Gå til innhold

Får ikke mountet ISO/RAR fil

Nimloch

Anbefalte innlegg

Har lastet ned en ISO/RAR fil(Skal være mulig å åpne den med både WinRAR og et ISO program).

Hver gang jeg prøver å mounte/åpne fila dukker det opp en feilmelding:

"Windows kan ikke lese fra disken. Disken er kanskje skadet, eller så bruker den et format som ikke er kompatibelt med Windows"

Dette skjer med Fantom, Daemon og ISOMagic, kommer også en lignende feilmelding når jeg prøver å extracte med WinRAR.

Det jeg lurer på da, er om det er noe galt med fila(har lastet den ned to ganger, men ikke fra samme sted), eller bare at programvaren faktisk ikke støtter den, isåfall om det er noen andre programmer som kan støtte det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, er det en ISO-fil eller en RAR-fil ..

Store filer som tar laaaang tid å laste ned kan ofte sjekkes litt ekstra etter mottak ved at man ser om filens utregnede "sjekksum" stemmer overens med den sjekksummen som er oppgitt på den siden man laster ned fra (evt. tilgjengelig som separat fil).

Men det krever at "avsenderen" har oppgitt denne sjekksummen ...

edit: Og så finnes det vel ISO-filer som ikke kan mountes, fordi de ikke inneholder et filsystem som Windows støtter. Men ISO-programmer som UltraISO osv. bør allikevel kunne åpne dem - og evt. fortelle om imaget er bootbart eller ikke.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Vel, er det en ISO-fil eller en RAR-fil ..

Store filer som tar laaaang tid å laste ned kan ofte sjekkes litt ekstra etter mottak ved at man ser om filens utregnede "sjekksum" stemmer overens med den sjekksummen som er oppgitt på den siden man laster ned fra (evt. tilgjengelig som separat fil).

Men det krever at "avsenderen" har oppgitt denne sjekksummen ...

edit: Og så finnes det vel ISO-filer som ikke kan mountes, fordi de ikke inneholder et filsystem som Windows støtter. Men ISO-programmer som UltraISO osv. bør allikevel kunne åpne dem - og evt. fortelle om imaget er bootbart eller ikke.

8452177[/snapback]

Det er en ISO/RAR fil, det er ihvertfall det det står.

Må si jeg ikke skjønner helt hva du mener med "sjekksum", men det følger med en tekstfil, mange RAR-filer og noen andre filer som egentlig ikke er til bruk. I tekstfila står det hvordan man skal gjøre det; Unpack, Mount or Burn osv osv... Men hvordan får jeg sjekket "sjekksummen" da.

Skal forresten prøve med UltraISO..

Lenke til kommentar

Du har vel systemet i default modus, og da ser du ikke hele filnavnet.

Istedenfor: ABCD.iso ISO/RAR fil

ser du: ABCD ISO/RAR fil (kanskje)

Det betyr vel at WinRAR har bestemt seg for også å ta hånd om ISO-filer.

Det med sjekksum har bare noen verdi dersom du på en eller annen måte blir fortalt på forhånd hva sjekksummen er. Enkelt sagt går det ut på å summere alle byte'ene i filen og se hvilket tall du får. Hvis den som lager filen gjør det og du gjør det på samme måten, - og dere får samme svar -, da er du ganske sikker på at filen ikke har blitt skadet under nedlastingen.

En sjekksum-fil er gjerne av typen MD5, SHA, SFV, etc.

(Kanskje en av tekstfilene dine inneholder noe sånt?)

Mange ganger ser man at en stor ISO-fil blir delt opp i mange "små" (15MB?) RAR-filer (*.rar, *.r01, *.r02, osv.) som du så kan laste ned. For å få tak i den opprinnelige ISO-filen må du åpne *.rar - med WinRAR - og ekstrahere ISO-filen.

Er det noe sånt du har gjort?

Lenke til kommentar
Du har vel systemet i default modus, og da ser du ikke hele filnavnet.

Istedenfor: ABCD.iso    ISO/RAR fil

ser du:      ABCD    ISO/RAR fil    (kanskje)

Det betyr vel at WinRAR har bestemt seg for også å ta hånd om ISO-filer.

Det med sjekksum har bare noen verdi dersom du på en eller annen måte blir fortalt på forhånd hva sjekksummen er. Enkelt sagt går det ut på å summere alle byte'ene i filen og se hvilket tall du får. Hvis den som lager filen gjør det og du gjør det på samme måten, - og dere får samme svar -, da er du ganske sikker på at filen ikke har blitt skadet under nedlastingen.

En sjekksum-fil er gjerne av typen MD5, SHA, SFV, etc.

(Kanskje en av tekstfilene dine inneholder noe sånt?)

Mange ganger ser man at en stor ISO-fil blir delt opp i mange "små" (15MB?) RAR-filer (*.rar, *.r01, *.r02, osv.)  som du så kan laste ned. For å få tak i den opprinnelige ISO-filen må du åpne *.rar - med WinRAR - og ekstrahere ISO-filen.

Er det noe sånt du har gjort?

8452367[/snapback]

Ja, jeg har gjort alt det, tror de små RAR-filene er på 47 mb eller noe sånt. Det følger også med en SFV-fil... Er det noen måte jeg skal bruke den på?

Og nei, jeg ser ikke hele filnavnet, men når jeg holder musepekeren over den står det at det er en RAR-Archive fil.

Lenke til kommentar

SFV-filen er en sjekksum-fil ...

Det finnes mange programmer som kan brukes for å "verifisere" sjekksummen - Google gir deg noen hundre tusen treff. Hvis du åpner SFV-filen din med Notepad kan du kanskje finne litt informasjon om hvilket program som er brukt for å lage den. Selv har jeg vel brukt WinSFV til å verifisere, men den går vel ikke for å være den raskeste på planeten. (Den har nå gjort jobben sin.)

Verifiser RAR-filene dine, og hvis de er OK - det får du beskjed om -, så åpner du *.rar med WinRAR, og ekstraherer innholdet, gjerne til en ny folder, så du kan skille ting fra hverandre.

Det er dette innholdet du evt. skal mounte, burne osv. - RAR-filene kan du egentlig kaste når du er ferdig med dem.

Det vil også hjelpe om du slår på visning av hele filnavnet. I Tools, Folder Options, View, slår du av "Hide file extensions for known file types" eller noe sånt. (Jeg vet ikke hva det heter på norsk.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...