Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er perl i bruk noen steder i Norge i noe særlig grad? Ser sjelden noen perl jobber utlyst, og når det skjer så nevnes det bare i forbifarten (ettersleng?) sammen med en haug av andre språk som en "bør" håndtere.

Videre er trafikken her inne ekstremt lav, er jo nærmest flere år siden det har vært noen interessante poster her, noe som kan tyde på at perl er dødt her til lands?! Lurer også på, siden PHP forumet går så det griner, hvorfor ikke flere velger å eskalerere videre og gå over til perl som har en del flere muligheter?! Skulle tro det var en naturlig vei å gå i og med at språkene er såpass like?

Vet at det er en norsk kar som har vært med å utvikle catalyst rammeverket, og så har vi jo gisle aas, som neppe trenger noen introduksjon, men hva ellers? Er perl dødt i norge eller skjer posting til norske forum et annet sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke akkurat veldig stort, men noen er det. Grunnen til at det er lite trafikk her tror jeg er at det er litt programmerere tyngre ting som driver med Perl, og hvis et problem er så enkelt å formulere at det kan spørres om her, kan man stort sett like godt finne løsningen selv.

Jeg jobber selv stort sett 100% med Perl (har gjort litt PHP-ting også), og har gjort det i noen år nå. Når det gjelder han som jobber på Catalyst sitter vi på samme kontor. Om du bor i Oslo kan du treffe folk som driver med Perl på http://oslo.pm.org/

På NAV er det 13 stillinger innen Informasjons- og kommunikasjonsteknologi som inneholder "perl", men bare noen få av dem er riktignok utviklingsjobber der Perl er hovedspråket.

Lenke til kommentar

Det må da finnes plenty av systemer her i Norge som er bygget opp rundt Perl, og som trenger vedlikehold og videreutvikling. Men noe veldig aktivt miljø rundt Perl er det nok ikke lenger.

Jeg tviler dessuten på at Perl er så aktuelt lenger for nye prosjekter, spesielt ikke når Ruby har gjort sitt inntog for fullt.

Selv lærte jeg meg Perl i 1998, og har brukt det sporadisk, både privat og i jobbsammenheng. Senest i forrige uke lagde jeg et par Perl-script for å generere statistikk på bakgrunn av diverse serverlogger. Men det er kun til slike formål jeg bruker Perl nå til dags.

Werner

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg skriver mye rart i Perl på jobben. Men er bare snakk om enkle script for å automatisere driften av noen GNU/Linux servere. Jeg bruker selv PHP i websammenheng. Hvorfor jeg aldri har gått over til Perl har jeg ikke no godt svar på. Lekte meg mye mer med Perl tidligere, så synd jeg ikke har så mye tid til det lenger.

Også veldig synd at denne delen av forumet skal være så død, for Perl er både et interessant og morsomt språk. som man kan gjøre mye rart med. Dessverre virker det for meg som om at Python og Ruby har tatt over/slått ann bedre nå i det siste. Men ser fortsatt Perl er mye brukt rundt-om-kring i åpenkildekode prosjekter. Så helt dødt er det ikke :) Linpro AS jobber vel også mye med Perl, tror jeg.

Ser en bruker ved navn Torbjorn var flink til å holde liv i denne delen før, kanskje han har lyst til å fortsette med det ? Diskusjoner rundt programmeringsstrukturer, best practice, osv er jo også veldig interessant å diskutere, noe som fort kan bli moro med Perl ;)

EDIT: Perl 6 er jo også på god vei, så mulig det kan bli litt mer "oppstyr" rundt Perl da. Får ihvertfall håpe det. Er en del interessante ting som kommer med Perl 6.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

En ting først: Er egentlig Perl6 på vei? Synes det har vært "på vei" i flere år nå.

Jeg jobbet 100% med perl sist jeg var ansatt et sted. Hos forrige oppdragsgiver var det endel Perl-script på automatiserte prosesser. Brukte Perl-script til vedlikehold, statistikk, osv... Ellers kjørte de php mot web.

Nå sitter jeg med helt andre språk, men savner nesten Perl litt. For min del tror jeg det er det "morsomste" språket jeg har jobbet med. Så mange muligheter, og et så allsidig språk. Jeg er glad for at jeg måtte lære det for min forrige jobb, men skulle så gjerne kunnet mye mer. Problemet her ligger vel at all min tid går til andre arbeidsoppgaver, så jeg får dessverre ikke tid til å sitte noe særlig med Perl.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
En ting først: Er egentlig Perl6 på vei? Synes det har vært "på vei" i flere år nå.

8464227[/snapback]

Du er nok ikke alene om det. Utviklerne har ikke satt noe form for dato, og sier at det kommer når det er ferdig. Men har sett at det er en del Perl 5 moduler på cpan som har implementert en del funksjonalitet fra Perl 6 - så du kan jo se litt på det her.

Du kan også følge litt med på mailinglistene for utvikling av versjon 6.

En annen interessant ting med Perl nå om dagen er Catalyst - et rammeverk i Perl for webutvikling. Har ikke fått sett så mye på det selv enda, men det kommer. Hvem vet, kanskje jeg begynner å bruke Perl mye mer på web, fremfor PHP som det går i nå om dagen :)

Men altså, kunne hvert moro å kicka i gang denne delen av forumet igjen. Perl er trossalt et kult språk å jobbe med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har programmert PHP en stund og kan det godt nå, men jeg har aldri programmert Perl. Jeg har kun lest gjennom og endret småe ting i Perl script, så jeg forstår det meste av det når jeg leser igjenom det.

