hill42 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Kan noen hjelpe meg med filtervalg til Canon EF-S 10-22 objektiv? Må det være spesielt tynt? Og hva med bruk av solblender på dette objektivet? Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Filteret må ikke være spesielt tynt, men det er en fordel med en tynn ramme på filteret for å hindre økt vignettering på de korteste brennviddene. Vet ikke helt hva du vil vite om solblenderen for dette objektivet. solblenderen er stor og noen kaller den en suppetallerken pga formen og størrelsen. Det er intet problem å bruke filter og solblender samtidig, men det er ganske kronglete å bruke polariseringsfilter og solblender samtidig. Men det er jo noe som gjelder tilnærmet alle polariseringsfilter og solblender kombinasjoner. Endret 23. april 2007 av Gunderz Lenke til kommentar
aircruiser Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Hei! Jeg kjøpte filter til mitt Canon EF-S 10-22mm for noen uker siden på FotoVideo. De jeg pratet med der anbefalte UV-filter hvis filteret kun skulle brukes som beskyttelse. Hvis du derimot ønsker å få frem sterke kontraster og fjerne refleksjoner vil et polariseringfilter være det rette valget for deg. Diskusjon.no brukeren "ragamuffin" har lagt ut et kjempeflott bilde i denne tråden som viser hvilken effekt et polariseringsfilter vil gi. Du skal være oppmerksom på at et slikt filter stjeler mye lys, ifølge ragamuffin 1,5 til 2 trinn. Hvis hovedgrunnen til kjøp av filter er beskyttelse, som var grunnen min, er det anbefalt å gå for et vanlig UV-filter - FotoVideo anbefalte Sigma eller Canon sine. Endret 24. april 2007 av aircruiser Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Vær ops på vignetting med enkelte filtre på slike vidvinkler , spesielt ved bruk av effektfiltre. Jeg fant ut at det fungerte best med filter holder og innstikksfilter. Bruker den største modellen fra Cokin til graderte filtre og polafilter , da er jeg fri for vignetting som skyldes filterbruk. Litt kronglete å bruke men fungerer flott og det er et hav av filtermuligheter når du først har skaffet adapterring og filterholder. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Til beskyttelse er det jo minst like bra med en solskjerm rundt objektivet og evt linselokk når du legger det fra deg. Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hverken Canon 10-22 eller Sigma 10-20 vignetterer med vanlige UV-filtre. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det kommer iallefall helt an på hvilket merke du bruker. Selv er jeg vant med at Nikons filtre ikke vignetterer ettersom de er laget mye større en de er blitt skåret ut til. Hvis du kjøper hoya eller noe lignende drit kommer du nok til å merke en del vignettering. Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Det kommer iallefall helt an på hvilket merke du bruker. Selv er jeg vant med at Nikons filtre ikke vignetterer ettersom de er laget mye større en de er blitt skåret ut til. Hvis du kjøper hoya eller noe lignende drit kommer du nok til å merke en del vignettering. 8485700[/snapback] Hoya regnes for å være en av verdens ledende produsenter av filtere, så ikke snakk om ting du tydligvis ikke har så veldig god greie på. De dyreste filterene til Hoya er både dyrere og regnes som bedre enn mange av filterne med kameraprodusentenes egne markenavn, selvsagt lager Hoya filtere i mange forskjellige prisklasser men Hoyas proffserie er noe helt annet enn billig dritt. Hoya og B&W regnes som gode produsenter av filtere, i den andre enden av priskalaen har du merker som Fotodiox, S&W og diverse umerkede filter som bare er merket med UV-filter. Nå skal de sies at Hoya's kina-filtere de i grønne pakninger uten multicoating (kanskje uten coating i det hele tatt) skal man holde seg langt unna, disse tilsvarer vanlige umerkede filtere, men de er jo ikke laget av hoya men billige kontraktsleverandører i Kina. ps. De såkalte orginale filterne til mange av kamera produsentene er foresten OEM produkter fra Hoya, det samme gjelder mange av linsene i objektivene de er slipt av Hoya på oppdrag fra kameraprodusentene. Endret 27. april 2007 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå