter aldri nyutdannede folk direkte.

Jeg tjener over 30.000 i måneden som ansatt via bemanningsbyrå, så det er ikke så ille. Eneste forskjellen jeg vil merke når jeg blir fast ansatt er at oppsigelsestiden går fra en til tre måneder, samt at lønnen blir utbetalt fra bedriften jeg jobber i, ikke vikarbyrået.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...