Bør jeg lære meg Perl også? Hva kan jeg bruke Perl til som jeg ikke kan gjøre med PHP, og hva vil fordelene være på enkle oppgaver?

Takk :)

Lenke til kommentar

Hei, Olav.

kan ikke noe særlig om php, så er strengt tatt ikke rette mann til å svare på ditt spørsmål. Men for å i det minste forsøke å gi deg et svar her på forumet, vil jeg henvise deg til å ta en liten titt på search.cpan.org og se om du ser noe der som kan motivere deg.

Her har du også en link med noe bull du kan sjekke:

php vs perl

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

Jeg har programmert PHP en stund og kan det godt nå, men jeg har aldri programmert Perl. Jeg har kun lest gjennom og endret småe ting i Perl script, så jeg forstår det meste av det når jeg leser igjenom det.

Bør jeg lære meg Perl også? Hva kan jeg bruke Perl til som jeg ikke kan gjøre med PHP, og hva vil fordelene være på enkle oppgaver?

8588446[/snapback]

Ettersom jeg har forstått så tror jeg PERL kan snakke mer i dybden med serveren enn hva php kan. Bla for f.eks og lage en upload bar som viser hvor fort, og hvor lang en opplastning (via en html form) er kommet. Mulig dette er mulig med php og, men ikke som jeg vet. Arrester meg ikke om jeg tar helt feil i alt jeg sa her :ermm:

Lenke til kommentar
Hei!

8588446[/snapback]

Ettersom jeg har forstått så tror jeg PERL kan snakke mer i dybden med serveren enn hva php kan. Bla for f.eks og lage en upload bar som viser hvor fort, og hvor lang en opplastning (via en html form) er kommet. Mulig dette er mulig med php og, men ikke som jeg vet. Arrester meg ikke om jeg tar helt feil i alt jeg sa her :ermm:

8885205[/snapback]

Perl er jo inkludert i omtrent alle Linux og BSD-systemer. Dermed kan man fikse 'quick and dirty'-løsninger på så og si alle systemene man kommer over.

Etter min mening så hører Perl mer hjemme på CLI enn det PHP gjør, og omvendt når det gjelder web. Ang. 'upload bar' som du nevner, så kan dette lages i ethvert språk.

Lenke til kommentar
Ang. 'upload bar' som du nevner, så kan dette lages i ethvert språk.

Det pulse har hørt om er en realtime progressbar som oppdateres på nettleseren gjennom Ajax. Det kan i utgangspunktet ikke lages i PHP fordi man der bare får en referanse til filen, mens selve overføringen gjøres i bakgrunnen av PHP. Man vet ikke hvor mye som til enhver tid er overført.

Lenke til kommentar
Ang. 'upload bar' som du nevner, så kan dette lages i ethvert språk.

Det pulse har hørt om er en realtime progressbar som oppdateres på nettleseren gjennom Ajax. Det kan i utgangspunktet ikke lages i PHP fordi man der bare får en referanse til filen, mens selve overføringen gjøres i bakgrunnen av PHP. Man vet ikke hvor mye som til enhver tid er overført.

8913812[/snapback]

Her er hva jeg tenker på: http://www.sibsoft.net/xupload.html

Og grunnen til at jeg skrev "Mulig dette er mulig med php og, men ikke som jeg vet." er denne saken her: http://www.ibm.com/developerworks/opensour...ry/os-php-v525/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

Selv skriver jeg perl hver eneste dag privat.

Grunnen til at miljøet på forumet her er såpass dødt som det er tror jeg bl. a. skyldes at perl er

a) Et språk som ofte brukes av folk som kan språket. Altså de fleste som "lærer seg å scripte" velger php. Dermed klarer de fleste å løse sine egne problemer, eller i hvertfall finne informasjonen de trenger for å løse problemet på nett.

b) Nesten alt som kan gjøres i perl, kan gjøres på svært mange måter. Man utvikler svært fort sin egen "dialekt". Et perlscript skrevet av en person, kan være nesten uforståelig for en annen person som har utviklet sin egen "dialekt".

c) En grunn til at perl ofte blir valgt er regexp (I hvertfall er det årsaken til at jeg forelsket meg i perl opprinnelig). Og når man mestrer regexp, har man kommet så langt at man sjeldent trenger hjelp av andre for å løse et problem.

Driver forresten og prøver å klare å tenke i python for tiden (siden man får python for symbian, og ikke perl). Men jeg klarer liksom ikke helt bli vant med python, som hardcore perl junkie. Noen som har et tips?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ville bare i tillegg føye til at perl vel finns for symbian?

Nja. I praksis så finnes det ikke. Det var vell bare utviklet en eneste (langt i fra ferdig) versjon. Utvilklingen ble lagt død om trent like raskt som den startet, og det har dermed ikke blitt gjort noe siden slutten av 2005. Finnes dermed heller ikke til 3rd edition, kun gamle 2nd edition.

For min del er det trist at Nokia valgte å støtte opp om python i stedet for perl, men sånn er livet. Python er veien å gå på Symbian, da det ikke er et dødt prosjekt og samtidig støtter de nyeste mobil. Trist, men man må bare leve med det. Sitter og venter og venter på GTA02 (openmoko). Får jeg en linuxmobil som jeg kan kjøre perl på er jeg vell omtrent så nærme nirvana man kan komme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...