Gå til innhold

Kamera for under 3000 m/manuelle funk.

Anbefalte innlegg

Har tenkt tenkt å kjøpe meg et digitalkamera, men her trengs det noen råd.

Har sett litt på Casio sine kamaeraer. Grunnen til dette er at jeg vil ha kameraer hvor jeg kan eksprimentere med forskjellige funksjoner slik som lukkertid osv. Dette har jeg fortstått er begrenset i for eks Canon sine kameraer.

Har sett på Casio Exilim Zoom EX-Z1000 og Casio Exilim Zoom EX-Z850. Det sist nevnte har jeg sett fått bedre karakterer enn den nyere Z1000. Noen som kan fylle ut hva som er hovedforskjellen her?

Kom gjerne med tips om andre kameraer som har en del manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner lite om andre krav enn muligheter for manuell kontroll. Og siden Casio er nevnt får man mistanke om at du har bestemt deg for små og flate lommekamera. I den klassen er det ikke mange som har slike muligheter. I tillegg må det nevnes at Casio er meget gode på design, Exilim-serien er utrolig lekre, men de får ofte middemådig karakter for bildekvalitet.

Hvis du først er ute etter manuelle muligheter kan det jo tyde på en viss interesse for å virkelig kose seg med fotografering. Da ville jeg kanskje heller droppet lommeklassen (om jeg har rett i mine antagelser) og heller gått for et mellomstort et som både har dramatisk bedre bildekvalitet, bedre optikk og en masse muligheter. Det er ellers flere gode kandidater i mellomstor klasse med manuelle muligheter. Noen som kan nevnes (omtrentlige nettpriser i parantes) er Canon G7 (ca. 4K), Canon S3 IS (ca 3.5K), Olympus SP-510 (ca. 2.5K) og SP-550 (ca. 3.7K), Panasonic FZ7 (ca. 3K) og FZ8 (ca. 3.5K). Disse kan man ha det mye gøy med når det gjelder manuelle muligheter. De har også kraftig zoom, fra 6x til 12x. Du finner mange seriøse tester av disse på nett.

Men igjen; Har du låst deg til noe å dytte ned i bukselomma kan du se bort fra alt jeg fikk veltet ut av meg her....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Canon Powershot A710IS bør være passende for deg. Her har du et ratt på toppen av kameraet som ligner veldig på det som er på deres speilreflekskamera. Her kan du stille lukker, blender og andre manuelle funksjoner på en mye nettere måte enn for eksempel de Exilim-modellene du nevner (visste ikke at du kunne stille blender og lukker på de Exilim-modellene en gang). I tillegg har A710IS hele seks ganger optisk zoom, og optisk bildestabilisator. A710IS koster ca. 2700 kroner.

Grunnen til at Z850 har fått bedre karakter enn Z1000, er nok færre megapiksler på førstenevnte... noe som reduserer faren for støy ved høy ISO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...